Igår hämtade jag hem en marantz 2270 me trälåda. Testade hos säljaren och den lät bra.. Lite lampor behövde bytas och kanske bör en ny power switch fixas, men det kanske jag får återkomma om nån annan gång.
Nu till mysteriet. När jag håller på och rengör och byter lampor(ett mindre h-te blev jag varse) ser jag på baksidan att det står 120 volt. Det visade sig sedan vara en amerikansk stickpropp till elen, med en mkt gammal adapter till europeisk stickpropp, svår att upptäcka först för den matchade i plasten så bra...Tänkte inte på att kolla det hos säljaren då den funkade klockrent.. Det gör den även nu.
Ringer Säljaren som berättar att han köpte den av en amerikansk flygkapten 1972 som bosatt sig i Tyskland. Han hade tagit me den från usa. Där den sedan köptes av min säljare.. Han använde den sedan i 20 år i sverige utan problem.. En pålitlig herre utan bedragartendenser.
Jämfört med bilder på nätet på innanmätet och min och kan jag inte se något som sticker ut. Iof ganska okunnig men har sett många gamla recievers. Dock verkar det finnas två olika lösningar på hur kablarna dras från transformatorn. Antingen går de till någon sorts "kopplingsdosa" fäst i bakstycket, på vissa bilder saknas denna, men har skruvar förmonterade för "dosan".
Min marantz har denna "dosa" som kablarna går via.
Vad är det jag har köpt? Hur kan den funka?
Tacksam om någon kan räta ut frågetecknet och lugna mitt oroliga inre.
//A