Bipolära kondesatorer vs. Plastfilmskondensatorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LudvigJ

Bipolära kondesatorer vs. Plastfilmskondensatorer

Inläggav LudvigJ » 2013-04-12 16:30

Hej

Jag har ett par delningsfilter som det sitter bipolära-elektrolytkondensatorer på som jag tänkte byta mot plastfilmskondensatorer, går det och varför sitter där blandat med både elektrolyter och plastfilmskondensatorer på delningsfiltren?

och en fråga till: är MFD samma som uF på kondensatorer?

Tack på förhand!

mvh
OA14 Teak, OA14 Svarta, OD11 Vita, Technics SU-V9, Sonab 85s, Tandberg TR-1040, Sonab R3000, Beomaster 1200, Beovox 1200, Beogram 1200 m.m

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Bipolära kondesatorer vs. Plastfilmskondensatorer

Inläggav aisopos » 2013-04-12 17:16

LudvigJ skrev:Hej

Jag har ett par delningsfilter som det sitter bipolära-elektrolytkondensatorer på som jag tänkte byta mot plastfilmskondensatorer,

Ska det verkligen löna sig?

och varför sitter där blandat med både elektrolyter och plastfilmskondensatorer på delningsfiltren?

För att plastfilmskondingar blir för dyrt och skrymmande i större kapacitansvärden.

Det kan betyda det, ja.
Annars kan det kanske möjligen vara bokstavskombinationer som anger
spänningstålighet, tolerans och sånt.
Men jag gissar det är = µF.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-04-13 02:14

Plastfilmkondensatorer är generellt sätt bättre än elektrolyt, däremot så är dom dyrare.

Vid parallella kondensatorer gör dock kvalitén mindre så där är ju elektrolyt att föredra om dom inte är så små att kostnaden är försumbar.

Annars så kan man ju kombinera igenom att använda en stor elektrolyt och parallellkoppla en liten plastfilm för att komma undan billigare men förbättra prestandan. Nelson Pass använder t.ex. denna teknik i många av sina förstärkare.

och mfd = mili-Farad, uF = micro-Farad så skillnad är det :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-04-13 08:30

MFD är rätt så säkert µF och inget annat.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-04-13 13:07

Hmm, kollade upp och tydligen så används MFD som sagt för uF. Hade för mig att jag hade köpt några där MFD = mF. Enklast att vara säker är iallafall att kolla på storleken på kondensatorn, en mF-koding på samma volt är hästlängder större än en uF med samma värde.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-13 15:22

Plastfilm gör mest nytta i diskanten och mellanregistret om de sedan är i serie eller parallell spelar ingen roll. Jag skulle köpa de billigaste plastfilm jag kom över på Europe Audio eller slikt, inga Duelund som kostar som en begagnad bil 8O .
Har du riktigt bra högtalare så har tillverkaren tagit hänsyn till förluster i elektrolyterna så man kan tilta delningen lite om man byter ut till plast.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-04-13 20:40

Apropå, tänkte också passa på att styra bort dig från "ljudkondensatorer" från ljudbrands. Vill du ha bra grejjer så ta det industrin använder. Bland det bästa som finns är ju MKP-kondisar, fungerar jättebra om det är mindre värden du behöver eller om du använder som parallellkondensator. Inte så farligt pris ens på Elfa som i övrigt är ganska dyra.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-13 20:53

DrBoar skrev:Har du riktigt bra högtalare så har tillverkaren tagit hänsyn till förluster i elektrolyterna så man kan tilta delningen lite om man byter ut till plast.

+1

Richard
Inaktiverad

Re: Bipolära kondesatorer vs. Plastfilmskondensatorer

Inläggav Richard » 2013-04-13 21:45

LudvigJ skrev:Hej

Jag har ett par delningsfilter som det sitter bipolära-elektrolytkondensatorer på som jag tänkte byta mot plastfilmskondensatorer, går det och varför sitter där blandat med både elektrolyter och plastfilmskondensatorer på delningsfiltren?

Tack på förhand!

mvh

Elektrolyter är mycket billigare och mycket sämre, även om de sitter parallellt.
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till DIY-forum