spännande föredrag om vad som gör musik..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

spännande föredrag om vad som gör musik..

Inläggav sprudel » 2013-04-11 18:30

musikalisk.
Jag länkar till en tråd på grannforumet och är väldigt avundsjuk på er som bor i Stocholm!

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10201&st=120&start=120

Prolinn, Martin-red o Richard mfl, här kanske ni kan få lite argument för era upplevelser?
Jag hade gärna gått dit. Ska se om jag kan fixa onsdag morgon på något sätt. Gillar ju att köra bil. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-12 08:37

Tack Sprudel för ditt stora intresse! Jag måste skärpa till mig ännu mer när jag hör historier som din. Det hjälper dock till för min inspiration och kraft! Tack!

Audio Concept ska komma ut med en annons i slutet av veckan. Jag har själv gått ut till vänner och bekanta i förväg då jag bl.a. vet hur svårt det är att frigöra tid för oss stressade storstadsbor. Nedan finns information för er som kan finna detta föredrag intressant:

_________

Jag ger ett nytt föredrag tisdagen den 23 april på Audio Concept. Jag kommer att prata om hur utvecklingen sker i hjärnan av musikaliteten, från endast högersidig uppfattning där känsla och melodi dominerar, till att hela hjärnan involveras och på vilket sätt även vänster sida deltar.

Senare forskning visar på att vi har två urskiljbara känslosystem liksom två urskiljbara tankesystem som fungerar helt olika. På det sätt man använder sig av dessa olika system bestämmer också i hög grad det man uppfattar i ett musikstycke. Jag kommer försöka visa vad gränsen går mellan det man kan veta och det som blir smak. Ingen lätt uppgift att genomföra på ett föredrag ;-)

Välkommen om ni har tid och lust!

Och annonsen:

Vad gör musik musikaliskt?

Finns det regler som styr musiken? Kan man avgöra om ett framförande är musikaliskt eller inte? Flera svar på dessa och andra frågor utlovas vid pianisten, producenten och pianoteknikern Torgny Lundmarks föredrag om "Vad som gör musik musikaliskt". Många praktiska exempel från inspelningar och bilder illustrerar.

För alla som är intresserade av musik, musikforskning och vill lära sig mer om musikens grammatik. Det här är en uppföljning av Torgnys föredrag om pianoinspelningar i november förra året. Kom ihåg att boka i tid – det är begränsat med plats. Gratis inträde!

Föredraget har en paus där det bjuds på lättare förtäring.

Var: Audio Concept
Adress: Södra Agnegatan 29. T-bana Rådhuset
uppgång Hantverkargatan/Landstingshuset
När: Tisdag 23:e april, 18.30 – ca.20.30
Föranmälan: info@audioconcept.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 08:41

Torrowitz - Psst! Om du jobbar för dem, så behöver du ha en signatur som berättar det enl. forumets stadgar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-12 10:17

Nattlorden skrev:Torrowitz - Psst! Om du jobbar för dem, så behöver du ha en signatur som berättar det enl. forumets stadgar.

Hej Nattlorden! Sorry, jag hade ingen aning om detta men förstår inte riktigt vad du menar med signatur? Jag är ju inte anställd av Audio Concept utan blivit inbjuden att göra ett nytt föredrag. Jag är inte där för att presentera deras produkter.

Audio Concept har haft en del föredrag och musikpresentationer som visseligen använts sig av någon av deras anläggningar i butiken, men det är inget som jag sett eller hört någon direkt presentera. Föredraget har varit centrum för uppmärksamheten. Vad jag förstått av Robert som äger butiken, så önskar de också att det ska vara på detta sätt. När man köpt en anläggning så är det i första hand musiken som blir det centrala.

Men vad ska jag göra så att det korrekt här enligt forumets stadgar?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 10:29

AC måste vara coolaste hifibutiken, de har ofta intressanta föredrag och inte en enda gång har de försökt propagera för sina prylar i samband med sådana. Någon gång har de svarat på publikens frågor om vad de använder för järn, men inte annars. Droppar in där ibland när jag är i stan och brukar få gott kaffe och sitta o trivas i deras Svanå-rum med någon käck anläggning i miljonklassen eller mer. Det brukar förstås låta kanonbra. Nästan lika bra som hemma hos mig :-)

Ooops, det här låter som reklam, så jag passar på att nämna hifi-art som också är en trevlig hifi-oas även om det var längesedan jag besökte Kent. Ljudmakarn är också okej, men jag har inte sett sådana aktiviteter som AC har hos någon av dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 10:34

Torrowitz skrev:Hej Nattlorden! Sorry, jag hade ingen aning om detta men förstår inte riktigt vad du menar med signatur? Jag är ju inte anställd av Audio Concept utan blivit inbjuden att göra ett nytt föredrag. Jag är inte där för att presentera deras produkter.

Audio Concept har haft en del föredrag och musikpresentationer som visseligen använts sig av någon av deras anläggningar i butiken, men det är inget som jag sett eller hört någon direkt presentera. Föredraget har varit centrum för uppmärksamheten. Vad jag förstått av Robert som äger butiken, så önskar de också att det ska vara på detta sätt. När man köpt en anläggning så är det i första hand musiken som blir det centrala.

Om du inte är anställd i ett hifi-relaterat företag, så är det bara att glömma vad jag sade. :) Att göra en föreläsning hos någon kräver inget sådan.
Det är ju bara till för att folk skall ha en möjlighet att förstå ev. jäv i det man skriver.

( Signatur är den lilla slutklämmen som hamnar längst ned i ens poster - om man satt en sådan. Det görs i profilen. )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-12 10:48

Nattlorden skrev:Torrowitz - Psst! Om du jobbar för dem, så behöver du ha en signatur som berättar det enl. forumets stadgar.

Torrowitz är väl Torgny Lundmark som har Amorina Recitals.

Torgny jobbar inte för Audio Concept.

Torgnys hemsida http://www.torgny.biz/

Torgny har väl haft en del föredrag på LTS-möten.

Innan jag skrivit detta har det kommit fler inlägg, bl a av Torrowitz själv.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-12 10:57

Nattlorden skrev:
Torrowitz skrev:Hej Nattlorden! Sorry, jag hade ingen aning om detta men förstår inte riktigt vad du menar med signatur? Jag är ju inte anställd av Audio Concept utan blivit inbjuden att göra ett nytt föredrag. Jag är inte där för att presentera deras produkter.

Om du inte är anställd i ett hifi-relaterat företag, så är det bara att glömma vad jag sade. :) Att göra en föreläsning hos någon kräver inget sådan.
Det är ju bara till för att folk skall ha en möjlighet att förstå ev. jäv i det man skriver.

( Signatur är den lilla slutklämmen som hamnar längst ned i ens poster - om man satt en sådan. Det görs i profilen. )

Det där är ett hyckleri av värsta sorten.

Hela forumet är ju en tummelplats för försäljning av holografic audio, Larsen och Ino audio. Jag tycker nytillkomna till faktiskt.se inte skulle behöva informera om de är försäljare eller ej.

Hela forumet kryllar redan av sådana, ju. :wink:

Cut the crap 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-12 10:59

Nattlorden skrev:

Nattlorden:

Så du menar att allting du skriver inte innehåller något som skulle kunna kallas för jäv, eller pro vissa företag ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-12 11:00

Torrowitz skrev:

Hej Nattlorden! Sorry, jag hade ingen aning om detta men förstår inte riktigt vad du menar med signatur? Jag är ju inte anställd av Audio Concept utan blivit inbjuden att göra ett nytt föredrag. Jag är inte där för att presentera deras produkter.

Hej Torgny

Jag tror inte du behöver göra något speciellt för att följa stadgarna. Men eftersom du har en hemsida med massor med information så är mitt råd att gå in på Din Profil och skriva in din hemsideadress. Då hamnar den som en knapp längst ner under dina inlägg. Du hittar knappen Din profil högst upp under Faktiskt.se-loggan. Klicka där. Då kommer du in på sidan Din profil.

I området Profilinformation hittar du fält som du kan fylla i. Bl a:

Hemsida:

Från:

Yrke/sysselsättning:

Intressen:

Signatur:

I dessa fält kan du skriva något om du vill. Därefter klickar du på Skicka knappen längst ner.

Det finns även en Avatarkontrollpanel där du kan lägga upp en Avatar om du känner för det.

Vi syns troligtvis den 23e :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Re: spännande föredrag om vad som gör musik..

Inläggav Richard » 2013-04-12 11:07

sprudel skrev:musikalisk.
Jag länkar till en tråd på grannforumet och är väldigt avundsjuk på er som bor i Stocholm!

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10201&st=120&start=120

Prolinn, Martin-red o Richard mfl, här kanske ni kan få lite argument för era upplevelser?
Jag hade gärna gått dit. Ska se om jag kan fixa onsdag morgon på något sätt. Gillar ju att köra bil. :)

Har varit på sådana föreläsningar förr. De är mycket intressanta. Den upplevda musikupplevelsen, den som tolkas och uppstår i hjärnan är en fantastisk sak. Här hjälper inga mätinstrument eller " perfekta mätmässiga " apparater. Mätningar säger just ingenting om hur musiken upplevs i hjärnan.

Det finns ingen korrelation mellan mätmässigt bra och hur musiken uppfattas av den som lyssnar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 11:13

Richard skrev:Så du menar att allting du skriver inte innehåller något som skulle kunna kallas för jäv, eller pro vissa företag ?

Jag har inga ekonomiska intressen i något hififöretag. Vad det gäller Ino, så har jag köpt ett par piP samt 1h45min konsulttid på bion, that's it.

Menar du att allting du skriver inte innehåller någon som inte skulle kunna kallas anti vissa företag?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-12 11:21

Richard skrev:Har varit på sådana föreläsningar förr. De är mycket intressanta. Den upplevda musikupplevelsen, den som tolkas och uppstår i hjärnan är en fantastisk sak. Här hjälper inga mätinstrument eller " perfekta mätmässiga " apparater. Mätningar säger just ingenting om hur musiken upplevs i hjärnan.

Det finns ingen korrelation mellan mätmässigt bra och hur musiken uppfattas av den som lyssnar.

Här gör du ett klart övertramp på de vetenskapliga principerna.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-12 11:21

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Så du menar att allting du skriver inte innehåller något som skulle kunna kallas för jäv, eller pro vissa företag ?

Jag har inga ekonomiska intressen i något hififöretag. Vad det gäller Ino, så har jag köpt ett par piP samt 1h45min konsulttid på bion, that's it.

Menar du att allting du skriver inte innehåller någon som inte skulle kunna kallas anti vissa företag?

Företagen Linn och Ino är intressanta, med goda produkter, men de har inte sista ordet i den bästa hifin som går att köpa. Det finns en värld full av goda apparater som i många fall är både bättre och mera prisvärda.

Inser man inte det, är man inne i ett sekteristiskt tänkande.

Och det kan bli dyrt. :?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-12 11:22

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Har varit på sådana föreläsningar förr. De är mycket intressanta. Den upplevda musikupplevelsen, den som tolkas och uppstår i hjärnan är en fantastisk sak. Här hjälper inga mätinstrument eller " perfekta mätmässiga " apparater. Mätningar säger just ingenting om hur musiken upplevs i hjärnan.

Här gör du ett klart övertramp på de vetenskapliga principerna.

Vetenskap med mätningar som grund har ingenting med upplevelsen av musik att göra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-12 11:28

Richard skrev:

Har varit på sådana föreläsningar förr. De är mycket intressanta. Den upplevda musikupplevelsen, den som tolkas och uppstår i hjärnan är en fantastisk sak. Här hjälper inga mätinstrument eller " perfekta mätmässiga " apparater. Mätningar säger just ingenting om hur musiken upplevs i hjärnan.

Vad är mätmässigt bra? Jag vågar nog påstå att motsatsen kan gälla :)

Som konstruktör så har man ett visst förfarande vid F&U. Oftast mäter man och därefter lyssnar man. (Vissa konstruktörer lyssnar inte på sina alster i utvecklingsfas och ser det som en virtue). Andra konstruktörer lyssnar mest och använder i stort sett inte mätinstrument.

Då mätning korrelerar med lyssning då man lyssnar på musik så finns korrelation. Har man då en mätmetod där man kan alternera egenskaperna hos produkten och verifiera denna förändring med mätning och även med lyssning och de går åt samma håll, så har man en mätsituation som korrelerar med det man hör. I det här fallet så blir det relativa begrepp eftersom man gör förändring och mäter och lyssnar på förändring. Då kan en korrelation på förändringen i mätresultat vägas mot förändringen i lyssningsresultat.

Då modifierar jag din text så här.

Det kan finnas korrelation mellan mätmässig förbättring och hur musiken uppfattas av den som lyssnar d v s lyssningsmässig förbättring som motsvarar den mätmässiga förbättringen.

Det är denna korrelation som bra konstruktörer har som joker på hand.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 11:38

Richard skrev:Företagen Linn och Ino är intressanta, med goda produkter, men de har inte sista ordet i den bästa hifin som går att köpa. Det finns en värld full av goda apparater som i många fall är både bättre och mera prisvärda.

Inser man inte det, är man inne i ett sekteristiskt tänkande.

Och det kan bli dyrt. :?

Sant. Köper i princip allt begagnat för bättre prisvärdhets skull. Skiljer nog inte mycket mellan vad mina tre anläggningar kostat mot ett par nya B&W 800 som jag annars mycket väl skulle kunna tänka mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 11:39

Richard skrev:Vetenskap med mätningar som grund har ingenting med upplevelsen av musik att göra.

I de fallen så är ju felet enkelt att hitta - då är det fel mätningar som gjorts.

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-12 12:08

petersteindl skrev:
Torrowitz skrev:

Hej Torgny

Jag tror inte du behöver göra något speciellt för att följa stadgarna. Men eftersom du har en hemsida med massor med information så är mitt råd att gå in på Din Profil och skriva in din hemsideadress. Då hamnar den som en knapp längst ner under dina inlägg. Du hittar knappen Din profil högst upp under Faktiskt.se-loggan. Klicka där. Då kommer du in på sidan Din profil.

I området Profilinformation hittar du fält som du kan fylla i. Bl a:

Hemsida:

Från:

Yrke/sysselsättning:

Intressen:

Signatur:

I dessa fält kan du skriva något om du vill. Därefter klickar du på Skicka knappen längst ner.

Det finns även en Avatarkontrollpanel där du kan lägga upp en Avatar om du känner för det.

Vi syns troligtvis den 23e :)

Mvh
Peter

Trevligt Peter om du ville komma och lyssna! Jag har uppdaterat min profil och hoppas att det blev tydligare nu.

När det gäller musik och musikupplevelser så är det ett komplicerat område. Mycket då olika människor förstår vissa termer på högst olika sätt, men även saknar viss kunskap eller t.o.m. inte har tränat sitt gehör tillräckligt.

Dock kan man samtidigt alltid med full rätt hävda, att alla har helt rätt i sina upplevelser! Man kan personligen hävda att det är på detta sätt som det är. Men endast för sig själv! Observera att detta inte alls betyder att man har ”rätt” i ett större perspektiv. Det är detta sistnämnda som gör det så svårt att förstå varandra i en diskussion.

Det är lätt att visa att uppmärksamhet, musikalisk begåvning, gehör, uppfattningsförmåga, skiljer sig kraftigt åt mellan olika människor. Jag tänkte faktiskt göra ett sådant litet test för de som kommer och lyssnar på mig på Audio Concept. ;-)

Vetenskapligt kan man se stora skillnader i hur hjärnans blodflöde eller elektricitet skiljer sig åt mellan tränade personer och otränade. Det är inte svårt alls och är mycket väl dokumenterat över hela världen. Svårare blir det när man ska värdera upplevelsen, men även här finns vissa saker man kan lägga märke till. Men att det finns stora skillnader, det kan man lätt visa.

Det är dock långt att gå in på i detta forum, man behöver också exempel för att bättre förstå. Ett föredrag på två timmar blir även det summariskt ...

Apparater eller inte? Jag använder alltid apparater när jag stämmer flyglar. När man kommer nära gränsen för vad örat kan uppfatta - en tonförändring om ca. 0,5 procent av en halv ton - då hjälper ett instrument en att justera på ett korrekt sätt. Man kan dessutom när man stämmer hålla kontroll på om ett område sjunker eller höjs, s.k. falska strängar och hur de kan justeras, hur inharmoniciteten varierar. Det sistnämnda är speciellt svårt att höra, då det handlar om övertoner som är svaga i förhållande till grundtonen på ett instrument.

Det örat upplever och det som bestämmer hur man stämmer, handlar om resonansen i hela instrumentet. Det kan aldrig bli 100% korrekt då de olika övertonerna på samma grundton t.o.m. har olika mängd inharmonicitet! Men man kan komma fram till en noggrannhet under 1% av en halv ton. (Inharmoniciteten är t.o.m. ett större problem än den s.k. vältempererade stämningen, då den varierar upp till 40% av en halv ton över hela instrument och är dessutom olika mellan olika instrument).

Med detta vill jag säga att man måste kombinera mätningar med hörselupplevelser! Det går att träna upp sin hörsel på ett mycket kraftfullt sätt, men det kräver mycket långvarig träning. Jag har lagt ned ca. 20.000 timmar på bara pianoträningen och känner att jag har en bit kvar till vissa mycket begåvade personer som jag mött … en annan planet kanske man ska säga.

