Kul att du vill lära dig mer!
Seriösa tillverkare av akustikskivor brukar nästan alltid kunna ge dig diagram där skivornas absorptionskoefficient plottas mot frekvens - för absorptionen är ju alltid frekvensberoende. Skivor som är gjorda för att användas nedpendlade från tak eller sitta monterade på byglar en bit från vägg brukar man också kunna få flera kurvor för - en för var femte eller tionde centimeter extra avstånd från vägg. Sådana kurvor brukar göras i ekokammare.
Det går också att hitta sådana kurvor där man varierat ljudkällans och mikrofonens vinkel i förhållande till skivan, samt mätt i en någorlunda ekofri miljö - så att man kan utläsa dess andel ytreflektion vid olika frekvenser.
Ska man säga något mycket generellt så gäller att profilerade akustikskivor av exempelvis "äggkartongsprofil" eller med pyramider och liknande toppig topologi brukar ligga ganska nära 99% genomsläpp och alltså ha mindre än 1% ytreflektion.
Varje gång du dubblar avståndet från vägg flyttar du ner skivans verkningsområde ytterligare en oktav.
-------------------------------------
Men nu när jag läser ditt inlägg igen så förstår jag att du kanske är mer intresserad av olika former av hålade träskivor som ger mindre av högfrekvent absorption och mer av bredbandig lågfrekvent absorption genom helmholtzresonans i de små hålen (med lågt Q-värde).
Det finns ganska fina tabeller där man kan utläsa avstämningsfrekvens för olika hålningsgrad, skivtjocklekar, kavitetens djup bakom skivan, mm - exempelvis i den trevliga "Master Handbook of Acoustics" av Everest.
Där kan man också få veta lite mer om panelabsorbenter utan hål - böjda eller platta.
Den boken tycker jag du ska börja med som första anhalt, eftersom den ger dig de grundläggande kunskaperna. Den är dock inte det allra bästa om man vill lära sig något om psykoakustik, minst sagt. På det området är den rentav ganska usel.
Finns att låna gratis på biblioteket.
----------------------------------------------
Jag är säker på att AdHoc (Kurt) snart kommer hitta denna tråd och posta länkar till en massa fina tabellverk och avhandlingar i ämnet. Om det är någon här på Faktiskt som nördat in stenhårt på ämnet panelabsorbenter så är det han
Men till dess kan du alltid kolla lite på:
http://forum.studiotips.com/
Där finns en del excelark att ladda hem, exempelvis för att beräkna olika typer av helmholtzresonatorer.