piPs Vs XTZ

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-26 10:17

Tengil skrev:
RobNB skrev:De är en liten anledning till att jag är lite :cry: ledsen att jag inte kat ta mig till Sweetspot mässan i Jönköping nästa månad. Kommer finmas ett par piPs där. Får be en här på faktiskt om han har möjlighet att fixa ett par när man ska hälsa på han. Blir kul å besöka ett IÖ rum :)

Jag har ett akustikreglerat biorum som Ingvar ritat, jag kan nog skaka fram ett par Pip, jag finns i Jönköping, inte så långt från Burseryd, har du vägarna förbi, så får du gärna komma förbi och lyssna.

Vh Christer

Är det du som bor i Habo trakten?

Tackar hemskt gärna till inbjudan :)
Tar med en kompis om det går bra, han är väldigt sugen på piPs.
Vad har du för setup?
Man lär sIg så länge man lever.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-26 14:12

Japp, fiskebäck innan Habo, jag har i28 och y4, men en kompis har Pip så det går säkert att arrangera.

Skicka pm när det är aktuellt.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-26 14:24

Jag har också ett par piP som jag gärna tar med mig till dig i Fiskebäck. Har heller inte hört din fina anläggning...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-26 15:21

RogerGustavsson skrev:Jag har också ett par piP som jag gärna tar med mig till dig i Fiskebäck. Har heller inte hört din fina anläggning...

Du är också välkommen :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-26 18:46

Tengil skrev:Japp, fiskebäck innan Habo, jag har i28 och y4, men en kompis har Pip så det går säkert att arrangera.

Skicka pm när det är aktuellt.

Vh Christer
Najjs :) Det låter fint, just nu fixar jag köket (kaos just nu) så fort jag är klar hör jag av mig. Nu är man taggad igen :) besöket hos dig får bli plåster på såren för att man inte kan åka på Sweetspot i år ;) Har hört väl om både rummet och dig.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-26 18:47

RogerGustavsson skrev:Jag har också ett par piP som jag gärna tar med mig till dig i Fiskebäck. Har heller inte hört din fina anläggning...
Var bor du ? Kanske kan prata ihop oss och hälsa på ihop.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-26 19:50

Fiskebäck, där har man ju inte irrat runt på länge. Synd det ska vara så långt, annars hade jag droppat in.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-30 20:39

Morgan skrev:
Jag kan inte ha en åsikt, eftersom jag inte hört XTZ-modellen ifråga. Men piPs är i alla fall den bästa högtalare jag någonsin hört i sin storleksklass. Den presterar sanslöst bra, så länge man inte kräver av den att spela för starkt. Och för full disclosure: Jag är superjävig, för jag är LTS-medlem och fanatisk hjärntvättad Ino-anhängare :)

Ja, det är du verkligen, inget fel i det så länge du inte slutar att lyssna till andra goda högtalarmärken som också finns. Jag har också varit medlem i LTS och varit hjärntvättad precis som du.

Fanatisk är du bara om du anser att tex piP är världens bästa högtalare- utan att ha hört alla alternativen.

Pip är en kapabel inspelningsmonitor för närlyssning med lägre ljudtryck.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-30 22:37

RobNB skrev:

Huskvarna står det i min profil.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-31 10:47

RogerGustavsson skrev:
RobNB skrev:

Huskvarna står det i min profil.

Missade det :)
De är inte åt samma håll. Jag tänkte boka in ett besök i början av Maj, om du är sågen att haka på.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-03-31 10:51

Richard skrev:
Morgan skrev:
Jag kan inte ha en åsikt, eftersom jag inte hört XTZ-modellen ifråga. Men piPs är i alla fall den bästa högtalare jag någonsin hört i sin storleksklass. Den presterar sanslöst bra, så länge man inte kräver av den att spela för starkt. Och för full disclosure: Jag är superjävig, för jag är LTS-medlem och fanatisk hjärntvättad Ino-anhängare :)

Ja, det är du verkligen, inget fel i det så länge du inte slutar att lyssna till andra goda högtalarmärken som också finns. Jag har också varit medlem i LTS och varit hjärntvättad precis som du.

Fanatisk är du bara om du anser att tex piP är världens bästa högtalare- utan att ha hört alla alternativen.

Pip är en kapabel inspelningsmonitor för närlyssning med lägre ljudtryck.

Det finns en del som bytt sina frontar som kostat runt 45K till just piP/s.
Då kan man ju fråga sig om dom är hjärntvättade eller råkar gilla det dom kan prestera...

Tror nog det är en smaksak men jag uppskattar all input från er.
Kul att läsa vad andra tycker.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: piPs Vs XTZ

Inläggav 30Hzbone » 2013-04-01 10:22

RobNB skrev:Har någon här inne av alla trevliga Ino ägare hört XTZ?
Meningen var att jag skulle åka på Sweetspot i Jönköping nästa månad men får förhinder.
Där skulle jag lyssna på piPs som HA har i sin monter, och besluta om jag ska sälja av mitt nuvarande stup för att byta till piPs och a1:or. Har hört dom tidigare och mins att jag var imponerad men vill fräscha upp minnet.

Om nu har hört XTZ så undrar jag om man kan spela lika högt/starkt med piPs
Annars så väntar man till man har råd med pi60 :)

Hej RobNB.
Nu är jag inte Ino-ägare men väl både fd. Ino- och XTZ-ägare.
I mitt sovrum spelade jag på XTZ 99.26 Walnut, under ett år och efter XTZ hade jag piP på stativen under två år.

Din fråga: ” Om n(u)i har hört XTZ så undrar jag om man kan spela lika högt/starkt med piPs”?

Min erfarenhet är att det inte var så trevligt att spela starkt varken med XTZ eller piP.

XTZ lät alldeles för ljust så jag blev lyssningstrött även vid, för mig, normal volym och att spela starkt var enbart en pina.

piP visade upp tre egenskaper som jag inte gillade,

diskanten gav sig till känna(=stack ut) alltför ofta

mellanregistret är aningen komprimerat( tilltar vid volympådrag) vilket gör att jag ibland hade svårt
att följa vad som händer i olika stämmor när jag lyssnar på ”klassisk” musik.

basen finns där men är för tam( ställde upp enligt konstens alla regler, på stativ, vid vägg och med akustikplattor från Ino)
och med tam menar jag att det lät som om symfoniorkestern bara hade två st kontrabasar i stället för åtta eller fler.

Problemen med piP var inte så besvärande när jag spelade jazz eller pop.
Jag köpte mina piP som byggsats och för det priset är det inte lätt att hitta ngt bättre trots min synpunkter ovan, tycker jag.

På mina piedestaler spelar numera ett par Dynaudio Focus 140 men då är vi på en annan nivå
både vad gäller pris och återgivning av musik.

Får min skriva så där, här :?:

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-04-01 15:06

30Hzbone skrev:
Meningen var att jag skulle åka på Sweetspot i Jönköping nästa månad men får förhinder.
Där skulle jag lyssna på piPs som HA har i sin monter, och besluta om jag ska sälja av mitt nuvarande stup för att byta till piPs och a1:or. Har hört dom tidigare och mins att jag var imponerad men vill fräscha upp minnet.

Hej RobNB.
I mitt sovrum spelade jag på XTZ 99.26 Walnut, under ett år och efter XTZ hade jag piP på stativen under två år.

Din fråga: ” Om n(u)i har hört XTZ så undrar jag om man kan spela lika högt/starkt med piPs”?

Min erfarenhet är att det inte var så trevligt att spela starkt varken med XTZ eller piP.

XTZ lät alldeles för ljust så jag blev lyssningstrött även vid, för mig, normal volym och att spela starkt var enbart en pina.

mellanregistret är aningen komprimerat( tilltar vid volympådrag) vilket gör att jag ibland hade svårt

basen finns där men är för tam( ställde upp enligt konstens alla regler, på stativ, vid vägg och med akustikplattor från Ino)
och med tam menar jag att det lät som om symfoniorkestern bara hade två st kontrabasar i stället för åtta eller fler.

Jag köpte mina piP som byggsats och för det priset är det inte lätt att hitta ngt bättre trots min synpunkter ovan, tycker jag.

På mina piedestaler spelar numera ett par Dynaudio Focus 140 men då är vi på en annan nivå

Tack för din input :)

Det är bättre att man har en reserverad inställning när man ska lyssna på högtalare än STORA förväntningar och sen bli väldigt besviken.

Har upplevt det på mässor :roll:

Nu har ju också alla olika krav, smak och tycke mm. Jag har inte lärt mig allt och tror inte häller att jag vill (då blir man kräsen haha).

Jag återkommer med vad jag upplevt i Habo om ca 1månad.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-01 15:19

30Hzbone skrev:Får min skriva så där, här :?:

Utan tvekan, bra input över hur du upplevde det, och bra med en referens till vad du använder idag och dina synpunkter om dem. Då kan man göra kopplingar.

Bra inlägg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-01 17:03

Håller med, det var intressant läsning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-04-02 05:50

Det dök upp en fin setup på blocket.
http://www.blocket.se/halland/Ino_Audio ... 1.htm?aw=1
Det kliiiiar.
Är ett rum på ca 20m2 ok för pip!?!

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2013-04-02 06:35

Ja, speciellt delade går det att spela rätt högt. piP går att bottna ingen tvekan om saken men då spelar man rätt högt. Men högre än jag är bekväm att göra i någon lägenhet med tanke på grannsämjan. Enda tillfället då jag tyckte att det inte varit tillräckligt högt är när jag spelat i det mycket väl akustikreglerade rummet på jobbet. En demosituation och då finns det inga att störa heller, då rummet är så välisolerat från omgivningen. Detta var dessutom med endast ett par piP, inga basar till.

För att förstå vad jag sitter med själv så har jag piP som sekundär anläggning. Min primära musik och hembiorigg är pi60, Infra X-6 och 6 st A2. Den senare spelar jag aldrig vanligen så högt att jag märker av några gränser. Jag har vridit upp till den nivåer att det börjar låta sämre men det är riktigt högt. Högre än vad jag är bekväm att spela ens det bästa plattorna i ett vanligt vardagsrum, även utan att betänka grannarna.

piP är bra högtalare för sin prislapp och det där paketet är nog en riktigt bra hemmabio för den som inte spelar riktigt högt och snarare vill ha en nätt och välljudan anläggning. Ingen tvekan om att min primära rigg kommer spela skjortan av den där. Men så kostar bara högtalarna mer än 3 gånger så mycket. Mycket begränsad erfarenhet av XTZ så jag kan inte ange några referensramar åt det hållet.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-02 07:28

RobNB skrev:Det dök upp en fin setup på blocket.
Det kliiiiar.
Det där är ett nr paket, men olyssnat skulle jag avråda. Skall du köpa, gör det på plats efter att du fått det demat!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-04-02 08:13

MagnusÖstberg skrev:
Det kliiiiar.
Det där är ett nr paket, men olyssnat skulle jag avråda. Skall du köpa, gör det på plats efter att du fått det demat!!
Vad menar du med att det är "ett nr paket "
Och ja, jag skulle inte tänka mig köpa det utan att demo lyssna. Man vet ju aldrig ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-02 09:10

30Hzbone skrev:

Hej RobNB.

Xtz 99.26 mk II har ett helt annat delningsfilter och låter betydligt bättre än den första versionen av högtalaren.

Håller med dig i övrigt angående ljudet från piP.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-02 09:32

Richard skrev:Xtz 99.26 mk II har ett helt annat delningsfilter och låter betydligt bättre än den första versionen av högtalaren.

Varför gjorde de fel från början? Inkompetens? Slarv? Ekonomiska begränsningar? Otillförlitlig utvecklingsprocess? :D
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-02 09:41

Morgan skrev:
Richard skrev:Xtz 99.26 mk II har ett helt annat delningsfilter och låter betydligt bättre än den första versionen av högtalaren.

Varför gjorde de fel från början? Inkompetens? Slarv? Ekonomiska begränsningar? Otillförlitlig utvecklingsprocess? :D

Jag skulle vara försiktig med sådan där uttalanden om jag vore du. Har vi inte sett inlägg från någon Morgan som sedan visade sig vara korrigerbara? :)

Mer relevant är kanske att uppgraderingar även har utförts av våra egna hjältar här, åtminstone IÖ och Naq. Till och med Stig har drabbats av sådana!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-04-02 10:14

Det kliiiiar.

Det är en fin setup, men jag skulle aldrig betala så mycket. Grejerna är
3,5 år gamla och med skavanker i lacken.
4 st A1:or kostar 6000:- i monteringssats grundbetsade i svart. Jag
hade inte betalat mer än 4000-4500:- för 4 st. Fast jag hittar å andra
sidan inga att köpa heller så det kanske är min prisuppfattning som är
åt skogen...
Sen kostar ett par piP 6900:- i monteringssats (färdiglackade eller
fanerade), och ett par P-2 8900:- i monteringssats (lackade)...
Du kanske måste lägga på ett par procent på mina priser ovan, men
ändå. JAG hade iaf köpt nya prylar.

