Moderator: Redaktörer
BACH skrev:Panaflo FBA08A12L1A heter fläkten jag tänkte på.
länk:
http://www.panasonic.com/industrial/app ... fba08a.pdf
lazyworm skrev:URSV har rätt!
Jag har servicemanualen till QSC och det ser jäklaremig identiskt ut, även komponentmässigt.
Morello har inte steget för mätning nu för jag fick iorning min subwoofer i förra veckan så jag spelar på det här, eventuellt kommer jag byta ut fläkten idag men dom större förändringarna på steget för att få upp bandbredden och ner bruset kommer få vänta lite på sig i briswt av tid.
lazyworm skrev:URSV har rätt!
Jag har servicemanualen till QSC och det ser jäklaremig identiskt ut, även komponentmässigt.
dawen skrev:lazyworm skrev:URSV har rätt!
Vad är det som säger att det innebär att det stämmer så som UrSv säger?
Behringer har kopierat manualer förrut, även om det bara är några enstaka fall där det gått till dom och andra företag har vunnit.
Det du skriver låter logiskt UrSv, men jag är inte övertygad om att det är så som du tror. Jag har inga bevis för att jag har rätt heller, för den delen.
dawen skrev:Det låter bra. Steget låter säkert även det bra.
Jag tror fortfarande inte att Behringer helt plötsligt skulle börja köpa in ritningar, när de tidigare bara kopierat.
Eftersom varken ni eller jag vet säkert om Behringer köpt licens för att få tillverka dessa steg eller inte, ska vi skippa diskussionen?
E: Zalman har inte spottat ur sig någon högklassig fläkt...
...
En 120 mm-fläkt kan ju eventuellt monteras på utsidan av chassit?
...
Kanske är kullagerfläktar, trots generellt högre ljudnivå i nyskick, hållbarare?
silvervarg skrev:Panaflow fläktarna är riktigt bra, och billiga i USA. I Sverige är de svåra att få tag på och inte så billiga. Dessutom så håller de tillverkade i Kina lite lägre standard är de från Japan.
silvervarg skrev:Att montera en stor fläkt och dra den till ett litet hål (via tratt) hjälper inte så mycket jämfört med en mindre fläkt som slipper tratt. Om man kan montera fläkten i lådan så blir det både snyggare och lådan hjälper till att dämpa ljudet från fläkten.
AndersP skrev:Fläkten och plåten närmast kylarna är skruvade i bakstycket med genomgående skruv/bult. Luften trycks från hålet på baksidan genom kylarna som är vända med fenorna mot varandra. Luften släpps ut genom hålet på fronten vars storlek man direkt tycker är väl tilltagen.
AndersP skrev:Om man sätter på locket igen när steget går upplever jag att oljudet ökar från fläkten. [...] Det verkar som att lådans insida bildar en kavitet där en resonans uppstår.
AndersP skrev:- montera fläkten flexibelt mha olika gummipackningar och brickor
UrSv skrev:100 mA per trissa? Kan det verkligen stämma med tanke på att det var +/- 110 V så blir det ju 2*110*0.1*4*2 W i tomgångseffekt vilket är 176 W för steget vilket är RÄTT mycket?
Morello skrev:Max,
Det är absolut ett tänkbart alternativ, men då blir det genast dyrare och krångligare. Såpass intressant tykcer jag inte att steget ifråga är.Vad jag framförallt inte gillar är den AC-kopplade utgången, vilken man inte kringgår utan mycket stora ingrepp i konstruktionen.
E: Kan man inte köpa till ett bra pris från den där... Dorothy Bradbury?
Eller vad hon nu hette. Vet du om hon säljer Kina- eller
Japantillverkade?
Har du provat några Nexus-fläktar?
Jag har vidare fått uppfattningen att en större fläkt kan man köra på lägre varvtal och därmed få tystare prestanda (i de fall man behöver stora luftflöden).
Skulle man kunna uppnå tystare prestanda med två fläktar, tro? Dvs en som blåser in i fronten och en som suger ut där bak?
NNord skrev:Eftersom detta är ett PA-steg, tar den ju in kyla från fronten och blåser ut på baksidan. Det skiljer sig alltså från "HIFI-slutsteg", vilka låter värmen stiga upp genom locket.
AndersP skrev:Fläkten och plåten närmast kylarna är skruvade i bakstycket med genomgående skruv/bult. Luften trycks från hålet på baksidan genom kylarna som är vända med fenorna mot varandra. Luften släpps ut genom hålet på fronten vars storlek man direkt tycker är väl tilltagen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster