Pink Floyd och The Wall, vad är grejen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrnee

Pink Floyd och The Wall, vad är grejen?

Inläggav chrnee » 2013-03-25 21:01

Hej alla!

Har länge funderat på varför Pink Floyds "The Wall" brukar lyftas fram som en "referensplatta" i olika sammanhang. Rent ljudmässigt så tycker jag den är ganska jobbig. Mycket diskant och mycket bas ("hängmatta"). Är det bara av gammal vana som plattan lyfts fram eller är det jag som missat något?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-25 21:05

Kanske handlar om generationer och kapitalstyrka vid hifi-inköp :oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-25 21:08

Många har den och vet "hur den låter". Kan vara bra med musik som är man är känd med sedan förut så att säga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-25 21:09

Jag gillar musiken mycket - det bidrar. Men utöver det tycker jag du har fel om hur den låter. Krispigt och mjukt på samma gång, skulle jag vilja beskriva det. Transienterna bara sitter där som en smäck, mot en djupsvart bakgrund. Dynamiskt (ganska hög crestfaktor) och med en tonal karaktär som gör att den aldrig blir påträngande.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-03-25 21:28

Jag håller med Morgan. Både är musiken bra och ljudet håller hög kvalité.

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-03-25 22:24

Jag kan hålla med om att det är en fördel att man gillar musiken när man ska lyssna på en ny anläggning men sedan tycker jag det blir lite komplicerat...

Egentligen måste man kanske starta med en diskurs om vad innebörden av "HiFi" är.

HiFi, High Fidelity. Hög trovärdighet. Jag menar att med inspelningar som är gjorda för att låta extremt onaturligt (dubbade trummor, mängder med effekter, delay, reverb, kompression etc) så blir det väldigt svårt att avgöra trovärdighet. Där tycker jag "The Wall" är ett bra exempel och alltså totalt olämplig för referenslyssning. Vi kan bara ha ett personligt ideal om hur vi vill att vår favoritskiva ska låta. Sedan kan ju förstås även en t.ex. en aukustisk gitarr låta på en mängd olika sätt beroende på fabrikat, vem som slår på strängarna, hur den var uppmickad, studioutrustning etc, men om man vid inspelningen haft en strävan efter att det ska låta naturligt så blir det ju i alla fall lättare att få en idé om hur det ska låta...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-25 22:29

Fidelity är inte trovärdighet utan trohet.
Om producenten vill använda extremt spejsiga effekter, så innebär hifi-återgivning att ljuden återges så som det är menat.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-03-25 22:33

Men det är ju jävligt svårt att transportera sig tillbaka till ett kontrollrum i slutet av 70-talet... När det gäller exempelvis klassisk musik så kan man ju vara hyffsat säker på att producenten haft som utgångspunkt att det ska låta som det gör i konsertsalen, dvs lättare att bilda sig en uppfattning om hur stor "trohet" som föreligger. Jag menar att använda en platta som "The Wall" är att göra det svårt för sig. Risken är väl stor att om den plattan låter bra så låter mycket annat skit... Därför tycker jag det är märkligt att man ofta ser (eller såg) "The Wall" i förgrunden i hifi-reportage, men det kanske bara är något jag fått för mig...

Eller så kanske det är så att eftersom produktionen av "The Wall" blev väldigt dyr så kanske många tycker att det passar med den tillsammans med ett par slutsteg för 100 000 ;-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Pink Floyd och The Wall, vad är grejen?

Inläggav Almen » 2013-03-25 22:53

chrnee skrev:Rent ljudmässigt så tycker jag den är ganska jobbig. Mycket diskant och mycket bas ("hängmatta"). Är det bara av gammal vana som plattan lyfts fram eller är det jag som missat något?

Det senare. Om du upplever den med hängmatta så har du antingen en dålig mastring eller så är det din anläggning som förfular ljudet.

Prova MFSL Gold Disc-utgåvan, sätt på spår 1 på CD 2 (Hey You) och dra på nästan full volym (jag kör på -4 dB).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-03-25 22:57

OK, ska undersöka saken. Det jag närmast hade i huvudet var "Another brick in the wall pt2 och "In The Flesh"...

"dra på nästan full volym"

Nja... om man måste dra på "nästan full volym" för att få det att låta bra så anser jag att vi har ett problem :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 23:10

chrnee skrev:Nja... om man måste dra på "nästan full volym" för att få det att låta bra så anser jag att vi har ett problem :)

Nej, om det går att dra på full volym och det fortfarande låter bra så är det en bra inspelning (och en bra anläggning). Du vill väl höra de svagaste ljuden och finaste nyanserna? Om du skruvar ned så hamnar de ju under hörtröskeln.

Dessutom, några dB till i den bandlösa basen är ju inte helt fel. Undrar om det verkligen är Roger som spelar den...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-26 01:24

När jag var liten trodde jag att de sjöng "the doc's are handsome, in the classroom" och fattade typ ingenting :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-26 01:32

Finns den inte i ganska många olika utgåvor?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-03-26 04:57

lite högre på volymknoppen jämnar ut rumsdifferenserna? :lol: var har jag läst det?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2013-03-26 07:26

Almen skrev:
chrnee skrev:Nja... om man måste dra på "nästan full volym" för att få det att låta bra så anser jag att vi har ett problem :)

Nej, om det går att dra på full volym och det fortfarande låter bra så är det en bra inspelning (och en bra anläggning). Du vill väl höra de svagaste ljuden och finaste nyanserna? Om du skruvar ned så hamnar de ju under hörtröskeln.

Dessutom, några dB till i den bandlösa basen är ju inte helt fel. Undrar om det verkligen är Roger som spelar den...?

Troligtvis inte. Oftast var det David som spelade bas på plattorna, iallafall när det handlade om lite mer krävande spel. Läst i boken om PF.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Pink Floyd och The Wall, vad är grejen?

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-26 08:51

chrnee skrev:Hej alla!

Har länge funderat på varför Pink Floyds "The Wall" brukar lyftas fram som en "referensplatta" i olika sammanhang. Rent ljudmässigt så tycker jag den är ganska jobbig. Mycket diskant och mycket bas ("hängmatta"). Är det bara av gammal vana som plattan lyfts fram eller är det jag som missat något?

Min tidiga dubbel-CD låter inte på det sättet. Den är snarare en snäpp mörkare ljud än andra CD. Om du har en senare utgåva är risken mycket stor att den är sämre ljudmässigt. Det kan skilja väldigt mycket mellan utgåvorna. Har själv några CD från häromåret, de låter inte bra och dynamiken är väldigt stympad jämfört med de tidigaste CD-versionerna. The Wall innehåller mycket rumslighet och mängder med mikroinformation och det går inte alltid fram i en del anläggningar.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-03-26 18:29

Sitter just nu och njuter av The wall (2012/Rem) på Vinyl.
Fullt njut, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-03-26 18:40

Gör dom en ny mastring varje år? Hur svårt kan det vara att få det rätt?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-26 18:46

:D

Har alltid haft det svårt att ta mig genom den skivan, och många andra med bandet. Vet inte vad det är, för jag tycker egentligen inte att det är dåligt, men något skapar stora olustkänslor. Suggestiv musik av diverse slag är mig inte främmande men just Pink Floyd är svårsmält.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-03-26 18:58

Att just "The Wall" skapar olustkänslor är nog lite av meningen dock :) Den biten har jag inga problem med... Såg filmen på Filmhuset i Stockholm och det var mäktigt... Det är egentligen bara fenomenet "The Wall" som någon slags referensskiva i HiFi-sammanhang som jag tycker är märklig...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-26 19:55

Kanske jämfört med sånt folk brukar lyssna på. Själv är jag mäkta förvånad när jag kollar på annat min skivhylla innehåller. Men det går ju inte att säga annat än de lyckats.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-26 20:15

shifts skrev::D

Har alltid haft det svårt att ta mig genom den skivan, och många andra med bandet. Vet inte vad det är, för jag tycker egentligen inte att det är dåligt, men något skapar stora olustkänslor. Suggestiv musik av diverse slag är mig inte främmande men just Pink Floyd är svårsmält.

Du måste förstå att jag finner detta inlägg lite småkul med tanke på autechre-plyphon. :D

Men jag förstår vad du menar.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-26 20:21

Haha, jo då. Plyphon är dock en barnlek i jämförelse med mycket annat jag sätter tänderna i. Men det är precis det jag menar – jag är uppriktigt förvånad. Pink Floyd måste helt enkelt slå ann precis rätt olustnerv.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-26 20:54

Jag kan bara hålla med dig Shifts.

The Wall kom samtidigt med att jag gjorde lumpen och den spelades till leda både på logement och i uppehållsrummet där vi mekar tillbringade 90% av arbetstiden i väntan på att flygplan skulle komma in.

Sedan den överdosen har jag aldrig lyckats uppskatta verket mer.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-26 20:57

Gäller det mest The Wall eller även andra skivor med PF...?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-26 21:03

Det är mest The Wall. DSOTM lyssnade jag mycket på runt 75-76 och den är jag inte lika trött på. Fast jag är mer lagd åt jazz-rock-blues-reggae-värdsmusik så det blir inte så ofta PF kommer på tallriken här.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-26 21:19

Jag har svårt för all j-a reverb, eko eller vad det kallas. Hursomhelst gör det att man som lyssnare känner sig icke nära och distanserad.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-26 23:02

Almen skrev:

My God vad du har rätt här, enligt mig!
Det är en helt fantastisk skiva, en opera! Fullt blås ska det vara och Almen har valt rätt utgåva. MFSL Gold!
Du måste ha fått tag i något ex från Rusta, antingen din skiva, eller din anläggning.
Tror jag har lyssnat på den hundratals gånger, och hittar hela tiden nya delikatesser! Så långt från hängmatta du kan komma!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-03-26 23:43

The Wall är ett helt oemotståndligt pekoral.

Underskönt vackert och intagande men samtidigt gränsande till skrattretande pretentiöst.
Precis som jag många gånger vill ha min macka bredd.
Distanslöst.

På CD : CBS Sony 50 DP361-1.

Men om det ska vara riktigt, riktigt bra (läs vinyl)

SHW 411 OC-15853410 SHSP 4111

Gastkramande ( 8O ) bra ljud.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-27 00:08

Lyssnar på den här just nu. David Gilmour! :D

http://www.youtube.com/watch?v=jySUpMqmzd4
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Musikstugan