Moderator: Redaktörer
boom skrev:no problemas i ett par datorhögtalare i från Ö&B
hifikg skrev:boom skrev:no problemas i ett par datorhögtalare i från Ö&B
He, he, vi hade en diskussion en gång i tiden om sämre ibland är bättre. Jag tror inte jag får den effekten om jag spelar upp trudelutterna via min iPhones högtalare heller...
boom skrev:hifikg skrev:boom skrev:no problemas i ett par datorhögtalare i från Ö&B
He, he, vi hade en diskussion en gång i tiden om sämre ibland är bättre. Jag tror inte jag får den effekten om jag spelar upp trudelutterna via min iPhones högtalare heller...
Testade i lite bättre högtalare och inga problem.
Martin skrev:Jag vet att jag tjatar återkommande med det här men jag tycker att problemet med vargtoner i prescence-regionen (framför allt kvinnoröster som skär i öronen) försvann totalt när jag började ta hänsyn till energiresponsen mha waveguide till diskanten så att det inte blir en energitopp där diskanten tar över mellan 3-7kHz.
Vet inte hur dina ESL beter sig på den punkten men nästan alla normala högtalare med platt diskantfrontplatta har det här problemet mer eller mindre: rak frekvensgång och tom sk "BBC-dip" ger ändå energitopp i örats känsligaste mest barnskriksskärande område.
PerStromgren skrev:Svante hade lösningen. Förstås.
Jag mätte nivån till ca 100dB (samma linjärt som A-vägt) i fortena och det lät inte bra i mina öron. Jag ut i hallen och där lät det bra. Nivån där var ca 90dB i fortena.
Jag provade mina Senn HD600 också, men där hörde jag inga ojlud. Dessvärre är dessa inte kalibrerade; jag har ingen aning om vilken nivå de ger.
Örona är troligen bovarna, alltså. När jag brassade på som värst klippte det någonstans i kedjan också, men det hördes väldigt tydligt!
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Svante hade lösningen. Förstås.
Jag mätte nivån till ca 100dB (samma linjärt som A-vägt) i fortena och det lät inte bra i mina öron. Jag ut i hallen och där lät det bra. Nivån där var ca 90dB i fortena.
Jag provade mina Senn HD600 också, men där hörde jag inga ojlud. Dessvärre är dessa inte kalibrerade; jag har ingen aning om vilken nivå de ger.
Örona är troligen bovarna, alltså. När jag brassade på som värst klippte det någonstans i kedjan också, men det hördes väldigt tydligt!
Aj, aj, aj... överstyrda öron... vad gör man åt det? Lyssnar med någon form av dämpning? Såna där akustiska öronproppar kanske?
PerStromgren skrev:Svante hade lösningen. Förstås.
petersteindl skrev:Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud spelar också in. En större mängd diffusljud kan vara att föredra.
Mvh
Peter
Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.
hifikg skrev:Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.
Det beror väl ändå på vilket fonogram du avnjuter? Sällan någon riktig rock´n´rollkänsla när sopranerna sveper över scenen.
IngOehman skrev:Användning av pre-amhasis är EXTREMT ovanligt nuförtiden.
Om det inte är en mycket tidig CD (80-tal) som det handlar om är det inte
troligt att det handlar om det. Och även om det är en sådan så finns det
ju inget skäl att förvänta sig problem eftersom problem bara uppstår om
fonogrammet skulle vara felkodat eller DACen trasig.
Vh, iö
Henrik62 skrev:hifikg skrev:Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.
Det beror väl ändå på vilket fonogram du avnjuter? Sällan någon riktig rock´n´rollkänsla när sopranerna sveper över scenen.
Det lilla jag hört så blir inte Stooges mfl inte något vidare på Carlsson. Och när vi sätter på lite trash metall blir det inte så kul. Men Carlsson funkar ju säkerligen bra på Morton Feldman. Det jag lyssnar på hemma ska funka på allt, annars får det va....
PerStromgren skrev:Svante varnade mig för precis det Ingvar skriver om att det inte bara är nivån som sänks när man lyssnar från grannrummet.
Har Fletcher-Munson/ISO 226:2003 med saken att göra? Känsligheten är väl rätt stor i just det intervall där mina sopraner drar på?
hifikg skrev:Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.
boom skrev:hifikg skrev:Henrik62 skrev:...Carlsson har aldrig varit något för mig då det är för lite rock'nroll i ljudet.
Hemma vid mig så står dom i rummet och sjunger.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 23 gäster