Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Kul, jag påstod nämligen i en annan tråd att jag också hörde skillnad på 16 och 24 bitar och det var ingen som trodde mig. Då är vi minst två alltså![]()
Jag använder Audiophile 2496 för amatörinspelning mest av gitarr, elgitarr, elbas och softsynthar/trumsamplers och det jag kläckte ur mig var att jag tyckte min 24-bitars master lät märkbart sämre när jag mixade ner den till 16-bitar. Detta är alltså i dom fall jag inte använt någon kompression eller några extra effekter förutom instrumentens egna. Om jag skulle göra en multibandskompression innan jag mixar ner antar jag att skillnaden blir mycket mindre/ej hörbar även om kompressorn stöder 24 bitar?
Dessa skillnader hörs i vanliga lurar direkt från mixern eller i ett relativt enkelt Yamaha Active Servo 2.1-system, det behövs ingen audiofilanläggning för den saken.
Jag håller med om att, trots denna skillnad, i princip allt annat än själva mediets ljudkvalitet är av högre vikt för det färdiga ljudet. Så när man skapar musik skall man inte tänka för mycket på bitarna. Men eftersom det trots allt finns en skillnad som är hörbar, kanske den skulle gå att använda till någonting kreativt?
ptr skrev:Jag får väll på skallen för följande..
I dom Blindlyssningstest jag varit med om så är det stor skillnad mellan 16 och 24 bitar (till det sistnämdas fördel), det är mindre skillnad (för mina trötta 40 åriga öron i alla fall) när man varierar/ökar samplings frekvens från 44.1 till 48, 88.2, 96, 176.2 och 192kHz. (Detta gäller bara PCM, jag har väldigt liten efterenhet av DSD som inspelningssystem..) Det finns visst nån tysk AD-omvandlare men 32bitars foalting piont (vad det nu innebär), men jag har aldrig hör nån så??
När jag spelar in för utgivning på CD brukar jag köra 24bitar/44.1kHz - om artisten/skivbolaget vill ha det (sällan) blir det 24/192.
När jag mäter frekvensomfånget (i mitt editerings Sequoia) så brukar det finns frekvenser från 8-10Hz upp till 20.000+
Min erfarenhet är att 90-95% av välljudet i en inspelning (Och jag pratar bara om akustisk musik) kommer av inspelningsrummet, var & hur man plaserar musikerna och sedan mikkarna i förhållande till dom.
Dom sista 5-10% hänger på kvaliteten på mikkar, mikförstärkare (mixer) och AD-omvandlare i nämd ordning. Balancerade kablar är ganska okritiska, interfacet mellan ADn och datorn/bandaren är betydelsefullt, jag kör alltid AES/EBU balanserat..
Jobbar en del med ProTools HD system och där har vi märkt att dess interna AD låter absolut bäst om den får arbeta i 24/44.1 ~ märkligt, men så upplevs det i alla fall.
/ptr
Min erfarenhet är att 90-95% av välljudet i en inspelning (Och jag pratar bara om akustisk musik) kommer av inspelningsrummet, var & hur man plaserar musikerna och sedan mikkarna i förhållande till dom.
NNord skrev:Bra inlägg Ptr!!
NNord skrev:Ja, använder du någon portabel inspelningsutrustning? Det finns ju hårddiskbaserade, och kortbaserade inspelningsapparater numera. De som ligger kring 10 000:- borde väl ha en snuskigt bra ljudkvalité (får man hoppas).
NNord skrev:Är det 24 bitar som gäller för dig alltså, om man skall spela in för andra format då, typ DTS, DVD-A, SACD, HDCD etc etc..
xeizo skrev:Jag använder Audiophile 2496 för amatörinspelning mest av gitarr, elgitarr, elbas och softsynthar/trumsamplers och det jag kläckte ur mig var att jag tyckte min 24-bitars master lät märkbart sämre när jag mixade ner den till 16-bitar.
RogerGustavsson skrev:Själv har jag endast spelat in akustiskt framförd musik med 16 bitar och konstaterat att det blir en väldig dynamik trots att inte världens lågbrusigaste mikrofoner har använts. Antar att de flesta inspelningar är väldigt långt ifrån 16 bitars upplösning. Brukar försöka hamna väldigt nära överstyrning för då maximerar man väl bitdjupet? Jag har också noterat att lokalens akustik framgår väldigt tydligt trots ofta identisk mikrofonuppställning. Vald lokal verkar ha störst betydelse av de parametrar jag förändrat.
xeizo skrev:Som jag fattat det så gör man låten så bra man kan i 24-bitar, mixar färdigt den med alla coola effekter, sen gör man nermixningen till 16-bitars stereo. Den 16-bitars versionen använder man sedan för att mastra dvs påföra ev dithring, normalisering, enhancer, multibandskompression, frekvenskorrigering, extra akustik osv så att den slutligen duger för återgivning i en imaginär generisk stereoanläggning.
xeizo skrev:Jag använder Cubase SX vars dither heter UV22HR, eller något liknande ...
E skrev:Vad gäller inspelningsnivåer så var det vanligt att folk
rekommenderades att försöka slicka nollan förr. Kanske för att man
trodde att man spelade in ljudet "mer exakt" på så vis, men det är
inte alla system som låter så trevligt närmast nollan och när det
klipper så låter det alltid mycket illa. Somliga använder limiters
redan vid inspelning för att undvika klippning, i stället för att lägga
nivån svagare.
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster