Hej,
Jag har påbörjat ett bygge av ett kul liten allt-i-ett kökstereo. Hjärtat är en Raspberry PI med tillhörande WIFI-dongle körandes en Squeezebox-spelare/server samt Airplay-stöd. I boxen kommer jag även montera en T-amp TA2021, och PCM2704 DAC kretskort. Portad box är beräknad till ca 50x11x13cm vilket ger nästan 2liter per kanal och plats för all elektronik.
Till en början tänkte jag försöka klara mig med en bredbandare (Dayton ND91-8) som högtalarelement men misstänker efter att ha läst lite om den att den blir för riktningskänslig samt saknar en del i övre registret. Har inte fått alla prylar än och har därför inte kunnat testa men tror att jag kommer vilja komplettera med ett par diskanter. Efter en OA-14 renovering har jag 8st MT20 diskanter över som jag borde kunna göra något kul med.
Nu till mina frågor:
Skall jag ladda på med två eller t om fyra diskanter per kanal? Dom kommer troligtvis placeras på lådan och kan lätt vinklas låt alla håll. Kanske overkill?
Kör jag två kan jag antingen parallellkoppla eller seriekoppla dem och få 4ohm eller 16ohm. Vad är att rekommendera då Dayton elementet är 8ohm?
Tänker att ett delningsfilter vid 3000hz borde vara lämpligt?
Borde det vara ett 1:a ordningens filter (6dB/oktav) eller 2:a ordningens filter (12dB/oktav)?
Tack på förhand!