Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-04-25 17:36

Om det kommer klara av att leverera 2500W/4ohm i 5 sekunder med sinuston, precis så som ni mätte Rotel 1090, så är jag imponerad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-25 17:38

Jag förstår inte riktigt, man vill alltså bygga ett steg med nackdelarna från ett bilsteg, och ta bort fördelen som fanns? Eller tänker man gå ifrån 12v?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-04-25 17:56

Alexi skrev:Om det kommer klara av att leverera 2500W/4ohm i 5 sekunder med sinuston, precis så som ni mätte Rotel 1090, så är jag imponerad.

Den kommer att ha en kondensatorbank som är större än batteriskogen. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-04-25 18:40

Alexi skrev:Om det kommer klara av att leverera 2500W/4ohm i 5 sekunder med sinuston, precis så som ni mätte Rotel 1090, så är jag imponerad.

+1
Head of Design - Acoustic Illusion AB

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-25 21:15

Komorok skrev:Intressant. Hur hanterar steget 0,1Hz? Det finns väl inget djävla HP-filter som tar bort det skojiga?

Vet inte om det sitter filter i steget ännu och dessutom är dom frekvenserna under 10hz för mig helt ointressant :wink: :wink:
Och steget är fortfarande bara i test bänken :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-25 21:16

Fjonkalicious skrev:

+1

Du kommer då bli imponerad tro mig :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-25 21:19

tvett skrev:Jag förstår inte riktigt, man vill alltså bygga ett steg med nackdelarna från ett bilsteg, och ta bort fördelen som fanns? Eller tänker man gå ifrån 12v?

Nu vet du ju inget om detta märke så lägg ner skit snacket som du saknar vetskap om tack???

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-25 21:21

KarlXII skrev:

Den kommer att ha en kondensatorbank som är större än batteriskogen. 8)

Återkommer med seriös fakta när jag får något matnyttigt :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-25 21:24

ftorsell skrev:
tvett skrev:Jag förstår inte riktigt, man vill alltså bygga ett steg med nackdelarna från ett bilsteg, och ta bort fördelen som fanns? Eller tänker man gå ifrån 12v?

Nu vet du ju inget om detta märke så lägg ner skit snacket som du saknar vetskap om tack???

Har du läst något av det om förklarats för dig om förstärkarteknik i denna tråd?
/J

Cygnus resurectum

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-25 21:49

tvett skrev:
ftorsell skrev:

Har du läst något av det om förklarats för dig om förstärkarteknik i denna tråd?

Ja och du vet fortfarande inget om Kove?
Är väl så att du och andra lyssnat på 12 v steg som låter dåligt
Det har jag med gjort men det finns 12 steg som låter ruggigt bra med.
På det finns det 220v steg i drivor som låter riktigt dåligt men du vet ju att
Det finns steg som låter bra med oavsett vad drivkällan är finns det sjukt bra prylar av bägge men min poäng är att med samma prestanda så är 12 v steg sjukt mycket mer prisvärda och jag hoppas jag kan vända även
Dig och myggen i Umeå att förstå att det går att köpa förstärkare till rimliga pengar och prestanda håll inne med att nervärdera till du lyssnar på något Kove steg? Har vi en deal på detta?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-04-25 22:11

Ta det lugnt. Tvett ställde en fråga du inte förstog. Du behöver inte bli arg på honom för det, är ju liksom inte hans fel. Svaret på frågan ger en liten vink om Kove gör ett vettigt steg eller inte. Vi får antagligen vänta på svar tills steget finns.

//Michael

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-25 22:35

Mich skrev:Ta det lugnt. Tvett ställde en fråga du inte förstog. Du behöver inte bli arg på honom för det, är ju liksom inte hans fel. Svaret på frågan ger en liten vink om Kove gör ett vettigt steg eller inte. Vi får antagligen vänta på svar tills steget finns.

//Michael

Nej men man blir grymt irriterad på människor som utalar sig i denna tråd som inte vet hur stegen jag pratar om låter? Har man däremot lyssnat och tycker det inte är något att ha blir jag inte irriterad är du med mig på det?

