Bygga extern VU-mätare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Bygga extern VU-mätare?

Inläggav shifts » 2013-04-20 10:39

Funderar ibland på hur mycket effekt jag gör av med vid användandet av min anläggning. Att det är lite vet jag redan (alla som var med på förra ÖsterGÖK-mötet är välkomna med sina gliringar här :wink:), men det vore intressant att veta ändå. Särskilt hur det ändras beroende på programmaterial.

Vissa slutsteg har VU-mätare. De flesta analoga. Vet inte om jag någonsin sett en digital dito.

Är inte det minsta kunnig på elektronik och konstruktionen av den, därför måste jag fråga: Skulle det vara möjligt att bygga en extern, digital, VU-mätare att koppla parallellt med högtalarutgångarna på slutsteget, som visar effektförbrukningen i realtid? Kanske med viss fördröjning för att lättare visa peakvärden. Hur skulle man bäst gå tillväga?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-20 11:31

Så delarna finns redan, det är mycket bra. Det är inte helt vad jag är ute efter men om det är enda lösningen är det bra nog.

Det skulle vara trevligare med en digital visare och med en fördröjning av peaknivån som jag skrev. De där analoga visarna känns oprecisa samt visar låga effektuttag med små små utslag. När utslagen blir höga viftar de på som en galen semafor (för att använda KarlXII:s uttryck).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-20 11:45

Att de är oprecisa är nog bara bra... Att få till en visning som visar exakt det du vill veta är inte alldeles enkelt, om du inte vet exakt vad det är du vill veta!

De flesta mätare visar nog utspänning, snarare än effekt. Eftersom högtalare sällan är helt resistiva, eller ens har en platt impedanskurva, blir det ju inte alldeles enkelt att göra skalan för effekt. Då kan det ju passa att ha litet skakig precision!

shifts skrev:Funderar ibland på hur mycket effekt jag gör av med vid användandet av min anläggning.

För det kan nog de enkla donen duga fint! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-20 12:35

Drivkorten är väl till för att kunna välja RMS/PEAK och slippa semaforerandet ?

Måste bara älska kinesen som gjort mätaren och skrivit WATIS istället för WATTS :lol:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-20 12:58

Finns ju färdiga produkter så någon har haft behovet förr :lol:

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-20 12:59

PerStromgren skrev:De flesta mätare visar nog utspänning, snarare än effekt. Eftersom högtalare sällan är helt resistiva, eller ens har en platt impedanskurva, blir det ju inte alldeles enkelt att göra skalan för effekt. Då kan det ju passa att ha litet skakig precision!

Men vid en viss tidpunkt dras det väl ändå en viss mängd "effekt" från slutsteget? Oavsett impedansvridningar osv?

Hjälp mig förstå varför det inte är så enkelt som jag vill få det till.

Och jag vill fortfarande att det ska vara en digital visare, iaf tills jag får veta varför detta inte går. Vill inte ha vift-vift-mätare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-20 13:55

shifts skrev:
PerStromgren skrev:De flesta mätare visar nog utspänning, snarare än effekt. Eftersom högtalare sällan är helt resistiva, eller ens har en platt impedanskurva, blir det ju inte alldeles enkelt att göra skalan för effekt. Då kan det ju passa att ha litet skakig precision!

Men vid en viss tidpunkt dras det väl ändå en viss mängd "effekt" från slutsteget? Oavsett impedansvridningar osv?

Hjälp mig förstå varför det inte är så enkelt som jag vill få det till.

Att mäta spänning är enkelt, det har du säkert förstått. Att mäta ström innebär att du antingen måste stoppa in något mellan högatalaren och förstärkaren eller hitta något som alltid motsvarar strömmen inuti förstärkaren. En tredje möjlghet är att göra som en tångamperemeter, att lägga en slinga runt en högtalarkabel (bara ena ledaren) och mäta spänningen. När du har spänning och ström behöver man kalkylera effekt genom att multiplicera dessa med cosinus för fasvridningen.

Inte alls omöjligt, men det du vill veta kanske är enklare på annat sätt?

Ni som har lödkolvsmärken på fingrarna, finns det vettiga lösningar på detta?

PS. Kan du gå till botten med ditt önskemål? Varför vill du veta hur mycket effekt du spelar med? Kan måttet duga på några dB när?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-20 15:04

PerStromgren: Som jag skrev i början: Jag är sjukt kass när det kommer till elektronik. Förstår att jag behöver veta ström och spänning för att få reda på effekten, men hur man sedan går tillväga har jag ingen aning om. Att koppla in något mellan högtalare och förstärkare låter väl utmärkt. Låter ju lätt som en plätt: Stoppa dit en sak, klart. :D

Angående din undran: Bara på kul och av nyfikenhet. Av samma anledning som jag tycker det är kul att läsa av en utomhustermometer eller få reda på vindstyrkan. Då räcker det inte att känna av kylan med kroppen eller titta på hur trädtopparna böjer sig för att jag ska bli nöjd – exakt värde ska're va'.

Just den biten hoppas jag att jag inte behöver motivera mer. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-20 15:06

Om vi samlar in lite mera fakta om vad du spelar upp musiken från och vad du har för högtalare som du vill veta hur mycket effekt du matar in i momentant, kanske du med lite tur kan mäta med enkel utrustning.

Om du spelar upp musiken från dator kan du oftast visa ett spektrogram och få en uppfattning om i vilket frekvensområde den mesta energin ligger.
Har du tillgång till någon test av dina högtalare där impedans och fasvariationer är uppmätta?

Har du tur ligger den mesta energin i musiken där impedanskurvan är nästan plan och fasvridningen liten.

Då kan du använda en relativt billig digital multimeter om du har haft möjlighet att "kalibrera" den mot en högklassigare så att du vet om den enkla hänger med hyfast upp till ett par kHz åtminstone.

Anslut multimetern över ena kanalens högtalaranslutningar (i vilken ände du vill) och spela den musik vill analysera och försök memorera det högsta spänningsvärdet de vilt fladdrande siffrorna visat och ha samtidigt koll på spektrogrammet - vid vilken frekvens liggger den mesta energin - och kolla i impedansmätningsdiagrammet för dina högtalare ligger på (Z) vid den frekvensen.
P = U * U / Z

Ta alltså det avlästa max-spänningsvärdet i kvadrat och dividera med impedansen så får du effekten.

De flesta exempel jag har sett på DIY effektmätare har haft för dålig upplösning för dina behov och de brukar sätta Z= 8 vilket inte alltid stämmer.

Jag har haft ett Fluke 289/Eur till låns några veckor - VILL HA! - som kan lagra och logga bl.a. maxvärden, visa grafer mm. (Elfa-nummer 76-092-13, pris ca. 7' inkl. moms) :(

Nu har jag hittat ett betydligt billigare hos Elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-084-30&toc=19047 för 1.700 SEK inkl. moms som är mer än tillräckligt för uppgiften.

Annars kan den här vara flottare att titta på
http://www.thomann.de/se/the_tmeter_pcm223_peakmeter.htm

eller

Bild
http://mytekdigital.com/products/ddd603.htm
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-20 16:09

shifts skrev:Angående din undran: Bara på kul och av nyfikenhet. Av samma anledning som jag tycker det är kul att läsa av en utomhustermometer eller få reda på vindstyrkan.

Jag trodde nog att det var precis samma behov som jag har själv!

Då tror jag faktiskt att det duger rätt bra med något som mäter spänning, som du sedan överför till effekt.

Du kan till och med kalibrera din volymkontroll, så att du vet vilken maxeffekt som kan gå ut när CD-skivan (eller vad du nu har) krämar på för fullt. Jag har gjort så för att få en känsla för detta. Då får du visserligen inte reda på hur mycket effekt som går ut i varje läge, men hur mycket som kan gå ut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-20 16:24

lennartj: Tack för lite mer handfasta angreppsätt. Det verkar bökigare än jag själv först trodde. Den där sista du postade ser intressant ut. Måste kika närmare på den.

Information om högtalarna kan jag nog få tag på rätt så exakt. Spelar via dator gör jag också.

PerStromgren: Aha, kul! Trodde din fråga grundade sig någon skepticism likt "varför vill man veta något så dumt". Jag kan få ett svar verkar det som, men inte riktigt på det sätt jag tänkt. Ville gärna ha en apparat att se på, som står där permanent. Det verkar inte göra sig riktigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-20 17:06

Effektmätare har väl i alla tider mätt spänning och omvandlat till effekt på en mätskala.

Dom kort som säljs bör väl innehålla en bargraphdriver där det går att ställa hur snabb den ska vara i reaktion.

Ett gammalt analogt instrument har ju lite inbyggd tröghet.

En trave dioder utan elektronisk dämpning blir nog rena flipperspelet.

Drivkort med RMS/PEAK/PEAKHOLD så har du det som behövs.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-20 17:53

shifts skrev:Spelar via dator gör jag också.

Där kanske du har en snikversion att fixa! Det finns säkert en VU-mätare (eller liknande) att ladda någonstans. Sedan kan vi hjälpas åt att räkna om detta till en effektskala, beroende på vad som sitter efter.

Som jag förstod det, ville du helst ha en liten låda med snygga diodstaplar att sätta innan (eller efter, det spelar nästan ingen roll) slutsteget. Någon sådan har jag tyvärr inte tips på.

Har du en voltmeter, t.ex. en multimeter? I så fall kan du göra ett intressant experiment.

Montera voltmetern på högtalarklämmorna till ena högtalaren. Spela 1 kHz 0dBFS från någon testskiva (t.ex http://open.spotify.com/track/3Ce5jMl1qZ6hLlERc8AsPF ) och skruva på volymkontrollen tills du ser 2,8 V (om du har 8-ohmshögtalare). Spela sedan något bullrigt. Om du inte rör volymkontrollen så vet du säkert att du aldrig spelar över 1W. Gör samma sak, fast med spänningen 8,9 V så vet du att du aldrig når över 10W.

Många blir förvånade hur starkt det låter, speciellt med pop- och rockmusik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj

Mjuka mätare i Audacity

Inläggav lennartj » 2013-04-20 20:00

@shifts:
Jag är inte så duktig på att koppla ihop olika datorprogram, men Audacity som jag använder för inspelning har mycket flexibla utsyrningsinstrument med både peak hold och minne för maxninvå under hela sessionen.

[url]file:///C:/Program%20Files%20%28x86%29/Audacity%201.3%20Beta%20%28Unicode%29/help/manual/meter_toolbar.html[/url]

Kanske du kan sätta upp den att fånga och visa nivån från ditt uppspelningsprogram?

Bild

I så fall kan du dölja Audacity förutom mätaren, sedan du kalibrerat den mot en voltmeter på en högtalare,
Mätarstaplarna flyttar du till lämplig kant på skärrmen och vill du ha jätteupplösning kan du dra ut dem till hela skärmens bredd eller höjd.

Gratis är gott (om det funkar).
Senast redigerad av lennartj 2013-04-20 21:38, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-20 21:02

Per har redan nämnt det, det går att kalibrera/mäta upp vilka nivåer man har i anläggningen. Det räcker med en "nivågivare" och en multimeter. T.ex. en CD-spelare, en CD med lite passande signaler och så mäta. CD-skivan kan man fixa själv.

Det är många av dagens fonogram som kräver lite effekt för att låta mycket. Medelnivåerna har på 20 år höjts med åtminstone 10 dB och följden blir att det behövs lite toppeffekt. Plockar man fram en körinspelning med intakt dynamik, då blir det tal om helt andra toppvärden!

jansch

Inläggav jansch » 2013-04-22 11:29

Shifts - Du skriver i ditt första inlägg: "Funderar ibland på hur mycket effekt jag gör av med vid användandet av min anläggning"

Svaren verkar mest handla om hur mycket effekt du matar in i högtalarna.......

Vill du ha reda på din anläggnings genomsnittliga effekt förbrukning eller hur mycket effekt du matar in i högtalarna?

En annan fråga som berörts är ju om du vill mäta toppeffekten ("peak hold") eller någon form av medelvärde......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-22 13:13

I min värld är toppeffekten intressant för att få reda på effektbehovet. Är ju dyrt att sitta med onödigt kraftiga slutsteg.

Medeleffekten är mera ett tecken på hur högt man lyssnar. Har själv rippat musik till en demo-CD där alla spåren ligger på samma RMS-värde. Gör att man inte behöver skruva ner för de loudnessmaxade spåren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-22 19:28

jansch: Jag vill ha en visning i realtid vilken effekt som förbrukas per kanal. Medelvärde är jag egentligen inte alls nyfiken på.

Vad är det för skillnad på effektförbrukningen samt den effekt som matas in i högtalarna förresten?

Inser att jag kanske varit lite otydlig med mina önskemål. Staplar som flyger upp och ner är lika illa som vippan. Digitala siffror är vad jag är ut efter.

Har fått några förslag hittills, men inget som känns precis så som jag själv vill ha det. Det går kanske inte.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-22 20:03

shifts skrev:jansch: Jag vill ha en visning i realtid vilken effekt som förbrukas per kanal. Medelvärde är jag egentligen inte alls nyfiken på.

Vad är det för skillnad på effektförbrukningen samt den effekt som matas in i högtalarna förresten?

Inser att jag kanske varit lite otydlig med mina önskemål. Staplar som flyger upp och ner är lika illa som vippan. Digitala siffror är vad jag är ut efter.

Hm... Du måste nog bestämma dig. Du vill alltså ha siffror på en display där du kan läsa ut momentan effekt i watt med siffror? Hur ofta ska den uppdateras då? Om du ska hinna se värdet måste det nog vara någon sekeund eller så, och då blir det medeleffekten över den sekunden. Eller vill du ha toppeffekten över den sekunden?

Det är klart att det går att bygga, men jag tror inte att det är något någon annan har frågat efter! Det enkalste vore nog att bygga ett program i datorn som gör detta, och som kalibreras efter någon inställning på volymkontrollen (om du har en sådan, annars blir det enklare).

Effekt som dras ifrån slutsteget är normalt densamma som den som äts upp av högtalaren. Ev. skillnad är värme i kablarna. Effekt ut från högtalaren är en helt annan sak, men det visste du säkert.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-22 20:23

Jag är inte säker själv att jag faktiskt vet hur det skulle se ut. Kanske två displayer per kanal, en med det pågående effektutaget (som alltså ändras hela tiden), samt en som visar toppnivån under spelad låt. Eller en display per kanal, men att det går att välja att visa antingen eller.

Ang. datorvägen är volymkontrollen alltid i topp där. Ljusnivån styr jag via min receiver. Ljudet skickas trådlöst till en Airport Express kopplad till den nämligen. Skulle en dator gå att använda då undrar jag? Rent intuitivt känns det inte så.

Jo, effekt ut vet jag blir en helt annan sak. Det är vad som tas ut från slutsteget jag är nyfiken på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-22 20:41

Som jag skrev tidigare, skulle du kunna använda datorn som mätare. Detta kräver dock att den får reda på hur du ställt in volymkontrollen. Det blir ju inte alls bekvämt, eller så, men skulle kunna duga fint om du vill köra litet över en helg eller så.

Det kräver fortfarande programmering, förstås, men då är nog möjligt att hitta något därute!

Hur är din volymkontroll graderad? I dB?

Men att hitta en apparat som gör vad du beskrivit tror jag blir rätt svårt, tyvärr.
... tycker jag!

Per

jansch

Inläggav jansch » 2013-04-22 21:38

Shifts, jag vill inte vara krånglig men du skriver igen att du vill ha reda på hur mycket som FÖRBRUKAS (per kanal).

Du vill egentligen ha reda på UTEFFEKTEN per kanal, dvs vilken effekt som avges till HÖGTALARNA.

Kuriosa: Slutsteget förbrukar säkert mer än dubbelt så mycket effekt (verkningsgrad kanske 40%) och är beroende av uttagen effekt. Vid ett klass AB slutsteg har du normalt bäst verkningsgrad vid ungefär halva uteffekten eller lite lägre.

Viktigt: för att det skall vara rimligt lätt att mäta uteffekten får man förenkla och kallt räkna med att högtalarna motsvarar 8 ohm resistiv last (eller 4ohm om dina högtalare är på nominellt 4 ohm).
Detta är oxå ur förstärkarens synvinkel rimligast då förstärkaren är SPÄNNINGSSTYRD. De digitala "VU-metrar" du behöver (oavsett om dom är "hårdvara" eller mjukvara") kommer att mäta SPÄNNINGu.

Nu kommer det svåra (och som oxå PerStromgren oxå påpekar) - du vill mäta realtid vilket i praktiken är omöjligt om du vill hinna med och uppfatta något. Du måste välja om du vill mäta ett medelvärde eller ett toppvärde över en viss tid, tex. en sekund.

Kuriosa: I REALTID skulle ju man kunna presentera det digitala värdet från t.ex en CD spelare som då "uppdateras" med samplingsfrekvensen. Problemet är ju att synen/hjärnan behöver ca 50millisekunder för att uppfatta "värdet" i form av t.ex lysdioder i en rad som lyser upp. En "uppdatering" utav "värdet" från en CD är dock bara ca 20mikrosekunder innan nästa "värde" presenteras.
Du måste alltså acceptera att ca 50.000 realtidsvärden behandlas till ett medelvärde eller toppvärde om du ska kunna
uppfatta olika uteffekter som förändras ca 1 gång per sekund.
(ovanstående är en förenklad bild av "realtid" för CD musik!!!!)

Användarvisningsbild
lennartj

Från staplar till siffervärden

Inläggav lennartj » 2013-04-22 22:47

I mitt förra inlägg gav jag en oanvändbar länk till manualen för Audacitys nivåinstrument (mjukvara) som har flera olikfärgade streck ovanför de rörliga staplarna,
Nu har jag klistrat in vad jag tänkte visa nedan, samt en idé om hur informationen skulle kunna stöpas om.

Bild
CR: Current RMS Level. The right-hand edge of the lighter part of the bar. This shows the average level of the audio and gives a general indication of its perceived loudness. It relates directly to the amplitude of the light blue shading in the waveform .
CP: Current Peak Level. The right-hand edge of the darker part of the bar. This shows the current peak level of the audio, and relates directly to the dark blue shading in the waveform.
RP: Recent Peak Level. These lines indicate the highest peak level attained in the last few seconds. They disappear after playback or recording is stopped.
MP: Maximum Peak Level. The blue lines indicate the maximum peak level attained during the current playback or recording session. They remain visible after playback or recording is stopped, and are reset when a new playback or recording session is started.
Clip: Clipping warning. The red lines beyond the maximum value of the scale will appear as soon as the playback or recording level exceeds that maximum. Once they have appeared, they remain visible throughout that playback or recording session. They are thus not an indication of current clipping, but an absolute indication that clipping occurred somewhere in the track. The lines remain visible after playback or recording is stopped, and are reset when a new playback or recording session is started.

Jag antar att det helt enkelt är minnen som lagrar värden som nollställs med olika tidskonstanter för respektive ändamål.
I Audacitys mätare omvandlas värdena till positioner för streck på skalan, men de borde lika väl kunna räknas om och indikeras i sifferfönster i Watt eller dB(W) eller annan önskad enhet.
RP och MP enligt ovan borde väl ge den information shifts söker?

Jag orkar inte grotta i sånt här (längre) men någon med rätt intresse och kunskaper kan komma vidare här
http://manual.audacityteam.org/man/Main_Page
samt kolla Wiki och Forum som är länkade därifrån.
Kanske någon redan har gjort något användbart där?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-23 06:54

jansch skrev:Shifts, jag vill inte vara krånglig men du skriver igen att du vill ha reda på hur mycket som FÖRBRUKAS (per kanal).

Jag tror (till och med är helt övertygad om) att shifts menar hur mycket effekt som förbrukas av högtalarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-23 07:17

Det är en snårskog om hur man ska uttrycka sig korrekt, men jag är glad att ni trots allt försöker förstå mig! PerStromgren förstår mig. Tror jag. :)

jansch: Ok, förstår problemet. Ett medelvärde är så klart ok i det fallet. När jag säger realtid menar jag det du skriver som medelvärde. För mig betydde det att man ser endast ett siffervärde efter kanske en spelad låt, ett album, en musikafton.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-23 08:03

Jag tror jag förstår dig shifts :)
Det är gött att veta hur man ligger till om så bara på ett ungefär.

Göken innan mot Karl XII så hade jag effektmätare på. Inte för att den visar exakt men det ser trevligt ut.
När du och jag tävlade så valde jag att stänga av den för det blev en distraktion och alla såg inte att den sista siffran var en decimal (oj oj nu klipper steget)
Jag använde som mest ungefär på 80W. Det var låsten Sail som sög lite must 8)

Det är löjligt lite effekt som används vid normal lyssning.
Men hemskans mycket som går åt när vrider upp på dynamiska inspelningar.

Med tanke på vad du har och hur du spelar så kan jag garantera att du är safe :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-23 08:43

Ett siffervärde uttryckt i W är det antagligen inte som du är ute efter. W är framräknat utifrån spänning och impedans. Du kanske vill veta hur mycket marginal (headroom) du har till klippning hos dina slutsteg?

Om man har en programkälla med känd utsignalnivå, t.ex. CD-spelare, och känner till resten av kedjans nivåförhållanden, går det att räkna sig fram vilka toppvärden som kan vara aktuella.

Du är ute efter toppvärdet, det som Audiacity kallar Maximum Peak Level. Det kan man svårligen visa med visarinstrument, de är inte snabba nog. Maximum Peak Level är kombinerat med en minnesfunktion, kallas ofta peak hold, som sparar värdet så att det kan läsas efteråt. Utan hold-funktion hinner man inte läsa av värdet. Även mera anvancerade visarinstrument kan ha en sådan hold-funktion, fast då hålles inte värdet mer än kanske 2 sekunder.

Själv kör jag med klena effektsteg och har räknat och mätt fram säkra inställningar på anläggningen för att undvika klippning eller skador på högtalarna. Som redan nämnts, det matas in förvånansvärt lite effekt i många fall. Det har heller inte direkt koppling till att det låter starkt. Många starkljudande fonogram är kraftigt komprimerade och det man hör är den höga medelnivån, inte toppnivån. Skillnaderna i medelnivåerna är tydliga om man t.ex. först en bra upptagen körskiva och därefter någon med mera manipulerad ofta icke akustisk musik. Skillnaden är ofta 10 dB, ibland 20 dB. I effekt är det 10 resp 100 gånger.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-23 10:14

Jag tror vi har några här på Faktiskt som är proffs på programmering av inbäddade system, själv är jag rysligt okunnig om sådana.

Skulle det vara möjligt att portera koden för nivåmätaren i Audacitys linux-version till någon liten dator på ett kort som rymms i handflatan?
I så fall kan den kompletteras med en enkel AD-omvandlare med ställbar ingångskänslighet samt spänningsdelare direkt på dess ingångar så man kan ansluta dem parallellt med högtalarna.

Då mäter vi på rätt ställe om jag inte missförstått shifts.

Hur bygger man upp användarinterface till såna här specialiserade pyttedatorer?

Ett förslag till utformning är
4 sifferdisplayer med minst 3 siffror grupperade 2 och 2 med 1 tryckknapp mellan varje par.
De två översta ska visa MP: Maximum Peak Level för vänster och höger kanal, knappen används för att nollställa.
De undre visar RP: Recent Peak Level knappen är oanvänd tills någon kodar lite mera och gör så att man kan toggla mellan
CR: Current RMS Level
CP: Current Peak Level och
RP: Recent Peak Level
samt att första fältet i dispalyen indikerar vilket av de tre olika värdena som visas.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-23 15:08

När jag kommer hem från jobbet ska jag sätta mig in i RogerGustavssons och lennartjs senaste inlägg.

Men detta ska få en snabb kommentar:

2-ch skrev:Med tanke på vad du har och hur du spelar så kan jag garantera att du är safe :wink:

Jag är inte det minsta orolig över att den effekt jag har att tillgå inte skulle räcka till. Det vet jag att den gör med råge, med mina 5x200 W. Jag är helt enkelt bara nyfiken på "effekten som förbrukas" (inom citationstecken igen, eftersom jag har svårt att uttrycka det korrekt). Tänk det som att läsa av termometern, kolla MasVis, läsa av vindmätaren, flukta på hastighetsmätaren, badrumsvågen, osv.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Teknikforum