Hur skulle GT:s första album låta om trummorna...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hur skulle GT:s första album låta om trummorna vore mer ursprungstroget inspelade?

Sämre
0
Inga röster
Bättre
2
100%
Annat...
0
Inga röster

Antal röster : 2

Användarvisningsbild
E

Hur skulle GT:s första album låta om trummorna...

Inläggav E » 2005-09-26 03:59

Hej!

Frågan lyder alltså:
Hur skulle Gyllenes första album låta om trummorna vore mer
ursprungstroget inspelade
? (Färre och bättre mikrofoner, etc.)

Rent subjektivt alltså! (Att det skulle låta ursprungstrognare torde
vara uppenbart...)

Jahapp, det var väl allt!

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-09-29 05:21, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-26 12:40

GT? Gyllene tider? Vad heter det "första albumet" på riktigt..?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-26 13:01

Eftersom "GT" är typisk pop-musik så kan man rätt tvärsäkert förutsätta att alla instrument är inspelade, processade och mixade för att låta "fräckt". Med tanke på antal sålda skivor har producenten uppenbarligen lyckats bra med sin föresats.

Att göra om hela inspelningen så att den låter mer "naturtrogen" är inte alls säkert att det skulle förbättra någonting, snarare att risken finns att man tappar "pop-känslan". Kanske tom i värsta fall att det börjar låta mer hobbyinspelning ala garageband än proffsinspelning i riktig studio.

Allt ovan är antaganden jag gjort utan att minnas alls hur GT:s hits låter ljudmässigt 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-26 13:29

Jag spelade just Gyllene Tiders första (som är självbetitlad) samt Noice dito för några ljudvänner vid ett tillfälle i somras. Båda dessa plattor låter, i jämförelse med många av dagens popinspelningar, faktiskt både hyggligt ursprungstrogna och dynamiska - som debutplattor ofta gör (eller gjorde...). På Gyllenes första är instrumenten ganska oprocessade och det låter i hög grad som om man kört med raka rör. Farfisa-orgeln på "Revolver upp" piper fint! På "Flickorna på TV2" kan man vrida upp volymen riktigt rejält. Att få höra just trummorna om inte högdynamiska så i alla fall bättre än kakburksliknande händer inte ofta numera. Jag slår gärna ett kantslag :-D för ett helt gäng svenska popplattor från 1978 till 1982 av både musikaliska och ljudtekniska skäl.

Fotnot: Jag har läst att EMI för något år sedan remastrade GT-plattorna. Det ovan skrivna gäller originalutgåvorna, som också kom i 5 cd-boxen "Kompakta Tider".

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan