Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
hifikg skrev:tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
Det kan väl inte vara någon motsättning i sig. Vacuumtallriken är väl bara för att hålla fast o plana ut vaxet. Allt annat funkar som vanligt. Eller med luftlagring. Jag skojade nog lite om luftlagring, det var ett buzz-word en gång i tiden, men i praktiken är det krångligt med slangar och sladdar och en kompressor som inte är helt ljudlös. Fast lite coolt är det *s*
tvett skrev:hifikg skrev:tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
Det kan väl inte vara någon motsättning i sig. Vacuumtallriken är väl bara för att hålla fast o plana ut vaxet. Allt annat funkar som vanligt. Eller med luftlagring. Jag skojade nog lite om luftlagring, det var ett buzz-word en gång i tiden, men i praktiken är det krångligt med slangar och sladdar och en kompressor som inte är helt ljudlös. Fast lite coolt är det *s*
Den lyftande kraften som beror av arean i lagringen och dess tryck måste vara högre än den motsatta kraften som överföringen av vakuumet skapar. Så tänker jag.
tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
Tänkte just nämna Well Tempereds lager när jag såg att det skrivits en massa nya inlägg i tråden, inklusive just detta.PekkaJohansson skrev:Tallrikslagringen tycks med Well Tempered-lagret i åtanke vara det minsta problemet i dag.
Pekka
PekkaJohansson skrev:tvett,
Jag förstår inte ditt resonemang. Vakuumfasthållning av skivan mot skivtallriken står inte i motsats till luftlagring av skivtallriken mot chassit. Det är ju en hel skivtallrik emellan!
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:...Ingen spelare på marknaden klarar såvitt jag vet dessa krav ...

tvett skrev:PekkaJohansson skrev:tvett,
Jag förstår inte ditt resonemang. Vakuumfasthållning av skivan mot skivtallriken står inte i motsats till luftlagring av skivtallriken mot chassit. Det är ju en hel skivtallrik emellan!
Med vänlig hälsning
Pekka
Hur bildas det vakuum under skivan? Om man pumpar upp det innan man sätter igång så förstår jag, men om det sker automatiskt så gäller mitt resonemang om jämvikt mellan krafterna. En skiva är ju inte direkt jämn så jag antog i början att det inte räcker att vakuumsätta ett kärl och spela skivan.
hifikg skrev:
Man pumpar upp det innan avspelningen, det har jag utgått ifrån när jag har svarat. Men jag kan ha fel. Hade det 1969...
PekkaJohansson skrev:Även jag har funderat på det här med den sista skivspelaren. Grundläggande krav är att skivan snurrar med exakt rätt hastighet samt ligger helt stilla, plant och centrerat med avseende på de graverade spåren. Den vertikala tonarmslagringen måste av samma anledning - exakt avspelningshastighet - vara i nivå med nålens anliggningspunkt i skivspåret. Ingen spelare på marknaden klarar såvitt jag vet dessa krav så ett byggprojekt är högst välkommet under förutsättning att ovanstående krav uppfylls. Pekka
paa skrev:När det gäller vertikala lagret så finns det väl flera armar som har det i rätt höjd, bl.a några med knivlager, skulle jag tro.
PekkaJohansson skrev:....
Att plana ut skivan borde kunna lösas genom vakuum eller vikter eller en kombination. Trots att jag är relativt okunnig i mekaniska frågor menar jag att det också borde vara möjligt att kompensera för centreringsproblemet utan att behöva ta till Nakamichi-metoder.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster