Är det nått att ha, verkar lite underligt.. Får man mer infromation än vad som finns från början
Är det båg, eller bra? Och hur funkar det.
Moderator: Redaktörer
CJNE skrev:NNord skrev:Ska ni inte ha denna istället då
http://www.zerooneaudio.com/product_Ti48.htm
Mycket intressant!
Själva apapraten är inte så intressant för min del men däremot vad den
gör eftersom det förmodligen går att göra samma sak med en HTPC och
ett ljudkort som stödjer variabla samplingsfrekvenser ut.
Speciellt den den text som handlar om uppsampling var mycket
instressant läsning!
Det verkar alltså som att det kan finnas en vinst med att sampla upp
ändå, jag är själv inte tillräckligt insatt i det hela men det vore kul att
veta hur mycket det ligger i det.
NNord skrev:Får man mer infromation än vad som finns från början![]()
LypsylateX skrev:Edit #1: Det uttrycket man normalt använder är såvitt jag vet översampling, inte uppsampling. Det är nog skiljda saker.
Nagrania skrev:Som jag ser det så kan det inte bli bättre än original cd:n oavsett om man samplar upp eller ej (om man inte har en dålig DA). Det handlar ju om antalet provtagningar per tidsenhet och om man på en skiva gör en provtagning så lär det ju inte bli bättre av att jag gör två på samma sak. Jag har f.ö. testat och lyssnat på massor av skivor genom en Rostec konverter (88,2 - 96/24) och jag kan då inte märka någon skillnad (vilket jag inte heller trodde).
Jax skrev:Inte som jag ser det. Översampling är ett specialfall av uppsampling där man samplar upp till en tvåpotensmultipel av ursprungssamplinghastigheten. Oavsett förhållandet mellan hastighet in och ut så interpoleras de nya samplen ur de gamla.
LypsylateX skrev:Jax skrev:Inte som jag ser det. Översampling är ett specialfall av uppsampling där man samplar upp till en tvåpotensmultipel av ursprungssamplinghastigheten. Oavsett förhållandet mellan hastighet in och ut så interpoleras de nya samplen ur de gamla.
Jo... men de avrundningsfel som man får vid uppsampling uppträder väl inte vid översampling?
Edit: (Alltså, om man dubblar samplingsfrekvensen kommer man alltid ha två i tid brevid varandra liggande samples med samma värde. Detta gäller inte om man uppsamplar t.ex. från 44.1->48.)
Och vad blir summan av kardemumman då egentligen, finns det någon som helst reell vinst med översampling. Som till exempel möjlighet att använda ett flackare lågpassfilter.
Nagrania skrev:Och vad blir summan av kardemumman då egentligen, finns det någon som helst reell vinst med översampling. Som till exempel möjlighet att använda ett flackare lågpassfilter.
Om man gör en frekvensanalys på en CD-skiva så finner man att lågpassfiltreringen redan är klar i musiken. Det finns överhuvudtaget inget över 20,6KHz. Alltså behöver man inte så branta filter.... eller hur.
For its first CD players, Philips realized that by adding three zero-valued samples in between each valid audio sample, the effective sample rate would be increased to 176.4kHz, and the unwanted images, instead of lying 22.05kHz on either side of 44.1kHz and its multiples, would now lie at either side of 176.4kHz and its multiples.
Nagrania skrev:Jag har tittat på ett otal olika cd-skivor och man kan se att skivorna kan vara brända med olika lågpassfilter. Det var t.ex vanligare att man på 80-talet satte in lp-filtret lite tidigare än man gör idag. Man kan alltså se vilka som sitter än idag med äldre typer av AD:n.Jag har nämligen ständigt ett DK stereo och FFT-instrument inkopplad i min rigg.
Style skrev:(heter det vikningsdistorsion på svenska?)
Johan_Lindroos skrev:Svar till din "edit":
Nej, det tror jag inte. Mellanliggande värden interpoleras fortfarande vid översampling.
Att det kan bli beräkningsfel vid omsampling till annan frekvens än multiplar av samplingsfrekvensen beror på att man först måste sampla upp signalen till en jättehög frekvens som man sedan plockar ur de sampel som ger den samplingsfrekvens man vill ha. Ungefär så funkar alla sample-rate-konverterare.
Har jag fel i detta skulle jag uppskatta om någon omedelbart kan korrigera!
hevi skrev:I interpolationen slänger ju man endast in ett antal nollor mellan varje sample och lågpassfiltrerar sedan signalen. I fallet med decimering låpassfiltrerar man först signalen och plockar sedan bort samples. Genom att kombinera de båda lågpassfiltren i den digitala domänen kan man utnyttja det faktum att de flesta samples in till det kombinerade FIR-filtret är 0, vilket sparar massor av beräkningar. Dessutom kan man utnyttja det faktum att decimatorn kastar bort en massa samples, vilket också sparar en massa beräkningar.
Svante skrev:Om man sen översamplar fortare och dessutom formar bruset, så kan man klara sig med ganska få bitar. Precision i amplitudled har alltså bytts mot en högre klockfrekvens och man gör stora vinster ekonomiskt och stabilitetsmässigt.
hevi skrev:Svante skrev:Om man sen översamplar fortare och dessutom formar bruset, så kan man klara sig med ganska få bitar. Precision i amplitudled har alltså bytts mot en högre klockfrekvens och man gör stora vinster ekonomiskt och stabilitetsmässigt.
Nackdelen med noise shaping är förståss att man bara flyttar bruset i frekvensdomänen. Fåbitsomvandlare lider ju i princip alltid av "bruspucklar" högre upp i frekvens (man försöker skjuta bruset upp i frekvens så man kan lågpassfiltrera bort det på analogsidan). Dessutom blir impulssvaret ofta mer eller mindre påverkat. Ett typexempel är SACD som uppvisar en stigande bruskurva och ett impulssvar som är svagt asymetriskt, vilket många rynkar på näsan åt.
En annan sak man skulle kunna filosofera över en smula är hur mycket en normal A/D omvandlare för studiobruk stökar till brus och impulssvar, för de är väl nästan alltid 1-bitsomvandlare med noise shaping?
Henrik
CJNE skrev:Om det är vanligt med översampling direkt i D/A omvandlaren, finns
det då någon vits med att översampla redan i transporten (alltså att
exempelvis skicka 88,2kHz via S/PDIF)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster