grafpro skrev:Ragnwald skrev:Philips specifikationer för 9710, för de som är intresserade.
PDF
Kul! Det dokumentet har jag inte sett, ber att få sno filen och länka till den från min sida också. Trevligt också att se att min mätning av elementet stämmer ganska bra, men jag fick 40Hz fs, här uppges 50Hz. Kanske upphängningen blivit slapp med åren (vem blir inte det?). T/S var knappt uppfunnet när detta dokument skapades, så hur resten av egenskaperna var tänkta vet man inte.
Ser också att med dessa exakta uppgifter om magnetgapet får man revidera sin uppfattning om Xmax. Den är inte futtiga 2mm, den är ännu futtigare knappt 1,5mm!
Det här var en rolig tråd, tråkigt att den verkar ha somnat.
A.N. Thiele filtersyntes av högtalare publicerades första gången 1963. 1978 då ditt pdf-dokument är skrivet då såldes svenska högtalare på den svenska markanden som var baserade på Thieles syntesmetodik sedan 2 år. Richard Small baserade senare sin doktorsavhandling på en vidareutveckling av Thieles teorier.
Är Visaton BG 200 likadant som F87?
Det verkar som jag har fel på 2 år enligt en referens från Wiki:
Thiele, (1961). "Loudspeakers in Vented Boxes," Proceedings of the Institute of Radio Engineers, Australia, 22(8), pp. 487-508. Reprinted in Journal of the Audio Engineering Society, 1971, 19(5 & 6), pp. 382-392 & 471-483.
A. Neville Thiele lämnade jordelivet i oktober 2012.