Tänk också på att du behöver ett aktivt delningsfilter och fyra
slutstegskanaler för att driva frontsystemet.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-02 10:15

PerStromgren skrev:
Morgan skrev:

Jag skulle vara försiktig med sådan där uttalanden om jag vore du. Har vi inte sett inlägg från någon Morgan som sedan visade sig vara korrigerbara? :)

Mer relevant är kanske att uppgraderingar även har utförts av våra egna hjältar här, åtminstone IÖ och Naq. Till och med Stig har drabbats av sådana!

Mjo - därav min :D-smiley.

Men lite allvar var det ändå, och det har med Richards ordval "betydligt bättre" att göra. Det implicerar en större förändring, vilket implicerar att något var ganska ordentligt fel från början. Om det var "subtilt bättre" eller kanske bara "en smula bättre", så hade det kanske inte föranlett anmärkning. :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-02 10:49

PerStromgren skrev:
Morgan skrev:

Precis !

Det låter som att Morgan tror att folk är inkompetenta på konstruktion om de gör om något då de hittar något bättre. Ja, det kanske är så att alla konstruktörer, även här, är värdelösa och inkompetenta.

Eller handlar det istället om prestigelöshet och sant ingenjörskap att ständigt leta bättre lösningar ? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-02 10:51

Morgan skrev:
PerStromgren skrev:
Morgan skrev:

Men lite allvar var det ändå, och det har med Richards ordval "betydligt bättre" att göra. Det implicerar en större förändring, vilket implicerar att något var ganska ordentligt fel från början. Om det var "subtilt bättre" eller kanske bara "en smula bättre", så hade det kanske inte föranlett anmärkning. :)

"Bättre än vaddå ?" :?

Bättre under förutsättningen maddraserade dämpade väggar, eller återgivning i normala rum ?

Tekniskt korrekt betyder ju inte att musiken upplevs som bättre återgiven.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-04-02 11:10

Richard skrev:
Morgan skrev:
PerStromgren skrev:
Morgan skrev:

"Bättre än vaddå ?" :?

Bättre under förutsättningen maddraserade dämpade väggar, eller återgivning i normala rum ?

Tekniskt korrekt betyder ju inte att musiken upplevs som bättre återgiven.

Richard, allvarligt vilken fråga svarar du på :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-02 11:40

Richard skrev:Tekniskt korrekt betyder ju inte att musiken upplevs som bättre återgiven.

Tekniskt korrekt, vad betyder det enligt dig?
En del verkar tro att "korrekt" betyder grått och tråkigt, så som ett påbud från en statstjänsteman.
Men då kan det vara bra att veta att ordet enligt Svenska Akademien helt enkelt betyder; riktig och felfri.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-02 12:41

RobNB skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Det kliiiiar.
Vad menar du med att det är "ett nr paket "
Och ja, jag skulle inte tänka mig köpa det utan att demo lyssna. Man vet ju aldrig ;)
Iphååånejävel.

nr = bra

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-04-02 12:56

Stranne skrev:Det är en fin setup, men jag skulle aldrig betala så mycket. Grejerna är 3,5 år gamla och med skavanker i lacken.
4 st A1:or kostar 6000:- i monteringssats grundbetsade i svart. Jag
hade inte betalat mer än 4000-4500:- för 4 st. Fast jag hittar å andra
sidan inga att köpa heller så det kanske är min prisuppfattning som är
åt skogen...
Sen kostar ett par piP 6900:- i monteringssats (färdiglackade eller
fanerade), och ett par P-2 8900:- i monteringssats (lackade)...
Du kanske måste lägga på ett par procent på mina priser ovan, men
ändå. JAG hade iaf köpt nya prylar.

Tänk också på att du behöver ett aktivt delningsfilter och fyra
slutstegskanaler för att driva frontsystemet.

Medhåll, det där var ett pris som heter duga. Hade piP varit i någon exklusiv trä-faner så hade priset varit mer accepterat. Men inte i vitt med skador. Men det är ju köparens marknad och vill någon betala så fine.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino