"den absurda piLine" - nu med bilder

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-23 08:09

Wow. Då fick man en bättre känsla för storleken. Skulle vara kul att se dem snett bakifrån också.

Edit: Såg den andrabilden nu, så om den är sluten behövs det inte, om den inte är sluten hade baksidesfoto varit mkt intressant.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-23 10:43

Rummet ser ut att vara väldigt litet och helt kalt! Hur är efterklangen?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-23 13:32

Som flitig besökare hos ägaren kan jag nämna att bilden på förra sidan egentligen inte visar lyssningsrummet utan dess anslutning till hallen, där det visserligen inte ligger någon matta, men det var ovanligt undanplockat när bilden togs.
Högtalarna står utmed en långvägg och rummet är knappt 4 meter brett så man sitter ganska nära. Rummet är definitivt inte överdämpat, men inte heller kalt. Allvarliga rumsakustiska brister är omhändertagna.

Visst kunde man önska ett större rum, men de finns ju nästan bara i gamla, stora, dyra och tämligen lyhörda lägenheter nere i Vasastan.
Om man av många orsaker inte vill bo i ett ensligt hus långt ute på landet kan totalkostnaden för anläggningen inklusive allt utom själva rummet kännas nästan låg jämfört med merkostnaden för en bostad med ett större, mer idealiskt lyssningsrum, när man inte vill ge upp läget med gångavstånd till en stor del av Göteborgs kulturutbud.

Så resonerar i alla fall jag som har en liknande situation, förutom att min anläggning troligen inte en kostat en fjärdedel av vad det som inte syns på bilden kostat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-03-23 14:21

Går det möjligtvis och få någon form av kommentar hur dom låter/upplevs,hur driver man ett par av dessa masstodonter??
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-23 14:27

Vi får väl se om IÖ gör någon ytterligare uppdatering här innan han åker vidare. Han är där för att modifiera delningsfiltret.
I vilket fall är jag ditbjuden på måndag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-03-23 14:42

Vore trevligt med en kommentar av upplevelsen lennart
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-23 14:47

Känsligheten är ju hög och på grund av formen tappar de inte alls lika mycket på avstånd som mer konventionella högtalare, och enligt Ingvar så spelar de vansinnigt högt redan när man ligger kring 35W/kanal. I en lägenhet kan jag aldrig tänka mig att man behöver mer än så, om man inte har grannar som Komorok... Däremot kan de förstås hantera åtskilliga kilowatt i korta transienter, så man bryggar väl ett par O&G :roll:

Ägaren körde ungefär samma rumsakustiska strategi som i källaren i Lahäll; ju mer skräp som står överallt, desto bättre :) Det står dock utom allt tvivel att rummet är på tok för litet för att spela med dessa monoliter till högtalare, trots att de inte är gjorda som konventionella linjekällor, utan växer på höjden i takt med stigande våglängd. Varje gång man går ett steg utåt från det mittersta segmentet element, ändras nämligen filterfunktionen (de yttre rullar av tidigare än de mittre, så att säga). Jag hade hellre lyssnat på i16s och prof Y-4 i det här rummet, med tanke på lyssningsavstånd - men det är inget jag baserar på lyssningsupplevelsen, utan på ren teori.

Nattlorden: Invändigt är det, om jag såg rätt, tio individuella basreflexavstämda kaviteter med två boomers i varje. Basrören skulle eventuellt kunna förses med portmynningar som avlöste bättre, för i nuläget är de helt raka. Men jag tror inte man vill spela så högt att de här lådorna börjar puffa, så det är nog en icke-fråga. Däremot vore det nog kul att proppa igen portarna och höja infrabasen med EQ :P

Vi gjorde ett överslag om total innervolym, netto, och hamnade runt 400 liter/låda. Ytterdimensionerna är 48x58x198cm. Väggarna är laminerade med mystisk dämpgucka, kondensatorerna i filtren stora som drickaburkar och förmodligen dyrare än elementen, basarna är specialelement från Dynaudio med extra magnetstyrka - kort sagt ganska påkostat från början till slut.

Kul att ha fått se dem i verkligheten!

Den kanske största fördelen med högtalare av det här slaget är att stöldrisken måste vara minimal. Åtta man krävs för att bära dem nerför trappan, enligt uppgift. Vikt runt 400 kilo/styck. :D

Det jag gillar mest med dessa, är att de till skillnad från så många andra galna linjekällor är helt vanliga basreflexlådor, inte några dipoler med en massa problematisk bakåtstrålning. Mycket vettigare!
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-23 15:07

Morgan skrev:Kul att ha fått se dem i verkligheten!

