Dikt an?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Dikt an?

Inläggav roggaro » 2013-04-09 21:19

jaha så blev det en ytterligare förbättring :) hur bra får det egentligen bli?

"dikt an" har stört mig rent fysikalisk. det kan ju aldrig bli riktigt bra!? akustiskt kom jag på idag att detta är sant.
gäller inte bara högtalare utan även bord med jox på (apparater)
inga hårda ytor närmare högtalarväggen än 3-4cm för den luftspalten gör tydligen susen utan att jag har en susning varför :wink:

god afton
burning in the eyes of the maker

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-10 01:25

Jag har en fråga som knyter an till detta. Kanske inte samma sak men nu slapp jag starta ny tråd ;)
Jag har möblerat om och nu fått bättre akustik. Kunde dra ner volymen på mina subbar en hel del. Har ett par canton gle-frontar som har basporten på framsidan. Jag saknar en del trummor, alltså typ metal-trummor om man nu kan kalla det så, eller vanliga trummor för den delen. Det är inte förrän jag vrider upp ljudet högt som fan förrän jag får lite punch. Misstänker att det ligger långt över vad subbarna jobbar med (delad vid 80 och har testat med 100 också). Har hört att man kan få lite bättre stöd med hötalarna mot väggen - hur nära då egentligen?
Har dyra kablar som inte låter sig böjas, men är det värt att koppla in dem med annan kabel för att trycka in dem mot vägg?
Jag tänker att dikt an inte heller borde vara så bra, eller?
Hur blir det förresten med akustikplattor bakom högtalare som har basporten fram?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-10 04:29

jag kan anta att i ditt fall så ligger själva klangen (punch) en bit upp i frekvens, (borde gå att rikta mot sweetspot) medan jag då sökte en akustisk, absolut närvaro i cello eller ensam flygel.
materia emellan högtalarna bör alltså i mitt fall inte vara 'dikt an' högtalarväggen :wink:

EDIT: 'glipan' verkar rätt avgörande dämpmateriel eller inte till trots, tror jag
burning in the eyes of the maker

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-10 07:50

Hehe, ja inte riktigt samma sak, men ändå. Vad jag själv nyligen insett är hur känsligt det här med akustik är. Mina "vassa" högtalare låter nu helt annorlunda bara på grund av ommöblering, och då har jag inte ens börjat sätta upp plattor (vilket är tanken). Jag antar att små förändringar kan större skillnader än vad i alla fall jag själv tidigare trott. Det kan ju vara något liknande i ditt fall som du upplever nu(?) - (jag tänker mig att ljudbilden förändras med annan placering av grejjerna...)
Eller så är det något annat :)

Återgå till Generellt om hifi