RobNB skrev:Har någon här inne av alla trevliga Ino ägare hört XTZ?
Meningen var att jag skulle åka på Sweetspot i Jönköping nästa månad men får förhinder.
Där skulle jag lyssna på piPs som HA har i sin monter, och besluta om jag ska sälja av mitt nuvarande stup för att byta till piPs och a1:or. Har hört dom tidigare och mins att jag var imponerad men vill fräscha upp minnet.
Om nu har hört XTZ så undrar jag om man kan spela lika högt/starkt med piPs
Annars så väntar man till man har råd med pi60

Hej RobNB.
Nu är jag inte Ino-ägare men väl både fd. Ino- och XTZ-ägare.
I mitt sovrum spelade jag på XTZ 99.26 Walnut, under ett år och efter XTZ hade jag piP på stativen under två år.
Din fråga: ” Om n(u)i har hört XTZ så undrar jag om man kan spela lika högt/starkt med piPs”?
Min erfarenhet är att det inte var så trevligt att spela starkt varken med XTZ eller piP.
XTZ lät alldeles för ljust så jag blev lyssningstrött även vid, för mig, normal volym och att spela starkt var enbart en pina.
piP visade upp tre egenskaper som jag inte gillade,
diskanten gav sig till känna(=stack ut) alltför ofta
mellanregistret är aningen komprimerat( tilltar vid volympådrag) vilket gör att jag ibland hade svårt
att följa vad som händer i olika stämmor när jag lyssnar på ”klassisk” musik.
basen finns där men är för tam( ställde upp enligt konstens alla regler, på stativ, vid vägg och med akustikplattor från Ino)
och med tam menar jag att det lät som om symfoniorkestern bara hade två st kontrabasar i stället för åtta eller fler.
Problemen med piP var inte så besvärande när jag spelade jazz eller pop.
Jag köpte mina piP som byggsats och för det priset är det inte lätt att hitta ngt bättre trots min synpunkter ovan, tycker jag.
På mina piedestaler spelar numera ett par Dynaudio Focus 140 men då är vi på en annan nivå
både vad gäller pris och återgivning av musik.
Får min skriva så där, här