Mvh/Torrowitz
Senast redigerad av Torrowitz 2013-04-12 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-12 12:42

Jättebra :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-12 14:08

Mycket välkommen hit Torrowitz :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-04-12 14:46

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-04-12 15:37

Hittade angränsande bok, från LTS / MAH´s föredrag Lyssna!

Hemisfärernas Musik

http://www.syndetics.com/index.aspx?isbn=9188316319/index.html&client=malmostadsbi&type=rn12

Istället för att lysssna på inspelat,
vore det väl kul för åhörarna att själv spela in till utomsocknes?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-12 16:55

petersteindl skrev:
Richard skrev:

Vad är mätmässigt bra? Jag vågar nog påstå att motsatsen kan gälla :)

Som konstruktör så har man ett visst förfarande vid F&U. Oftast mäter man och därefter lyssnar man. (Vissa konstruktörer lyssnar inte på sina alster i utvecklingsfas och ser det som en virtue). Andra konstruktörer lyssnar mest och använder i stort sett inte mätinstrument.

Då mätning korrelerar med lyssning då man lyssnar på musik så finns korrelation. Har man då en mätmetod där man kan alternera egenskaperna hos produkten och verifiera denna förändring med mätning och även med lyssning och de går åt samma håll, så har man en mätsituation som korrelerar med det man hör. I det här fallet så blir det relativa begrepp eftersom man gör förändring och mäter och lyssnar på förändring. Då kan en korrelation på förändringen i mätresultat vägas mot förändringen i lyssningsresultat.

Då modifierar jag din text så här.

Det kan finnas korrelation mellan mätmässig förbättring och hur musiken uppfattas av den som lyssnar d v s lyssningsmässig förbättring som motsvarar den mätmässiga förbättringen.

Det är denna korrelation som bra konstruktörer har som joker på hand.

Mvh
Peter

Richard, som du ser ovan här så finns det minst en person här på jordklotet i form av Peter Steindl som direkt motbevisar ditt påstående. Jag annser att dit påstående var rent ut sagt befängt. Du kan inte bevisa att det INTE finns korrelation mellan mätningar och hur musik uppfattas. Genom Peters inlägg är du omedelbart motbevisad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-04-12 17:23

Richard skrev:
Nattlorden skrev:

Det där är ett hyckleri av värsta sorten.

Hela forumet är ju en tummelplats för försäljning av holografic audio, Larsen och Ino audio. Jag tycker nytillkomna till faktiskt.se inte skulle behöva informera om de är försäljare eller ej.

Hela forumet kryllar redan av sådana, ju. :wink:

Cut the crap 8)

Men det är regler som gäller på forumet. Så, cut the crap tillbaka på dig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-12 21:04

Oresound skrev:Hittade angränsande bok, från LTS / MAH´s föredrag Lyssna!

Hemisfärernas Musik

http://www.syndetics.com/index.aspx?isbn=9188316319/index.html&client=malmostadsbi&type=rn12

Kul att du hittat denna bok. Jag uppfattar den som mycket bra. Skrivet av en neurolog, sammanfattar ca. 3.000 undersökningar om musikforskning samt ger även en historisk överblick då det var först i början på 60-talet som man började forska på friska människor. Den är inte svårläst och jag har skrivit en del om den på: http://torgny.biz/Listening_4.htm

En stimulerande läsning utlovas.

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-12 21:16

Denna typ av undersökning har gjorts av andra institut. Senast såg jag på TV om en amerikansk forskare som bl.a. undersökte Sting och fick motsvarade resultat. Den musik som Sting tyckte om gav större utslag i hans hjärna. Muzak-liknande musik gav lägsta stimulansnivå för Sting.

När han undersöktes då han komponerade ny musik, fann man starka kopplingar mellan de två hjärnhalvorna. Den sistnämnda undersökningen har även gjorts i Sverige. Musiker har starka kopplingar mellan hjärnhalvorna, ledningarna mellan hjärnhalvorna får ett extra skyddande lager när de används ofta. Musiker har dessutom ofta en lätt övervikt för vänster halva, alltså diametralt motsatt vad otränade lyssnare har.

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2013-04-12 21:21

sprudel skrev:Mycket välkommen hit Torrowitz :)

Tack för hälsningen. Jag har mest läst på Faktiskt under några år, men skrivit lite tidigare om piano och inspelning av instrumentet i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=52842

Det börjar längst ned på sidan 1, om nu någon skulle vara intresserad att titta efter. Mvh/Torrowitz

Återgå till Generellt om hifi