Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-03-12 20:00

Svenn3SaataN skrev:Någon som rekommendera en skruvdragare för max 2K?
Har kikat på denna bland annat, en Makita 18V med 2st 1,3ah batterier.
http://www.harald-nyborg.se/p2518/makit ... ragare-18v

Den här har jag själv och är mycket nöjd med. Den är liten och smidig. Den har två mekaniska växlar så trots att det bara är en 10,8 volts maskin så är den stark.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413951
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-03-13 03:01

Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...

Är så less på alla töntar på byggmarknader som sågar fel.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-13 03:51

AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...

Det är ganska enkelt att göra sitt eget sågbord. Allt man behöver är ett stort och stabilt bord med ganska tjock skiva, en cirkelsåg med fästplatta, en fräs för att fräsa spår i bordet för linjaler och ett anhåll.

Sök på youtube, så kommer du hitta instruktioner för att göra sådana sågbord, sökord: diy table saw.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-13 08:29

AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...

Festool sänksåg.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-13 09:31

Fjonkalicious skrev:

Festool sänksåg.

+1. Dock: de räta vinklarna får man ställa upp själv.
Men det är ju bara att mäta. Ett tiotal gånger, typ.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-13 09:34

Jag har lärt mig att det är smått värdelöst att ringa byggmarknaden och ge dem måtten.

Åker man däremot dit, pratar med dem och övervakar under sågningen så blir det rätt. Då kan man mäta undertiden och ge input på att det blev rätt/fel!

Dessutom skall man be om timpris på sågningen för när man gör mer än 5 snitt blir det galet dyrt med deras prissättning där man betalar per snitt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-13 09:43

Fjonkalicious skrev:

Festool sänksåg.

Definitivt! Ett hett tips om man tex ska bygga högtalare är att göra eller köpa parallellguider också, ypperligt där man ska ta ut flera lika bitar.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-23 15:06

Ny skruvdragare inköpt, primärt för monteringsarbeten, väger 0,9kg och har en trevlig vinkelchuck som gör att man kommer åt i små utrymmen. Än så länge är jag positivt överraskad, riktigt bra batteritid och mer ork än vad jag skulle gissat på med tanke på vikt och storlek.

Festool CXS:
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-23 15:10

Den där är RIKTIGT bra!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-23 15:18

KarlXII skrev:Den där är RIKTIGT bra!

Ja, faktiskt! Det enda jag har att anmärka på är att chucken bara tar upp till 8mm, men denna maskinen är å andra sidan inte gjord för att borra stora hål med. Vill man så finns det å andra sidan flera möjligheter att göra det ändå... För det första så passar chucken från dom större maskinerna på CXS'en även om balansen inte blir helt optimal, sedan så finns ju också centrotec-borren, eller andra valfria sexkantsborr, att fritt välja mellan. Överlag är jag väldigt glad och förtjust i den!

Så, vad ska man köpa nu då? :lol:

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2013-03-27 14:49

Makita sänksåg, handlas med fördel ifrån Axminster.co.uk.

Köpte den då jag tyckte det var för krångligt att lägga upp helskivor i justersågen. Den är helt underbar, enda "felet" är att jag inte har den långa skenan utan skarvar ihop 2 stycket 1,5 m långa skenor. Vilket inte alltid blir perfekt men för lite garderober och hyllor spelar det mindre roll.

Jag har haft med den ibland och kapat med enbart 1 skena, det blir lika bra som på justersågen, men det är ju så klart lite mätning. Men när man väl har lagt skenan på plats är det bara att mata på med sågen, man kan trycka med bra mycket kraft innan skenan rör sig.

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2013-03-27 19:48

KarlXII skrev:
Fjonkalicious skrev:

Festool sänksåg.

Har själv en festool ts55r o visst ger den raka snitt. Synd bara att det inte finns nån stor vinkelhake att fästa på deras skena. Som jag förståt fs-pa så garanterar inte den vinkelräta snitt om man inte har en på var ände av skenan.

Kan också rekommendera engelska axminister tool. Köpte min festool där.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-27 20:49

filiphag skrev:
KarlXII skrev:
Fjonkalicious skrev:

Festool sänksåg.

Har själv en festool ts55r o visst ger den raka snitt. Synd bara att det inte finns nån stor vinkelhake att fästa på deras skena. Som jag förståt fs-pa så garanterar inte den vinkelräta snitt om man inte har en på var ände av skenan.

Kan också rekommendera engelska axminister tool. Köpte min festool där.

FS-PA ger garanterat parallella snitt, då det är parallellanslaget. Jag gissar att du syftar på PA-KS, och den duger enligt mig inte till något finlir, till grövre jobb är den dock smidig att ha till hands.

http://www.festool.se/produkter/accesso ... kena-fs-pa
http://www.festool.se/Produkter/Accesso ... kena-FS-KS

För parallella snitt är det enkelt att göra egna anslag, alternativt köpa billigare varianter. Personligen tycker jag FS-PA är på tok för klumpiga och halvtaskigt designade då dom måste vila utanför arbetsstycket.

http://www.ripdogs.com/rip-guides/
http://www.senecawoodworking.com/produc ... track-plus

Som sagt, enkelt att göra själv.

jansch

Inläggav jansch » 2013-03-27 21:16

Såga til skivor är ju inte lätt och som många skriver kan inte brädgårn det heller.

Jag gav för några år sedan upp ide'n att köpa en Felder Combimaskin då prislappen och utrymmesbehovet var oöverstigligt.

NU får jag helt perfekta "sågsnitt" genom att använda en vanlig överhandsfräs. Den bästa jag har köpte jag för ca 5år sedan begagnad för 250:-, Biltemas funkar alldeles utmärkt men är dock lite klumpig.

Jag grovsågar först med 1-3 mm marginal och sedan fräser jag kanten på 10-dels mm när med hjälp av ett "anhåll" i form av en grov bygglinjal i aluminium fastspänd med 2-3 tvingar.
Blir måttet några 10-dels mm för stort är det bara att "knacka in" anhållet lite och fräsa igen.

När man har fått lite rutin går det fort och lätt. Dessutom kan man ju "såga" 45 gradare.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-27 21:23

Frågan är varför du inte lägger an en vanlig cirkelsåg mot stållinjalen direkt? Den lösningen körde jag på innan jag skaffade mig en sänksåg med tillhörande skena och det fungerade egentligen klanderfritt efter lite träning, men en såg som löper längs en skena är fantastiskt trevligt att arbeta med. Ett tips för att få fina snitt är att förutom att använda en bra och tät klinga så se till att ha ett "offermaterial" under skivan du kapar, då slipper du massa fula urslag på undersidan.

jansch

Inläggav jansch » 2013-03-27 22:21

aerob - jag började så, men fräsen ger så mycket precisare resultat. Och framförallt lättare att hantera. "Snittet" i t.ex MDF blir alldeles rent.
Man kan utan vidare fanera först och sedan köra 45 graders.

Med fräs behöver du inget "offermaterial" , hård askfaner flisar inte i kanten.

Nackdel - Det dammar otroligt när man kör MDF.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-27 22:43

Jo precis, dammet är ju en av de större problemen när man har fräs och MDF i samma ekvation. Offermaterial är vettigt om man bearbetar tvärs materialet och får urslag, med en roterande fräs som arbetar längs med så får man givetvis inte detta problem. Som kanske framgår så hade jag själv aldrig valt att arbeta på det sättet, framför allt inte när jag kan få en så gott som lika fin snittyta med min såg. För min del handlar det i mångt och mycket om att arbeta effektivt och då är det inte aktuellt att arbeta så. Givetvis så kommer den ekonomiska aspekten in på flera plan, en bra såg kostar en del men klarar utan problem att lämna en perfekt snittyta i fanerade skivor.

Ett tips om du inte tror mig, gå till närmsta Festool-handlare och testkör en av deras sänksågar.. :D

jansch

Inläggav jansch » 2013-03-27 23:08

aerob - jag tror dej..... de e lite skillnad på 5000:- och 250:-.....

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2013-03-28 08:27

Aerob skrev:FS-PA ger garanterat parallella snitt, då det är parallellanslaget. Jag gissar att du syftar på PA-KS, och den duger enligt mig inte till något finlir, till grövre jobb är den dock smidig att ha till hands.

http://www.festool.se/produkter/accesso ... kena-fs-pa
http://www.festool.se/Produkter/Accesso ... kena-FS-KS

För parallella snitt är det enkelt att göra egna anslag, alternativt köpa billigare varianter. Personligen tycker jag FS-PA är på tok för klumpiga och halvtaskigt designade då dom måste vila utanför arbetsstycket.

http://www.ripdogs.com/rip-guides/
http://www.senecawoodworking.com/produc ... track-plus

Som sagt, enkelt att göra själv.

Nä jag hade sett lite info om att man kunde andvända en FS-PA som vinkelanhåll men attt den inte var perfekt för det ändamålet.

FS-KS har jag en eftersom jag har FS-SYS/2 tillbehörslådan.
men den FS-KS har lite för liten anligningsyta tycker jag.

Tack för tipset på dom parallell anslagen, såg smidigare ut än festools egna eftersom dom ligger uppe på materialet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-17 17:25

En sånhär hade jag inte tackat nej till, fick precis nyhetsmail ifrån Conrad och dom verkar ha bra pris på denna nu.

Fein MultiMaster FMM 250 - Limited Edition ( 66 delar ) för 2299kr

Bild

Vanliga 250 start ser ut såhär.
Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-17 19:03

Jag har den på den övre bilden. Om det skiljer mycket i pris finns det ingen anledning att ta den. Man får bara med en massa extra skit som man aldrig använder.

niclas

Inläggav niclas » 2013-04-18 12:53

Bild

En så kallad kombinationsvinkel av bra kvalitet, typ Starrett. Otroligt användbar. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-22 09:06

Aerob skrev: Ett tips för att få fina snitt är att förutom att använda en bra och tät klinga så se till att ha ett "offermaterial" under skivan du kapar, då slipper du massa fula urslag på undersidan.

Har du rätt sågdjup? Klingan skall ju bara "precis" gå igenom på djupet. Jag har aldrig haft problem med urslag efter jag började justera djupet :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-22 09:14

Om man ska borra upp ett hål i mdf någon millimeter till med träborr, så fungerar det ypperligt att köra borren baklänges för centreringen skull.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-04-22 09:16

Bjorn_ skrev:
Aerob skrev: Ett tips för att få fina snitt är att förutom att använda en bra och tät klinga så se till att ha ett "offermaterial" under skivan du kapar, då slipper du massa fula urslag på undersidan.

Har du rätt sågdjup? Klingan skall ju bara "precis" gå igenom på djupet. Jag har aldrig haft problem med urslag efter jag började justera djupet :)

Det beror lite på vilket material jag sågar i, melamin till exempel chippar gärna lite medan tex mdf aldrig är några problem. Det blir alltid ett finare snitt med offermaterial men skillnaden med och utan varierar med materialet. Med det sagt så blir snitten alltid fina oavsett, det är mer än fråga av nivå av fint! Mitt svar var ju dessutom ett svar till jansch, och inget problem som jag själv lider av direkt..

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-04-22 09:18

niclas skrev:En så kallad kombinationsvinkel av bra kvalitet, typ Starrett. Otroligt användbar. :)

Jag skulle vilja säg att Starret är enda vettiga alternativet, men ja, jag avgudar min!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-04-22 09:34

Sån har jag aldrig använt. 8O

Vad har man den till?

niclas

Inläggav niclas » 2013-04-22 12:29

KarlXII skrev:Sån har jag aldrig använt. 8O

Vad har man den till?

Man mäter saker, noga och exakt. Och snabbt. Och med stil. :)
Köper man en Starrett och sköter den, håller den hur länge som helst.

http://www.woodmagazine.com/woodworking ... on-square/

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2013-04-22 15:51

niclas skrev:Bild

En så kallad kombinationsvinkel av bra kvalitet, typ Starrett. Otroligt användbar. :)

VILL HA! Var köper man till bra pris?

niclas

Inläggav niclas » 2013-04-22 15:57

S skrev:
niclas skrev:Bild

VILL HA! Var köper man till bra pris?

http://www.fine-tools.com/combi.htm

Brukar köpa grejer härifrån, generellt bra priser och smidigt på alla sätt.
Finns mycket godis på den sidan.. :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum