Trasig LG flatron l196wtq, byta kondensatorer!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zyie

Trasig LG flatron l196wtq, byta kondensatorer!

Inläggav Zyie » 2013-04-26 05:54

Vill bara starta med att jag är medveten om att texten nedan är ganska rörig, har varit vaken i lite över ett dygn nu och borde absolut ha sovit innan jag skrev denna tråd, men hoppas att ni kan ha överseende och förstår vad jag menar, tacksam för all hjälp jag kan få! :)
Har suttit och googlat i ett antal timmar, och hittade några intressanta trådar i detta subforum så var tvungen att skapa en användare och fråga om lite råd ^^
Har testat söka på "LG flatron l196wtq", men inte hittat trådar som handlar om att reparera just denna skärm, så finns det redan en tråd så ber jag om ursäkt att jag skapar en ny, och försöker skylla att jag missat det på min sömnlöshet :P
Aja, nu till själva posten, hehe.

Tjo! Min bror hade en lcd-skärm ståendes som pajade för lite över ett år sedan som han tänkte kasta nu vid flytt, men jag tog den istället :)
Tänkte se om jag kan utöka mina kunskaper om att fixa datorer från enbart mjukvara till att testa reparera hårdvara (eller egentligen mest för skojs skull se om jag kan fixa den), så tog och skruvade upp skärmen.
Det fanns 2st tydligt skadade kondensatorer som jag har lött bort, båda 1000µF, 16v, 20mm lång och 10mm bred (5mm mellan "piggarna").

Jag har lite olika frågor kring detta, då jag absolut inte är van denna typ av reparationer..

Först undrar jag om det finns något ställe i sverige man kan köpa ett helt nytt kort ifrån (kortet heter "aip0122")? Efter lite googlande hittar jag några utländska ställen, där man kan få tag på kortet för ca 120kr ink. frakt, men skulle då föredra att köpa från en svensk sida så man har lite mer garanti på det hela.. Plus att de utländska sidorna verkar ha 15-40 dagar leveranstid isf..

Jag kan självklart ge mig på att försöka fixa det själv, men vart kan jag då få tag på de kondensatorer jag behöver? Har kollat runt lite på Conrad.se och lite andra ställen, men dom (för mig iaf) verkar lite luddiga, och känner mig inte helt säker om det är rätt eller inte, så hjälp där uppskattas verkligen, och billigast möjligt vinner ^^
Om någon råkar veta nån butik runt Östersund som faktiskt säljer kondensatorer styckevis vore jag ytterst tacksam, då det skulle vara den optimala lösningen!
Behöver även lödtenn, så tips där vilken typ man ska köra på tas glatt emot :)

Sista frågan gäller min lödkolv, den har legat oanvänd i säkert 7-8år eller så tills jag använde den för att löda bort de 2 kondensatorerna som pajat, men känns som att den knappt klarade av bli varm nog.. Den ligger på 30W, är det lite lågt kanske? Efter ca 10min när den fortfarande inte verkade kunna smälta tennet så testade jag att hålla den mot skrivbordet för att se om det blev något brännmärke, och det tog ca 7-8sek innan ett litet märke syntes, inte förens den hade varit ikopplad i ca 20min så kunde den göra ett brännmärke på ca 1-2sek, och även då tog det ca 30-60sek innan den lyckades smälta tennet på kortet..

Slänger in lite bilder som kan vara av hjälp kanske? :)

Trasig Kondensator
Kondensatorn, där det står 1000µF, 16v
Bild på hela kortet
Modell Nr
Plats där kondensatorerna satt, C204 & C205 som var synligt felande

Hoppas att det där var förståeligt, och att ni kan hjälpa! Har ni frågor så ställ dom gärna! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-26 08:47

Ta ut spetsen ur lödkolven och putsa upp den. Hade du kopparspets kan du försiktigt ta bort oxideringen. Putsa till spetsen och försök igen. Förtenn spetsen när kolven blivit varm och torka av överflödigt tenn. När du löder ska du alltid torka av spetsen mot en fuktig svamp.

Komponenter köper du annars enklas från www.bhiab.se och www.electrokit.se.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-04-26 10:53

Här har du förslag på en ny konding http://www.electrokit.com/uvz1c102mpd-1 ... 0x16.47095
Skulle nog rekommendera att byta allihopa på en gång, den stora kondingen uppe i hörnet kanske du kan spara om den ser ok ut.
Köp lödtenn med bly, det är lättare att få till lödningarna med än det blyfria.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-26 21:18

Dom fem lytarna som sitter i klunga är sekundärens glättningskondingar och det är bara att byta alla dom är lika slut allihop.

Låg ESR och hög rippeltålighet samt 105graders så håller nätdelen längre än original.

Den stora är primärsidans konding och är sällan nåt problem med.

Användarvisningsbild
Zyie

Inläggav Zyie » 2013-04-27 02:47

flathead skrev:Dom fem lytarna som sitter i klunga är sekundärens glättningskondingar och det är bara att byta alla dom är lika slut allihop.

Låg ESR och hög rippeltålighet samt 105graders så håller nätdelen längre än original.

Den stora är primärsidans konding och är sällan nåt problem med.

Hoppades lite att just du skulle svara, då många av de trådar jag läst innan jag lade min post så var det du som gav väldigt mkt hjälp i de fallen! :) Så är väldigt glad att du svarade ^^ (är självklart glad för all hjälp jag kan få, tack så väldigt mkt ni som svarat!).

Okej, så ni tycker då att jag bör byta alla för säkerhets skull?
Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få hjälp att hitta den billigaste (men ändå 105c tålighet (alla kondisar var 105c i orginal) och så bra som möjligt utan att vara väldigt mkt dyrare) alternativet från någon onlinesida, inklusive frakt.. Som sagt är jag helt grön på detta område, så är otroligt tacksam för all hjälp som kan leda till att jag får denna skärm att fungera igen, då jag verkligen inte har råd att köpa en extra skärm själv!

De övriga kondisar som sitter i samma klunga (som inte har något synligt fel på dom), är 470µF 25v ca 15mm hög och 10mm bred, sedan 1000µF 25v 20mm hög och 10mm bred samt 680µF 25v 20mm hög och 10mm bred.. Plus 4st små kondisatorer som inte är något synlígt fel på, och den stora kondensatorn..

Om det är så att det är bäst att byta alla kondensatorer, blir då inte kostnaden för att byta ut alla bara lite billigare än att köpa ett helt nytt kort med alla redan ditsatta? i så fall om det handlar om bara 40-50kr mer (inklusive frakt), är det då inte lika bra att beställa ett nytt kort som redan är färdigt? Jag har ju ingen brådska som så att fixa detta, men vore ju skoj att fixa det helt själv.. Men handlar det om under 100kr extra för att få ett fullt fungerande kort utan att behöva riskera att göra något fel, men få en fungerande skärm så känns det som att det kan vara värt att vänta på lite extra lång frakt-tid kanske..

Vad tycker ni? ska jag chansa på att göra det själv och spara typ 40-50kr på att göra det sjäv för skojs skull och för erfarenheten, eller ska jag köra på mer säkra kort?

Är det så att någon från Östersunds-området råkar veta en lokal butik som säljer dessa kondensatorer, så testar jag helt klart själv att fixa detta.. Om nån vet om en svensk återförsäljare som säljer ett färdigt kort för en rimlig summa (under 200kr då tror jag) så är det ett väldigt bra alternativ..

Ett sista alternativ som finns är att plocka delar från en gammal crt-skärm som jag inte använder.. Skärmen funkar fortfarande (det är en Dell M922) men jag använder den inte då bilden på den är något oskarp.. Skärmen har inte varit inkopplad på 2+ år så det kan inte finnas någon spänning kvar i kapacitorerna (vad jag har förstått iaf, så borde det väll inte vara någon fara i att pilla på dom? Jag vet att de kan vara väldigt farligt om skärmen hade varit inkopplad mer nyligen..), och jag har kollat och vet att iaf finns 2st 1000µF, 16v kapacitorer i den som bör kunna ersätta de två synligt skadade kapacitorerna i skärmen jag hoppas att kunna fixa..

Just nu är det "viktiga" att fixa skärmen så att den fungerar igen, gärna så billigt som möjligt då min inkomst är väldigt låg för tillfället.. Även om skärmen skulle sluta fungera igen om 2-3 månader, så är jag glad över erfarenheten av att reparera ett hårdvaruproblem!
Oavsett så måste jag köpa lödtråd, men det finns ställen i närheten som jag vet säljer det iaf.. Och enligt en video jag som handlade om att fixa samma problem, så bör man använda bly-fri tråd..

TL;DR: Vet någon en butik runt Östersund som säljer Kondensatorer styckevis, eller hela kortet jag behöver (online, i sverige)? Vad är mitt billigaste alternativ online för att få tag på allt det jag behöver? Har någon dessa kondensatorer till överst så att jag kan "exprementera" själv för en billig peng?

Har sovit ca 1-2h sedan jag var vaken över ett dygn, har nu sovit 1-2h på ca 41h.. Ber väldigt mkt om ursäkt om min post är väldigt rörig..

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-27 08:47

Du behöveer inte ta i på kondingarna utan välj bra kvalite.

Finns ju flera online att välja på.

Borde gå att få tag på kondingar för under hundringen med frakt.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-04-27 12:04

Läste du inte mitt inlägg alls?
Du har ju fått länk från en svensk sida, 7kr styck är ungefär vad de kostar.
Har svårt att tänka mig att det skulle bli billigare med ett nytt kort.
#faktiskt.se@quakenet

Återgå till DIY-forum