Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Har en 3036 A som jag köpte runt 2000 när dom konkade sista gången. Tror den funkar. Har inte spelat på den på länge. Nån hifi-kedja i Oslo köpte konkursboet eller hur det var. Hur som var jag ute på fönstershopping i Oslo och i en affär stod en hel pall med kartonger och en stor skylt typ "kom o köp". Priset var sådant att kortet kom fram direkt. Borde ha köpt 2 förstås, men det var länge sen nu.
rock59 skrev: . . . .
For 3006A:
Demontert. Trykkluftrensa for støv.
Kontrollert forsterkar, - som nok var på kanten til havari.
Skifta 18 stk uttørka elektrolytt-kondensatorar i begge utgangstrinn. Lodda mange svake og utsette loddingar på alle printkort.
Rensa justerpotmeter.
Justert nullspenning, og kvilestraum, 35mV, for begge kanalar.
Demontert og rensa kontaktar på høgtalar-relè som var veldig oksyderte.
Etterprøvd i lag med 3018A - OK.
Rep pris totalt inkl frakt om lag kr.4500,- med moms.[/i]
Ser det var løse jordingsledninger ved hovedprint på 3018A
Sikkert dette som var skyld i denne tidvise brummelyd.
Den forsvant hvis jeg slo av preampen og så slo den på igjen.
Samlet kom vel service på disse to komponenter på ca 8.500,-Nkr med frakt tur/retur.
Har virket eksemplarisk etter dette.
Skal sende inn preamp 3028A senere for service.
lennartj skrev:Jag är mycket skeptisk till att en nedjustering av tomgångsströmmen från 350 mA till 300 mA i sig gör någon hörbar skillnad till det bättre.
Differensen är bara 16% vilket motsvarar att förstärkaren lämnar klass-A vid ca 1 dB lägre nivå än om du behåller 350 mA.
Är det 3006A som blir väldigt varma redan i tomgång (något av slutstegen i 3000-serien blir det, har jag för mig, men minns inte vilken modell) är det naturligtvis vettigt att inte ligga över rekommenderad nivå på tomgångsströmmen för livslängdens skull, men knappast för ljudkvaliteten.
lennartj skrev:....
Som svar på din fråga har jag inte fantasi nog att komma på någon anledning till att lägre tomgångsström skulle ge bättre ljud, i synnerhet inte så liten skillnad i ström. Hade det handlat om minst dubbla strömmen så att strömförsörjningen sviktar kan jag tänka mig den påverkar ljudet negativt på något sätt, men ynka 16 % ???
Laila skrev:lennartj skrev:....
Som svar på din fråga har jag inte fantasi nog att komma på någon anledning till att lägre tomgångsström skulle ge bättre ljud, i synnerhet inte så liten skillnad i ström. Hade det handlat om minst dubbla strömmen så att strömförsörjningen sviktar kan jag tänka mig den påverkar ljudet negativt på något sätt, men ynka 16 % ???
Om du verkligen tror att ökad* tomgångsström alltid eller för det mesta ger ett renare/bättre avspelningsljud(allt annat lika) så får det stå för dig . . .
jag håller inte med då min erfarenhet säger annat. Att du går ut på ett internetforum och menar att en given förstärkarmodell(som jag gissar att du varken har ägt eller justerat tomgångsström på) inte skulle kunna vinna i ljudkvalitet av 16% sänkning av dito får även det stå för dig . . . typ.
*Med mindre än den dubbla.
lennartj skrev:Med klass-A upplever jag mindre grums i återgivningen och djupare tystnad mellan tonerna i gles musik.
rock59 skrev:Min Tandberg 3006A blir meget varm ja.
Akkurat nå må den på service på nytt.
Fikk en skurrende lyd i høyttaler, senere luktet det brent og kom røyk fra 3006A.
Var bare å dra ut stikkontakten med en gang.
Har ikke bestemt med om hvor jeg blir å sende den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster