Bekymmer med mina sopraner!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-12 20:55

no problemas i ett par datorhögtalare i från Ö&B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 20:59

boom skrev:no problemas i ett par datorhögtalare i från Ö&B

He, he, vi hade en diskussion en gång i tiden om sämre ibland är bättre. Jag tror inte jag får den effekten om jag spelar upp trudelutterna via min iPhones högtalare heller...
Sitter nöjd :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-12 21:39

hifikg skrev:

He, he, vi hade en diskussion en gång i tiden om sämre ibland är bättre. Jag tror inte jag får den effekten om jag spelar upp trudelutterna via min iPhones högtalare heller...

Testade i lite bättre högtalare och inga problem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 22:28

boom skrev:
hifikg skrev:

Testade i lite bättre högtalare och inga problem.

För att du ska få "problem" (det e ju inget problem, det är som IRL) behövs mycket bättre högtalare ;-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-04-12 23:43

Jag vet att jag tjatar återkommande med det här men jag tycker att problemet med vargtoner i prescence-regionen (framför allt kvinnoröster som skär i öronen) försvann totalt när jag började ta hänsyn till energiresponsen mha waveguide till diskanten så att det inte blir en energitopp där diskanten tar över mellan 3-7kHz.

Vet inte hur dina ESL beter sig på den punkten men nästan alla normala högtalare med platt diskantfrontplatta har det här problemet mer eller mindre: rak frekvensgång och tom sk "BBC-dip" ger ändå energitopp i örats känsligaste mest barnskriksskärande område.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 00:07

Martin skrev:Jag vet att jag tjatar återkommande med det här men jag tycker att problemet med vargtoner i prescence-regionen (framför allt kvinnoröster som skär i öronen) försvann totalt när jag började ta hänsyn till energiresponsen mha waveguide till diskanten så att det inte blir en energitopp där diskanten tar över mellan 3-7kHz.

Vet inte hur dina ESL beter sig på den punkten men nästan alla normala högtalare med platt diskantfrontplatta har det här problemet mer eller mindre: rak frekvensgång och tom sk "BBC-dip" ger ändå energitopp i örats känsligaste mest barnskriksskärande område.

Nu KAN det vara olika fenomen vi pratar om, men hur förklarar det att samma "oljud" hördes live i Berwaldhallen t ex?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-04-13 01:15

Just sopraner har välan typiskt "platta" ansikten eller . . . ? typ :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Två smaker Carlsson, eller snarare Larsen och Carlsson

Inläggav lennartj » 2013-04-13 01:17

En liten jämförelse mellan två uppgraderingsnivåer av Carlsson OA52 som jag nämnde i min uppdatering kl. 17:12

Bild
Här är en mätning på 1 m avstånd från OA52.2 (turkos) för att visa vad högtalaren ger i från sig i delningsområdet och vidare uppåt i frekvens.
1,5 -17 kHz +/- 2 dB och det går inte ens att se var delningsfrekvensen är - ett resultat om talar för sig själv.

Så lyfte jag undan min vänstra OA52.2 från OB52 och ställde dit OA52.LE (blå) och gjorde ett nytt likadant svep.
1,5 - 16 kHz +/- 5 dB är inte så imponerande i jämförelse, och det är svårt att tro annat än att delningsfrekvensen är nästan exakt 3 kHz.
Det tolkar jag som att LE-modellen är ganska kraftigt färgad i örats känsligaste område.

Så nära högtalarna funkar inte integrationen i basregistret hos mig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 09:00

Grannen hade en musik-dvd med tösen och på nästan full gas (grannarna ska väl inte sova ändå?) anar jag bara "fenomenet" via Stereo One. Vackert är det och damen ser väl bibehållen ut. Just nu La Donna Mobile.

Innan jag skrivit klart tog hon i lite till och då kom "fladdret" i öronen även via denna humbla reproduktionsfacilitet. Ljudet funkar perfekt, men bilden laggar mellan MBP o Apple-TV.

Edit: mycket trevlig bekantskap den här tösen. Nu har jag på kort tid hittat tre-fyra operatöser som behagar mig. Jag som tänkt viga förmiddagen till film... Nåja en opera dvd e ju inte långt ifrån. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-13 12:05

För att avgöra om det är högtalarna eller öronen som distar kan man prova att gå ut ur rummet och höra om det fortfarande distar. Helt vetenskapligt blir det inte eftersom diskanten dämpas när man gör det, men om du tycker att disten kvarstår så pekar det på högtalarna (eller förstärkaren).

För att testa om det är förstärkaren som klipper så kan man koppla ett oscilloskop över högtalarna, då ser man klippning rätt tydligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 12:53

Jag tror på öronen. Eller rummet. Fast Berwaldhallen borde ha fixat akustiken kan jag tycka. Det kanske är öronen som blir överstyrda. Flickorna i First Aid Kit gav inte samma effekt trots att jag spelade minst lika starkt, men inte lika högt :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-13 14:14

Svante hade lösningen. Förstås.

Jag mätte nivån till ca 100dB (samma linjärt som A-vägt) i fortena och det lät inte bra i mina öron. Jag ut i hallen och där lät det bra. Nivån där var ca 90dB i fortena.

Jag provade mina Senn HD600 också, men där hörde jag inga ojlud. Dessvärre är dessa inte kalibrerade; jag har ingen aning om vilken nivå de ger.

Örona är troligen bovarna, alltså. När jag brassade på som värst klippte det någonstans i kedjan också, men det hördes väldigt tydligt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 14:16

PerStromgren skrev:Svante hade lösningen. Förstås.

Jag mätte nivån till ca 100dB (samma linjärt som A-vägt) i fortena och det lät inte bra i mina öron. Jag ut i hallen och där lät det bra. Nivån där var ca 90dB i fortena.

Jag provade mina Senn HD600 också, men där hörde jag inga ojlud. Dessvärre är dessa inte kalibrerade; jag har ingen aning om vilken nivå de ger.

Örona är troligen bovarna, alltså. När jag brassade på som värst klippte det någonstans i kedjan också, men det hördes väldigt tydligt!

Aj, aj, aj... överstyrda öron... vad gör man åt det? Lyssnar med någon form av dämpning? Såna där akustiska öronproppar kanske?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-13 14:24

hifikg skrev:

Aj, aj, aj... överstyrda öron... vad gör man åt det? Lyssnar med någon form av dämpning? Såna där akustiska öronproppar kanske?

Japp, man lyssnar med någon form av dämpning! Jag har en fin rund sak på min fjärris som funkar fin-fint för ändamålet! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-13 14:39

Dist i öronen var jag med om i Kramfors, men det var i ett specifikt stycke " Gaah sänk hör ni inte hur illa det låter nu" fick bara konstiga miner och dom andra undrade vad jag yrade om.

Någon som var där kanske tom kommer ihåg vad det var vi lyssnade på?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-13 15:12

Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud spelar också in. En större mängd diffusljud kan vara att föredra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-13 15:30

Det kan absolut vara öronen som är bovarna, men jag vill lite försiktigt
varna för att testa på det sätt som beskrevs, då man normalt när man
går ut ur ett rum även får en rätt så kraftig filterverkan, som gör även
"riktig distorsion" avsevärt mycket mindre hörbar.

Och även rumsproblem som leder till att det "joddlar i öronen" (ofta så
beror det på olyckligt antal och i tiden olyckligt kommande tidiga reflex-
er i kombination med för grundtonslös efterklang) brukar undertryckas
rätt mycket när man går ut ur rummet och lyssnar i angränsande rum.

Berwaldhallen nämndes. Den är riktigt kass. Det märks inte lika mycket
från alla lyssningsplatser dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 15:37

Skönt, då är det i varje fall inte hjärnspöken. Jag satt ganska långt bak, ganska långt ut till höger.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-04-13 15:42

petersteindl skrev:Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud spelar också in. En större mängd diffusljud kan vara att föredra.

Mvh
Peter

Enligt min ringa erfarenhet så beror det sambandet mycket konstruktionen på högtalaren. Mina egna respons grand mår bäst av så lite reflekterat ljud som möjligt. För mycket reflektioner och det kan låta "sämre" däremot sällan vasst. Rätt invinklade blir det silkeslent med allt du spelar. Min väns quads els mådde även bra av mycket direkt ljud. Jag tycker ofta att diskanten bli fel när det är för mycket reflektioner. Men, jag har inte så mycket erfarenheter av carlsson mfl. Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.

:-)

Ps nu vet jag inte om diffusljud och reflektioner är samma sak, men jag tror det. ds

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 15:45

Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.

Det beror väl ändå på vilket fonogram du avnjuter? Sällan någon riktig rock´n´rollkänsla när sopranerna sveper över scenen.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-04-13 15:50

Felaktig hantering av pre-emphasis kan väl dessutom förvärra det hela?
Bild
Virrpanna

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-13 16:05

Användning av pre-amhasis är EXTREMT ovanligt nuförtiden.

Om det inte är en mycket tidig CD (80-tal) som det handlar om är det inte
troligt att det handlar om det. Och även om det är en sådan så finns det
ju inget skäl att förvänta sig problem eftersom problem bara uppstår om
fonogrammet skulle vara felkodat eller DACen trasig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-13 16:20

Peter och Ingvar, är det några enkla försök jag kan utföra (med mina ESL63) som skulle kasta mer ljus över problemet, med tanke på det ni säger om efterklang i rummet och förhållande direkt/reflekterat ljud?

Svante varnade mig för precis det Ingvar skriver om att det inte bara är nivån som sänks när man lyssnar från grannrummet.

Har Fletcher-Munson/ISO 226:2003 med saken att göra? Känsligheten är väl rätt stor i just det intervall där mina sopraner drar på?

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-04-13 17:07

hifikg skrev:
Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.

Det beror väl ändå på vilket fonogram du avnjuter? Sällan någon riktig rock´n´rollkänsla när sopranerna sveper över scenen.

Det lilla jag hört så blir inte Stooges mfl inte något vidare på Carlsson. Och när vi sätter på lite trash metall blir det inte så kul. Men Carlsson funkar ju säkerligen bra på Morton Feldman. Det jag lyssnar på hemma ska funka på allt, annars får det va....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-13 17:28

IngOehman skrev:Användning av pre-amhasis är EXTREMT ovanligt nuförtiden.

Om det inte är en mycket tidig CD (80-tal) som det handlar om är det inte
troligt att det handlar om det. Och även om det är en sådan så finns det
ju inget skäl att förvänta sig problem eftersom problem bara uppstår om
fonogrammet skulle vara felkodat eller DACen trasig.

Vh, iö

Felkodningen kan uppstå då man rippar en sådan skiva för att sedan spela upp en wav-fil från hårddisk. Då försvinner infom om att filen är inspelad med emphasis. Jag känner flera som gjort det misstaget. De har rippat sina gamla CD som är inspelade med emphasis och spelar upp dessa utan deemphasis. Jag har ju en lysdiod för deemphasis på min gamla DAC så jag kan se om det är felaktig uppspelning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 17:48

Henrik62 skrev:
hifikg skrev:

Det lilla jag hört så blir inte Stooges mfl inte något vidare på Carlsson. Och när vi sätter på lite trash metall blir det inte så kul. Men Carlsson funkar ju säkerligen bra på Morton Feldman. Det jag lyssnar på hemma ska funka på allt, annars får det va....

Självklart. Mina Carlsson funkar till allt jag lyssnar på. Så ere. Skräpmetall lyssnar jag (nog) inte på.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-13 17:50

PerStromgren skrev:Svante varnade mig för precis det Ingvar skriver om att det inte bara är nivån som sänks när man lyssnar från grannrummet.

Har Fletcher-Munson/ISO 226:2003 med saken att göra? Känsligheten är väl rätt stor i just det intervall där mina sopraner drar på?

Nja, sopraner håller ju till högt uppe och däruppe är inte skillnaden i "tonkurva" så stor för olika nivåer. Vad jag menade var att[s] låga frekvenser tenderar att dämpas mer än höga [/s] höga frekvenser tenderar att dämpas mer än låga när man lämnar rummet, och dist har en tendens att ge mer höga frekvenser än låga. Rumslämnandet dämpar förmodligen disten mer än nyttosignalen.

Det var därför jag skrev att om disten kvarstår i det andra rummet så är det förmodligen högtalarna (men inte nödvändigtvis tvärtom).

Kanske kan du vinna lite i styrka i testet om du går ut till ett annat rum, men fortfarande har fri sikt till högtalarna, går det? Då skulle iaf direktljudet få ungefär samma frkvensinnehåll som inne i rummet, men försvagas av avståndslagen.

Du skulle också kunna spela svagare, men gå nära. Upplever du att disten ökar när du närmar dig så lutar det ju åt att det är örat som spökar. Elektrostaterna är dock rätt stora strålare, så det händer nog en del andra lustigheter när man närmar sig.

Så helt säker blir man nog inte. Men flera osäkra experiment kan kanske ge en helhetsbild som är iaf lite säkrare än de enskilda experimenten?
Senast redigerad av Svante 2013-04-13 18:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-13 17:59

Per Strömgren:

Om du från det ljudande resultatet är osäker på om det är systemet
eller din hörsel som distorderar så är nog det bästa du kan göra att
bjuda in någon som kan avgöra vilket som ställer till det.

Det kan nämnas att det finns ett tredje alternativ också (och tusan vet
om det inte är det vanligaste/troligaste) eller om man föredrar att se
det som en kombinationseffekt - nämligen att högtalare (eller högtalare
och rum tillsammans) inte i sig distorderar olinjärt så farligt, men att de
har lite andra (linjära) egenskaper som provocerar hörseln mer än de
borde.

Så även om det är hörseln som distorderar så kan det ändå vara anlägg-
ningens fel.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-04-14 12:34, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-13 18:05

hifikg skrev:

Hemma vid mig så står dom i rummet och sjunger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-13 18:16

boom skrev:
hifikg skrev:

Hemma vid mig så står dom i rummet och sjunger.

Visst är det så, men rock´n roll när La Madonna Mobile rivs av skulle nog inte kännas rätt. Fast det finns säkert någon rockversion också.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi