Vi som bor i lägenhet...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Vi som bor i lägenhet...

Inläggav Vigor » 2013-03-31 01:14

...och således saknar någon stans att vara på när vi håller på med våra DIY-projekt. Det är vad den här tråden handlar om.

Hur gör ni? Och framför allt VAR gör ni?

Jag har alltid passat på att svänga ihop någon högtalarlåda här och där när jag ändå varit mitt uppe i något renoveringsprojekt med något rum hemma eller byggt om något rum på jobbet.

När man ändå befinner sig mitt i ett stökigt och dammigt byggkaos så har man alltid kunnat såga till och fräsa några MDF-bitar också - av bara farten så att säga. :P

Men det är verkligen inget jag bara kan göra sådär till vardags när andan faller på. Min dröm är att ha en egen liten hobbyverkstad där jag kan greja med mina små roliga projekt och bara trivas.

Tänk om man fick tillgång till en sån där träslöjdsal från grundskolan! Ah, vilken dröm...
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-03-31 01:17

Jag byggde basar hemma. Kapade upp skivorna på gården och byggde ihop allt i köket. Använde balkongen en varm sommardag för slipningen av lådorna. Blev riktigt smutsigt i köket, men det gick.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-03-31 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-31 01:24

Vinds- eller källarförråd brukar gå att använda till små projekt. Balkonger eller uteplatser när vädret tillåter det.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-03-31 01:46

Sist fräste jag ut hål i hallen, vilket resulterade i ett fint MDF lager över halva lägenheten och en dammsugare där MDF dammet åkte rakt igenom alla filter, motorn och sedan ut på andra sidan.

Men man lär sig av sina misstag =D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-31 10:01

Jo, en sak till jag kom och tänka på när man snickrar i eller runt sin lägenhet. Maskiner där tillverkaren lagt stor fokus på dammuppsamling hjälper, samt en bra dammsugare att koppla på så klart. När jag ser efter nya verktyg så går alla utan möjlighet att ansluta dammsugare direkt bort, damm är varken kul eller hälsosamt.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-03-31 14:25

Flera bekanta har hus. Till exempel min far, som också har en uppsjö av nyttiga verktyg. Han hjälper gärna till också.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-03-31 21:26

JB skrev:Sist fräste jag ut hål i hallen, vilket resulterade i ett fint MDF lager över halva lägenheten och en dammsugare där MDF dammet åkte rakt igenom alla filter, motorn och sedan ut på andra sidan.

Men man lär sig av sina misstag =D

Det har jag också gjort, men utan dammsugare, hade 2 cm sågsån i hela
hallen och hela resten av lägenheten va "märkbart påverkad" :roll:

Nu mera har vi flyttat och föreningen har ett hobbyrum man kan låna
gratis ett par veckor i taget. Då är det bara å släpa dit verktygen och
bygga :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-31 22:27

Byggde min baslåda i badrummet till min studentlya, lättstädat med duschen, men dammet tog sig överallt i rummet, bilden på tvn var det som avslöjade mest.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-01 12:12

Jag letar just nu slöjdföreningar, medlemskap i en lokal förening kan nog ses som ekonomiskt försvarbart. :)

Återgå till DIY-forum