Har suttit och googlat i ett antal timmar, och hittade några intressanta trådar i detta subforum så var tvungen att skapa en användare och fråga om lite råd ^^
Har testat söka på "LG flatron l196wtq", men inte hittat trådar som handlar om att reparera just denna skärm, så finns det redan en tråd så ber jag om ursäkt att jag skapar en ny, och försöker skylla att jag missat det på min sömnlöshet

Aja, nu till själva posten, hehe.
Tjo! Min bror hade en lcd-skärm ståendes som pajade för lite över ett år sedan som han tänkte kasta nu vid flytt, men jag tog den istället :)
Tänkte se om jag kan utöka mina kunskaper om att fixa datorer från enbart mjukvara till att testa reparera hårdvara (eller egentligen mest för skojs skull se om jag kan fixa den), så tog och skruvade upp skärmen.
Det fanns 2st tydligt skadade kondensatorer som jag har lött bort, båda 1000µF, 16v, 20mm lång och 10mm bred (5mm mellan "piggarna").
Jag har lite olika frågor kring detta, då jag absolut inte är van denna typ av reparationer..
Först undrar jag om det finns något ställe i sverige man kan köpa ett helt nytt kort ifrån (kortet heter "aip0122")? Efter lite googlande hittar jag några utländska ställen, där man kan få tag på kortet för ca 120kr ink. frakt, men skulle då föredra att köpa från en svensk sida så man har lite mer garanti på det hela.. Plus att de utländska sidorna verkar ha 15-40 dagar leveranstid isf..
Jag kan självklart ge mig på att försöka fixa det själv, men vart kan jag då få tag på de kondensatorer jag behöver? Har kollat runt lite på Conrad.se och lite andra ställen, men dom (för mig iaf) verkar lite luddiga, och känner mig inte helt säker om det är rätt eller inte, så hjälp där uppskattas verkligen, och billigast möjligt vinner ^^
Om någon råkar veta nån butik runt Östersund som faktiskt säljer kondensatorer styckevis vore jag ytterst tacksam, då det skulle vara den optimala lösningen!
Behöver även lödtenn, så tips där vilken typ man ska köra på tas glatt emot :)
Sista frågan gäller min lödkolv, den har legat oanvänd i säkert 7-8år eller så tills jag använde den för att löda bort de 2 kondensatorerna som pajat, men känns som att den knappt klarade av bli varm nog.. Den ligger på 30W, är det lite lågt kanske? Efter ca 10min när den fortfarande inte verkade kunna smälta tennet så testade jag att hålla den mot skrivbordet för att se om det blev något brännmärke, och det tog ca 7-8sek innan ett litet märke syntes, inte förens den hade varit ikopplad i ca 20min så kunde den göra ett brännmärke på ca 1-2sek, och även då tog det ca 30-60sek innan den lyckades smälta tennet på kortet..
Slänger in lite bilder som kan vara av hjälp kanske? :)
Trasig Kondensator
Kondensatorn, där det står 1000µF, 16v
Bild på hela kortet
Modell Nr
Plats där kondensatorerna satt, C204 & C205 som var synligt felande
Hoppas att det där var förståeligt, och att ni kan hjälpa! Har ni frågor så ställ dom gärna! :)