Hur tyckte du att de lät då? (Om du lämnar teorin för en stund ;) )
Själv tycker jag nog att det var något av det bästa jag hört.

Plus att ägaren bjöd på det godaste teet någonsin. Trevlig prick för övrigt. :)

Morgan skrev:Väggarna är laminerade med mystisk dämpgucka, kondensatorerna i filtren stora som drickaburkar och förmodligen dyrare än elementen, basarna är specialelement från Dynaudio med extra magnetstyrka - kort sagt ganska påkostat från början till slut.

Lade du märke till att det inte var EKUA som internkablage? 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-23 15:27

Morgan skrev:Nattlorden: Invändigt är det, om jag såg rätt, tio individuella basreflexavstämda kaviteter med två boomers i varje. Basrören skulle eventuellt kunna förses med portmynningar som avlöste bättre, för i nuläget är de helt raka. Men jag tror inte man vill spela så högt att de här lådorna börjar puffa, så det är nog en icke-fråga. Däremot vore det nog kul att proppa igen portarna och höja infrabasen med EQ :P

Vi gjorde ett överslag om total innervolym, netto, och hamnade runt 400 liter/låda. Ytterdimensionerna är 48x58x198cm. Väggarna är laminerade med mystisk dämpgucka, kondensatorerna i filtren stora som drickaburkar och förmodligen dyrare än elementen, basarna är specialelement från Dynaudio med extra magnetstyrka - kort sagt ganska påkostat från början till slut.

Tack! :)

Var banddikanterna med låda bakom också, eller hade de ett genomgående hål bakåt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-24 00:02

KarlXII skrev:
Morgan skrev:Kul att ha fått se dem i verkligheten!

Hur tyckte du att de lät då? (Om du lämnar teorin för en stund ;) )
Själv tycker jag nog att det var något av det bästa jag hört.

Plus att ägaren bjöd på det godaste teet någonsin. Trevlig prick för övrigt. :)

Som jag skrev tidigare så var det sent på kvällen och låg volym, och dessutom spelades bara en massa tröööökig klassisk musik, så jag kan inte ge något lyssningsomdöme. Det lät fint, men på de nivåena och med det musikmaterialet så låter nästan allt bra nog.

Men gissa om jag skulle vilja spela lite Infected Mushroom, Trentemøller och Yello på dessa små diskreta högtalare?! 8O Tror dock inte det är sådant deras husse spelar till vardags.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-25 23:11

Hussen spelade faktiskt Yello i kväll och det var inte första gången, men det har aldrig låtit så bra som nu, sannolikt tack vare biwiringen. Leif är faktiskt allätare och har alls inget emot besök av personer som uppskattar god ljudåtergivning och gott te.
Jag förmedlar kontakt till den som skickar PM till mig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-25 23:38

lennartj skrev:Hussen spelade faktiskt Yello i kväll och det var inte första gången, men det har aldrig låtit så bra som nu, sannolikt tack vare biwiringen. Leif är faktiskt allätare och har alls inget emot besök av personer som uppskattar god ljudåtergivning och gott te.
Jag förmedlar kontakt till den som skickar PM till mig.

Hälsa från mig!
Har inget ärende till Götet på ett tag men tacka för senast. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-03-26 01:07

lennartj skrev:Leif är faktiskt allätare och har alls inget emot besök av personer som uppskattar god ljudåtergivning och gott te.

Högtalaren är något av det mest intressanta jag sett. Men en viktig fråga i sammanhanget är vad som räknas som gott te. Skall det var färskplockat grönt eller en bra blended? Själv är jag svag för svarta teblandningar med en viss sötma. Dricker 1-2 liter om dagen. Favoriten är Autumn ifrån Higgins i London.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-26 01:28

Jag får erkänna att jag inte är mycket till te-konnesör, men svarta teer dominerar, tror jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-27 13:18

Nattlorden skrev:Wow. Då fick man en bättre känsla för storleken.

Tänk på att konstruktören är liten, så de är inte så stora som det ser ut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-27 13:24

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:Wow. Då fick man en bättre känsla för storleken.

Tänk på att konstruktören är liten, så de är inte så stora som det ser ut.

Vh, iö

Nå in´t är du väl så liten IÖ! Du kanske befinner dig lite bakom storen eller? Då blir propotionerna lite konstiga :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-27 13:28

Nä, jag står ju närmare än högtalarna och nära på en dm under medellängd
är ju rätt litet.

Vad jag menar är att högtalarna ju ser typ 2,5 meter höga ut på bilden, men
de är alltså under två meter på riktigt.

Bild

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-27 13:36

Ofta känns det ändå synd att slå sönder illusioner, vare sig det gäller synbara eller hörbara. :roll:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-27 13:43

Det finns mer som förvirrar en aning på bilden.
Man kan tro att det finns snedtak, men det är bara kanalen med slangarna från Rockport-skivspelaren (som skymtar till vänster på bilden) till kompressorn i ett annat rum.

Den som är nyfiken får själv googla efter vad en sådan kan kosta. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-27 14:40

lennartj skrev:Ofta känns det ändå synd att slå sönder illusioner, vare sig det gäller synbara eller hörbara. :roll:

Kanske är det så, men här kommer två bilder till, ändå.

Först en bild med den mera välväxta ägaren (utan att han är direkt lång)
med på bild.

Han är väl ungefär lika lång som jag när han böjer sig framåt på det där viset
kan jag tänka. Det vill säga kanske 1,80 när han står rak?

Här letar han efter optimal blues att spela för oss (mig och Morgan), det vill
säga något som skall övertrumfa min medhavda CD med the Ink Spots.

Bild

Och så här ser den högre ut ensam, det vill säga utan människa med på bild.

Bild

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-27 14:53

Kan väl nämna att jag i princip inte är någon bi Wire-förespråkare
(se artikeln jag skrev om bi-wire på 90-talet) men å andra sidan
ser jag heller inte några jättestora nackdelar. Det är alltså inte alls
som spikfötter, det vill säga bara dumt. Teoretiskt kan man vänta
sig må förändringar med avseende på korsöverhörning (från bas till
diskant och vise versa) på grund av det spänningsfall som hamnar
över kabeln. Samtidigt kan man även förvänta sig försämringar på
grund av flaxande fas, som renderar likaledes flaxande loober. Det
kan nämnas att även denna påverkan faktiskt kan uppfattas som
en förbättring, subjektivt.

Men - med högtalare som är konstruerade med den höga grad av
symmetri som piLine har, så slipper man ju de vickande looberna,
och då har jag inte större invändningar mot bi-wire kvar.

Med den korta lyssning som vi hann med vågar jag mig inte på att
försöka bedöma om något väsentligt hänt med ljudkvaliteten, men
jag hoppas de som hört högtalarna mycket före ombyggnaden och
som lånar högtalarna sina öron även efter, har lust att berätta om
sina upplevelser.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-03-28 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-27 15:25

IngOehman skrev:Bild

Är bokhyllan möjligen Ivar från Ikea? Den verkar finnas i höjderna 179 resp. 226 cm.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-27 17:28

De är betydligt djupare än jag trodde, ser ut som stora kylskåp (storleksmässigt).
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-27 18:47

Den där Ivar, hyllan alltså är en användbar måttstock...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
lennartj

Hyllsystem

Inläggav lennartj » 2013-03-27 20:22

Nej, det är inte en Ivar-hylla utan bättre doningar från Göteborgs Hyllservice. De har mycket mycket större sortiment på både gavelstegarnas höjd och djup samt bredd och djup på hylllorna.
Framför Leif syns just en sådan specialhylla som är ca 15cm djupare än hyllstegarna. Gavlarna finns bl.a. i höjderna 188, 208, 218 och 248 cm.

http://www.hyllservice.se/

Jag är ganska säker på att Leifs är 218 cm höga.

Hyllskivorna har L-profiler i stål i infrästa spår i sidorna och det är L-profilerna som vilar på ståltapparna i gavelstegarna och inte träet.
Jag har själv sådana hyllor för andra ändamål. Dock tycker jag att min (mycket billigare) anläggning är förtjänt av en finare hylla än så, men vi prioriterar helt enkelt olika.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-03-28 22:20

Hmm, han har kvar sin rockport skivspelare! Men flyttat, var ju jättelängesen jag var där (en del gånger under år 2000). Då spelades det HÖGT med audio precision slutsteg på ca 250w.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-28 22:42

Det får bli en tur tillLeif igen och lyssna på vad de moddade filtren åstadkommit. Bra lät det ju redan förut, speciellt med TADs försteg som kompletterade slutstegen. Man får väl stå ut med te' också kanske.
Om du läser här Leif så är din egen skiva ruskigt kul, har delat med mig av den också. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-28 23:16

sprudel skrev:Det får bli en tur tillLeif igen och lyssna på vad de moddade filtren åstadkommit.

Meddela mig när det är dags så hänger jag på.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-28 23:33

Om någon eller några veckor kan det ha hänt något mer. :roll:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-28 23:42

Fräcka burkar, känns inte Öhman alls mera Megaline, det var väl Dali som gjorde dom burkarna väl?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino