Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:PP
Satt precis och kollade på Scan-Speaken och den ger ju lite mer output än SLS10:an. Jag spelar inte speciellt högt så jag vet inte hur mkt den mindre lådvolymen spelar in då?
Ingvars fina låda han sågade upp åt mig vill jag gärna behålla. (standard sls på 42L och full med Isover)
Är det bara dumt att kolla över alternativa toppar med högre känslighet än nuvarande typ 84dB (som gärna får vara upp mot 90dB i känslighet) när man har 2 sls 10:or?
MagnusÖstberg skrev:Inte alls udda
Morgan skrev:Ska komma med ett kanske udda förslag:
AE TD12M kostar med dagens dollarkurs ca 1850spänn. Världens i särklass bästa 12-tummare för registret 100-2000Hz? Jag skulle faktiskt tro det. Dessutom:
Fs: 38.1Hz
Vas: 140L
Qts: .25
1W SPL: 96.5dB
Funkar alldeles utmärkt i lådor ner mot 25 liter (Q: 0.707), men trivs bättre uppåt 35-40 liter (Q=0.5 vid omkring 46 liter). Rullar av mjukt och fint under 110 Hz, där du möter upp med basarna.
Distorsion och termisk kompression kommer fortfarande vara väldigt låga på volymer där de flesta 6.5-tummare och 8-tummare på marknaden gett upp och packat ihop för längesen. Dessutom är det element med väldigt, väldigt fina motorsystem.
http://aespeakers.com/shop/catalog/prod ... ucts_id=60
Edit: Nu såg jag att du inte spelar så särskilt högt. Rekommendationen kvarstår dock ändå, för man behöver ju inte spela starkt bara för att högtalaren klarar det.
Sanny_X skrev:Morgan: Varför 12" och inte 10"? 10" har lägre pris och bättre spridning, eller?
boom skrev:Var tog frakt och moms och tull vägen och skall han betala det med så är det inte något prisvärt element. som hamnar runt 4tkr i sverige.
PetterPersson skrev:Du delar ju iallafall aktivt, så känsligheten spelar ingen roll för att få det att harmonisera med topparna. Du ställer nivåerna i filtret. Då är det viktigare att elementet är lämpat för just slutna lådor och då gäller lågt qts, högt vas och lågt fs.
Morgan skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte alls udda
Nej, jag var ganska säker på att du och Aerob skulle nicka instämmande![]()
Morgan skrev:Det är ett gruppköp på gång just nu - kolla hifimagasinet. Där kommer man ner ganska bra vad avser frakten.
Det är väl synnerligen prisvärtboom skrev:Morgan skrev:Ska komma med ett kanske udda förslag:
AE TD12M kostar med dagens dollarkurs ca 1850spänn. Världens i särklass bästa 12-tummare för registret 100-2000Hz? Jag skulle faktiskt tro det. Dessutom:
Funkar alldeles utmärkt i lådor ner mot 25 liter (Q: 0.707), men trivs bättre uppåt 35-40 liter (Q=0.5 vid omkring 46 liter). Rullar av mjukt och fint under 110 Hz, där du möter upp med basarna.
Distorsion och termisk kompression kommer fortfarande vara väldigt låga på volymer där de flesta 6.5-tummare och 8-tummare på marknaden gett upp och packat ihop för längesen. Dessutom är det element med väldigt, väldigt fina motorsystem.
Edit: Nu såg jag att du inte spelar så särskilt högt. Rekommendationen kvarstår dock ändå, för man behöver ju inte spela starkt bara för att högtalaren klarar det.
Var tog frakt och moms och tull vägen och skall han betala det med så är det inte något prisvärt element. som hamnar runt 4tkr i sverige.
rylandes skrev:PetterPersson skrev:Du delar ju iallafall aktivt, så känsligheten spelar ingen roll för att få det att harmonisera med topparna. Du ställer nivåerna i filtret. Då är det viktigare att elementet är lämpat för just slutna lådor och då gäller lågt qts, högt vas och lågt fs.
När jag läste inlägget så gungade marken till under fötterna på mig, så jag måste fråga: Är det så?
Har alltid fattat tvärt om.
Sluten låda = Lämpligt med Qts över 0,4-0,5.
Basreflex = Lämpligt med Qts 0,2-0,3 och inte över 0,4 helst.
--
Emanuelgbg skrev:Tack för förslagen, inte helpigg på att beställa från USA men kanske får tänka om?
Petter du har ju jobbat med 18sounds 6nd430. Skulle en MTM med dessa funka bra ner till 80-100Hz (ledande fråga kanske?)?
Beyma 10G40?
2*Seas ER18 eller 1*CA22?
Faktiskt även funderar om denna högtalare från Troels kan funka i sluten variant?
http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
Morgan skrev:Ska komma med ett kanske udda förslag:
rylandes skrev:PetterPersson skrev:Du delar ju iallafall aktivt, så känsligheten spelar ingen roll för att få det att harmonisera med topparna. Du ställer nivåerna i filtret. Då är det viktigare att elementet är lämpat för just slutna lådor och då gäller lågt qts, högt vas och lågt fs.
När jag läste inlägget så gungade marken till under fötterna på mig, så jag måste fråga: Är det så?
Har alltid fattat tvärt om.
Sluten låda = Lämpligt med Qts över 0,4-0,5.
Basreflex = Lämpligt med Qts 0,2-0,3 och inte över 0,4 helst.
--
Morgan skrev:Sanny_X skrev:Morgan: Varför 12" och inte 10"? 10" har lägre pris och bättre spridning, eller?
Meh, det var ju DU som lärde mig att allt under 12" är mellanregister!![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster