Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:men det är en komponent videokabel
imac skrev:Videokabeln kanske klarar högre frekvens än digitalkabeln! Är det olika längd på dom?
Mich skrev:Objektivisten skrev:men det är en komponent videokabel
Jag förstår inte riktig "men". Om det är en riktig videokabel, så är det en 75 ohms koax. Precis det som skall användas till spdif-konsument.
//Michael
Max_Headroom skrev:Vad är det för frekvens på en SPDIF överföring? 1,5 Mhz eller nåt sånt va?
The bit rate of the SPDIF data stream is matched to the audio sample rate to create a continuous bit stream without any gaps between subframes, frames, or blocks. For example, a 48 kHz audio sample rate, common in many applications, results in a bit rate of 3.072 MHz and a clock rate of 6.144 MHz. In this case the duration of an OFF bit is ~163ns, while an ON bit consists of two alternating ~81ns states.
imac skrev:Det som skiljer sig mellan kablarna är bandbredden/kapacitansen, o i detta fall så är videokabeln bättre iom att den har lägre kapacitans = större bandbredd = snabbare = bättre stigtid = snyggare pulståg = lättare för dacen att läsa = mindre jitter (troligtvis).
Bäst att tillägga att detta är min uppfattning av det hela
sebatlh skrev:Det kallas elektromagnetism, den underbyggande teorin
Ok men för att inte vara sarkastisk så är det som imac skriver. Kapacitans påverkar signalen. Tänk på vilka komponenter som ingår i ett högtalarfilter. Kondensatorer och spolar som påverkar signalen i alla högsta grad.
I detta fall blir det väl ett lågpassfilter av det hela. Alltså att kapacitansen ligger parallellt över utgången (rajt faktiskt?).
Varför fyrkantsvåg kräver hög bandbredd kan kanske inte förstås men väl förklaras av fourieranalys. Det är de vassa hörnen/snabba stigtiderna som spökar.
sebatlh skrev:Det kallas elektromagnetism, den underbyggande teorin
Ok men för att inte vara sarkastisk så är det som imac skriver. Kapacitans påverkar signalen. Tänk på vilka komponenter som ingår i ett högtalarfilter. Kondensatorer och spolar som påverkar signalen i alla högsta grad.
I detta fall blir det väl ett lågpassfilter av det hela. Alltså att kapacitansen ligger parallellt över utgången (rajt faktiskt?).
Varför fyrkantsvåg kräver hög bandbredd kan kanske inte förstås men väl förklaras av fourieranalys. Det är de vassa hörnen/snabba stigtiderna som spökar.
Bjorn_ skrev:sebatlh skrev:Det kallas elektromagnetism, den underbyggande teorin
Köper inget av det där du skrev, men fourieranalys skall jag läsa på om, vet inte vad det innebär. Eftersom det inte är en analog krets vi pratar om så kan vi ju lägga elektromagnetismen åt sidan

Bjorn_ skrev:Köper inget av det där du skrev, men fourieranalys skall jag läsa på om, vet inte vad det innebär. Eftersom det inte är en analog krets vi pratar om så kan vi ju lägga elektromagnetismen åt sidan
Rydberg skrev:Vadå inte elektromagnetism för att det är en digital signal? Det är ju fysiskaliska signaler i kabel, kabel skiter väl i hur vågformen ser ut eller hur du använder den.
sebatlh skrev:Bjorn_ skrev:Köper inget av det där du skrev, men fourieranalys skall jag läsa på om, vet inte vad det innebär. Eftersom det inte är en analog krets vi pratar om så kan vi ju lägga elektromagnetismen åt sidan
Visst är det så att med digitala grejjer så räcker det med att en kabel är tillräckligt bra. Man tjänar inget på att ha en ännu bättre kabel.
Men nu upplevdes det en skillnad och kabeln med högst bandbredd favoriserades. Alltså kan man spekulera i att bandbredden kanske inte räckte helt 100% med den ursprungliga kabeln med en viss mängd jitter som resultat.
Men det är såklart bara spekulationer.
Vad som inte är spekulationer däremot är att ett pulståg blir en smula manglat när det passerar en kabel med lägre bandbredd än signalen i sig.
Om man vill kan man väl kalla det för en trasig kabel
Bjorn_ skrev:Rydberg skrev:Vadå inte elektromagnetism för att det är en digital signal? Det är ju fysiskaliska signaler i kabel, kabel skiter väl i hur vågformen ser ut eller hur du använder den.
Det jag menade var att när väl en sinusvåg är samplad och kvantiserad till att kodas på ett medium så spelar inte signalkabeln någon roll. Visst kan den signal se annorlunda ut beroende på kabeln, i alla fall teoretiskt, men är det hörbart - nej!
Rydberg skrev:Bjorn_ skrev:Rydberg skrev:Vadå inte elektromagnetism för att det är en digital signal? Det är ju fysiskaliska signaler i kabel, kabel skiter väl i hur vågformen ser ut eller hur du använder den.
Det jag menade var att när väl en sinusvåg är samplad och kvantiserad till att kodas på ett medium så spelar inte signalkabeln någon roll. Visst kan den signal se annorlunda ut beroende på kabeln, i alla fall teoretiskt, men är det hörbart - nej!
Beror väl på hur hög bitström du väl köra igenom skulle jag vilja säga
Användare som besöker denna kategori: MPE och 42 gäster