På det finns det 12 volt steg klara som man inte behöver vänta på :wink:

Förstår mig på förstärkar teknik gör jag lika dåligt som tvett men jag
Lyssnar innan jag kastar skit eller gillar något det tycker jag är ett
Vuxet och mognare sätt att stå för sin åsikt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-25 23:41

Det är inte en trivial uppgift de säger sig klara av.

Stegen kommer helt enkelt inte klara av det töntiga 5-sekunderstestet i låg impedans. Du får nog hålla dig till batteridrift.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-26 08:31

MagnusÖstberg skrev:Det är inte en trivial uppgift de säger sig klara av.

Stegen kommer helt enkelt inte klara av det töntiga 5-sekunderstestet i låg impedans. Du får nog hålla dig till batteridrift.

Oj nu helt plötsligt verkar du med tycka batterier
Är ganska kraftfullt att nå hög effekt under längre tid :-)
Jag skrev att jag hoppas kunna köra 220 steg
Till midd och diskant och köra subb via 12v
Detta pga av att jag inte har till räckligt med
Kräm in i huset :-)
Jag är över tygad man kan bygga steg som
Levererar 2500w rms via vägg uttaget men
Inte med bara en stor konding bank utan
Med en 4-5 kw nätdel så är det inga problem
Sedan kanske man behöver mer en 10 ampere
I säkrings skåpet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-26 09:14

Nej, jag tycker bara det är en bra idé om man vill återge en sinus i 5 sekunder med en impedans under 2 ohm. Att överhuvudtaget göra det tycker jag däremot är en dålig idé.

Kan inte bedömma om det du skriver räcker nätdelsmässigt, men jag vet att du får ett sjukt dyrt steg för något du inte har praktisk nytta av.

Jag ser också fram emot hur de fixar det där vansinnestestet med huselsmatning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-04-26 09:18

MagnusÖstberg skrev:Nej, jag tycker bara det är en bra idé om man vill återge en sinus i 5 sekunder med en impedans under 2 ohm. Att överhuvudtaget göra det tycker jag däremot är en dålig idé.

Kan inte bedömma om det du skriver räcker nätdelsmässigt, men jag vet att du får ett sjukt dyrt steg för något du inte har praktisk nytta av.

Man kör på 50Hz. :D

Ska bli kul att se vad det blir för något. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-26 09:26

MagnusÖstberg skrev:Nej, jag tycker bara det är en bra idé om man vill återge en sinus i 5 sekunder med en impedans under 2 ohm. Att överhuvudtaget göra det tycker jag däremot är en dålig idé.

Jag åter kommer när jag har info om nätdels effekt

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-26 09:43

MagnusÖstberg skrev:Jag ser också fram emot hur de fixar det där vansinnestestet med huselsmatning.

Förutsatt att man har 230V och det sitter 10A diazed i centralen så går det under 5 sekunder teoretiskt att plocka ut 7360W ur uttaget.
(Avdelningen för värdelöst vetande :wink: )

*edit. Källa IFÖ http://www.ifoelectric.com/diazed.pdf
tabell på blad 7

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-26 10:04

Jodå, men du skall ha en nätdel som klarar att hålla sin utspänning under den tiden med ;)

Finns goda skäl till att man inte bygger så :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-26 10:16

MagnusÖstberg skrev:Jodå, men du skall ha en nätdel som klarar att hålla sin utspänning under den tiden med ;)

I svetsaggregat brukar man väl räkna med någon slags siffra för hur stor procentuell andel av en 10-minutersperiod som kan användas för verklig svetsning? 10% innebär att en minut svetsning kräver 9 minuters vila för avkylning, typ. Sedan ska det vara ganska egalt om det är en minut kontinuerligt eller utspritt i små korta knäppar.

Hur är det reglerna ser ut vid crank-it-up-tävlingar för billjud? Hur länge spelar de sina sinustoner? Och hur tätt mellan försöken?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-26 11:03

MagnusÖstberg skrev:Finns goda skäl till att man inte bygger så :)

Säkerligen :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-26 14:30

Håller den här tråden fortfarande på? 8)

En snabb överblick verkar indikera att den inte rört sig framåt trots att flera sidor har tillkommit?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-26 16:06

Jasså, att det kommer en variant för användning i icke batteridriven miljö är väl en ordentlig nyhet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-04-26 18:47

Jag åt en kebabpizza idag vilket resulterade i att jag släppte ut 5 kilowatt bakvägen under 5 sekunder.
Lyckades hitta stolens resonansfrekvens som låg väldigt nära den bruna noten vilket gav 3 dB extra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-26 19:53

JB skrev:Jag åt en kebabpizza idag vilket resulterade i att jag släppte ut 5 kilowatt bakvägen under 5 sekunder.
Lyckades hitta stolens resonansfrekvens som låg väldigt nära den bruna noten vilket gav 3 dB extra.

only on faktiskt.se
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-26 21:21

MagnusÖstberg skrev:Jodå, men du skall ha en nätdel som klarar att hålla sin utspänning under den tiden med ;)

Ja men hur lyckas man med att leverera 4000 rms med rs 2000
Med två fjolliga 1,25kva nätdelar? Kodningarna töms ju långt innan
5 sekunder.
Sedan att det kan spela sjukt lågt i frekvens som dom tydligen demat på någon ljudmässa är ju en baggis för kondingarna om man jämför med runt
60hz där visar steget vad det går för och i musikens värld är det ju mer viktig info där en under 10 hz
Rms är i mina kretsar längre perioder minst 5 sekunder :wink:
Varför är jag ute efter denna prestanda kan man undra.
Jo av den enkla anledningen att då vet man att det är ett steg som tål
Belastning och kommer alltid ha kontroll på högtalarna så det går att
Spela galet högt med bibehållen kontroll.
Tro mig det gör inte rotel stegen.
Dom märker man ganska fort att basen tappar i botten när man vrider upp
Volymen det gör inte ett pro steg kan jag lova
Sedan är jag väl medveten om att jag inte är som någon här när det gäller
Ljud jag var på en demo på hifi klubben och då var vi väl 20 pers där och nästan alla där tyckte det var för mycket bas medan jag inte trodde någon subb var inkopplad alls :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-04-26 21:25

Morgan skrev:

I svetsaggregat brukar man väl räkna med någon slags siffra för hur stor procentuell andel av en 10-minutersperiod som kan användas för verklig svetsning? 10% innebär att en minut svetsning kräver 9 minuters vila för avkylning, typ. Sedan ska det vara ganska egalt om det är en minut kontinuerligt eller utspritt i små korta knäppar.

Hur är det reglerna ser ut vid crank-it-up-tävlingar för billjud? Hur länge spelar de sina sinustoner? Och hur tätt mellan försöken?

Har ingen koll men har för mig några galningar skulle hålla Max dB i typ 2 minuter och den ena bilen klara inte det i klippet jag såg men den andra höll
150 dB något i 2 minuter :D
Men det är nog ingen klassad gren :-)

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-04-27 09:15

Har ingen koll men har för mig några galningar skulle hålla Max dB i typ 2 minuter och den ena bilen klara inte det i klippet jag såg men den andra höll
150 dB något i 2 minuter
Men det är nog ingen klassad gren

Det är en delklass inom dB drag som heter Enduro där man spelar i 30 sekunder och tar medelvärdet.. Rekordet ligger väl runt 160dB..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-27 10:14

JB skrev:Jag åt en kebabpizza idag vilket resulterade i att jag släppte ut 5 kilowatt bakvägen under 5 sekunder.

:mrgreen: Best of faktiskt. Jag skrattar och gråter. Jag rekommenderar stolsitsar i 6 mm ekfanér för rätt akustisk impedans och minimala förluster. Kopplas till träbjäklag med hårda fötter. Inga SD-kuddar eller filtpluppar.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-04-27 11:35

Jag har försökt hitta min stols resonansfrekvens men det sket sig.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi