Moderator: Redaktörer
Tumme skrev:Om jag inte minns fel så stod det i häftet att just denna CD innehöll mindre fel en dom flesta andra CD skivor. Någon som minns och om det var någon sanning i det? eller vad det var för fel som den hadde mindre av.
Thomas
MultiMan skrev:Tumme skrev:Om jag inte minns fel så stod det i häftet att just denna CD innehöll mindre fel en dom flesta andra CD skivor. Någon som minns och om det var någon sanning i det? eller vad det var för fel som den hadde mindre av.
Thomas
Det stämmer, men de pratar i rätt gamla termer om BLER, block error rate. Standarden sa tydligen 220 (eller 240, minns ej exakt) per sekund, med Toolex Alpha som pressade hade lovat att ligga under 50 för att inte ens de spelare med sämsta felkorrigering skulle påverka.
Jag som datornörd med flera riktiga Plextor-spelare, från tiden när de konstruerade och tillverkade själva (760 eller äldre), kan kontrollera alla skivor i termer av C1, C2, CU, jitter och beta (hur väl groparna är fokuserade).
För DVD är begreppen annorlunda såsom parity inner och outer error.
När jag testade mycket ljudskivor med både Plextor 712 och 755, via deras specialprogramvara så såg man mycket stor skillnad i presskvalitet där en del köpta skivor var riktigt katastrofalt usla och mycket sämre än mina egna brända Taiyo Yuden-skivor. Men en del var superba såsom Mobile fidelity The Wall.
Edit: BLER är möjligen inte gammalt, men C1/C2/CU är det man brukar prata om iaf. BLER är nog en term tillverkarna använder sig av.
IngOehman skrev:Klart man har oförfalskat! Kom väl ut i slutet av 80-talet tror jag.
Minst ett par tre riktigt bra spår hade den. Mina favoriter var de
spår som Rune Person spelat in.
Vh, iö
lemmts skrev:Jag fick inte med något tjockt häfte när jag köpte den på Älvsjömässan. Synd. Vilka spår spelades in av Rune Person?
Några spår lyssnar jag på för att jag tycker om dem, t ex Anne-Marie Muhle (?) och MB Tretow.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster