Moderator: Redaktörer
chrnee skrev:Rent ljudmässigt så tycker jag den är ganska jobbig. Mycket diskant och mycket bas ("hängmatta"). Är det bara av gammal vana som plattan lyfts fram eller är det jag som missat något?
chrnee skrev:Nja... om man måste dra på "nästan full volym" för att få det att låta bra så anser jag att vi har ett problem
Almen skrev:chrnee skrev:Nja... om man måste dra på "nästan full volym" för att få det att låta bra så anser jag att vi har ett problem
Nej, om det går att dra på full volym och det fortfarande låter bra så är det en bra inspelning (och en bra anläggning). Du vill väl höra de svagaste ljuden och finaste nyanserna? Om du skruvar ned så hamnar de ju under hörtröskeln.
Dessutom, några dB till i den bandlösa basen är ju inte helt fel. Undrar om det verkligen är Roger som spelar den...?
chrnee skrev:Hej alla!
Har länge funderat på varför Pink Floyds "The Wall" brukar lyftas fram som en "referensplatta" i olika sammanhang. Rent ljudmässigt så tycker jag den är ganska jobbig. Mycket diskant och mycket bas ("hängmatta"). Är det bara av gammal vana som plattan lyfts fram eller är det jag som missat något?
shifts skrev::D
Har alltid haft det svårt att ta mig genom den skivan, och många andra med bandet. Vet inte vad det är, för jag tycker egentligen inte att det är dåligt, men något skapar stora olustkänslor. Suggestiv musik av diverse slag är mig inte främmande men just Pink Floyd är svårsmält.
Almen skrev:chrnee skrev:Nja... om man måste dra på "nästan full volym" för att få det att låta bra så anser jag att vi har ett problem
Nej, om det går att dra på full volym och det fortfarande låter bra så är det en bra inspelning (och en bra anläggning). Du vill väl höra de svagaste ljuden och finaste nyanserna? Om du skruvar ned så hamnar de ju under hörtröskeln.
Dessutom, några dB till i den bandlösa basen är ju inte helt fel. Undrar om det verkligen är Roger som spelar den...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster