Nog med "kräm"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Nog med "kräm"?

Inläggav DenVetgirige » 2003-12-01 10:11

Tja. Var hos en polare i helgen och lyssnade på hans system, blev helt hänförd! Han spelade på rega jupiter, rega cursar, + 2st rega maia (2 ggr 85 watt var). Högtalare var Sonus faber signum? nåja de gick loss på 22 tusen med stativ. Har aldrig hört en sådan pondus, acktion, dynamisk, engagerande ljudbild, tänkte bara så måste jag fixa det hemma hos mig!! Och vi ska inte snacka om basen, vilket tryck!

Min fråga är; kan det vara så att boven i dramat är för lite watt per element? Jag har en mycket fin och i mitt tycke bra ljudbild, men inte i närheten av vad jag fick höra i helgen. Polaren har 170 watt per element, jag har 2ggr 60 watt fördelade på 4 element (rega mira) Mina högtalare har en känslighet på 85 (amphion Argon 2), men går aldrig under 7 ohm i impedans. Är det effekten eller nått annat?? Jag vill ha mer... DV.
Belive noting, no matter where you read it, or who said it,no matter if I said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.

Budda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Nog med "kräm"?

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-01 13:12

Kolla med ett oscilloskop om förstärkaren klipper vid dina normala lyssningsnivåer. Om den inte gör det så lär du inte behöva kraftigare förstärkare (eftersom dina högtalare inte var speciell lågohmiga).

Annars är det nå´t annat, möjligtvis de rumsakustiska förhållandena. De där Amphionhögtalarna är bra tycker jag, kanske går de inte riktigt så djupt man skulle önska, å andra sidan är de inte så stora heller.

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-12-01 13:51

Hur märker man om de "klipper", blir det tyst då? Och vad är ett oscilloskop? Är det dom rumsakustiska egenskaperna, ja då får jag fan i mig flytta! Annars ska jag spara ihop till mer kräm.

ps. mitt lyssningsrum är 40-45 kvm. och jag lyssnar på tvären. DV.
Belive noting, no matter where you read it, or who said it,no matter if I said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.

Budda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-01 13:53

Eh, kanske någon annan orkar svara...?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 13:55

nope :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-01 13:58

DV - det är väl bara att prova? Låna hem något med mer effekt och se (eller snarare hör) vad som händer... :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-01 14:01

Oscilloskop:

Bild

En manick med en liten TV-skärm där man kan se på elektriska signaler och hur de ser ut.

Klippning låter lite olika beroende på i vilket område det sker men generellt så låter det hårt, ansträngt och distat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-01 14:03

Fint skåp. Samma märke som på mitt :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-12-01 14:38

Ni får förlåta min okunskap, men jag ställer ej frågorna för att jag inte har nått annat att göra... Jag kommer nog att låna hem mer kräm, för att se efter själv. Men jag tänkte att det kunde vara smidigare att fråga de som har erfararenhet av liknande situationer.

Har ni andra frågor om tex Klättring, Idrott, psykologi, filosofi, rellationer, så för fan tveka ej, jag svarar på allt jag kan :D

Budda.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2003-12-01 17:18

Hej denvetgirige> jag har en hel del erfarenhet av Amphion och dom mår bra av mkt effekt. satsa på att låna hem något slutsteg på mellan 100-250w beroende på vad plånboken tillåter.
Lycka till

Användarvisningsbild
Mendelevium

Kräm

Inläggav Mendelevium » 2003-12-01 22:47

Hej

Har du och din kompis samma elektronik i övrigt? Har ni olika CD-spelare kandet lika gärna vara det som gör skillnaden.

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-12-02 09:58

Jag har en rega planet och polaren en rega jupiter. Kan det vara "boven"? DV.

Budda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-02 10:10

Skulle inte tro det, effekten är troligare.

Men för att säkerställa att det inte är CD-spelaren : bor inte kompisen alltför långt bort så är det väl annars bara att låta CD-spelaren åka med på besök på endera hållet och höra vad som händer. :?:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Generellt om hifi