DVD-Audio, kan det köpas? Vardå? (I sthlm, asså)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

DVD-Audio, kan det köpas? Vardå? (I sthlm, asså)

Inläggav n3mmr » 2005-09-29 13:44

Som sagt: Jag skulle vilja köpa ett par bra DVD-Audio, och nån SACD av hygglig kvalitet.

Gärna en test-DVD-Audio, också, om det finns.

Eftersom jag nu har en spelare som kan hantera dom formaten så kunde det ju vara principiellt skoj att ha nåt att spela upp.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-09-29 15:54

Sist jag var på väg till friheten i väst och passerade Sergels torg, så fanns det en del både DVD-A och SACD på Mega, har ingen aning om det fanns nån "Test" DVD-A dock.

Annars är det väll Svalander i Åkersberga som har testplattor.. Vet inte om han för Chesky längre men deras The Super Audio Collection & Professional Test Disc (CHDVD171) vore kanske grejjen. Kostar $25 i USA..

/ptr

add : eftersom det verkar vara CMM/Naxos som distriburrar Chesky i Sverige så borde den gå att få tag på ganska enkelt : http://www.naxos.se/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-09-29 17:12

Vad gäller SACD kan jag rekommendera Kind of Blue (endast stereo) med Miles Davis och The Dark Side of the Moon (både stereo och flerkanal) med Pink Floyd. Finns i alla välsorterade skivbutiker.

Vad gäller DVD-Audio så är Quaudiophiliac med Frank Zappa rolig. Det är en sammanställning av inspelningar från sjuttio- och tidigt åttiotal som gjordes i fyrkanal. Har bara lyssnat i stereo, men det låter bra det med.

Sedan finns det ju en hel massa inspelningar med klassisk musik på bägge formaten, så...

Edit: CDON och Ginza fungerar även i Stockholm, tror jag.

Användarvisningsbild
n3mmr

Quadraphiliac beställd!

Inläggav n3mmr » 2005-09-29 20:40

Almen skrev:Vad gäller SACD kan jag rekommendera Kind of Blue (endast stereo) med Miles Davis och The Dark Side of the Moon (både stereo och flerkanal) med Pink Floyd. Finns i alla välsorterade skivbutiker.

Vad gäller DVD-Audio så är Quaudiophiliac med Frank Zappa rolig. Det är en sammanställning av inspelningar från sjuttio- och tidigt åttiotal som gjordes i fyrkanal. Har bara lyssnat i stereo, men det låter bra det med.

Sedan finns det ju en hel massa inspelningar med klassisk musik på bägge formaten, så...

Edit: CDON och Ginza fungerar även i Stockholm, tror jag.

Quadraphiliac beställd!
Tack!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-30 07:15

ptr skrev:Sist jag var på väg till friheten i väst och passerade Sergels torg, så fanns det en del både DVD-A och SACD på Mega, har ingen aning om det fanns nån "Test" DVD-A dock.

Annars är det väll Svalander i Åkersberga som har testplattor.. Vet inte om han för Chesky längre men deras The Super Audio Collection & Professional Test Disc (CHDVD171) vore kanske grejjen. Kostar $25 i USA..

/ptr

add : eftersom det verkar vara CMM/Naxos som distriburrar Chesky i Sverige så borde den gå att få tag på ganska enkelt : http://www.naxos.se/

Den där Supar Audio osv hade jag sedan lååååååång tid, visade det sig.
Köpte på NHT?? Där ner mot Alvik

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-09-30 23:02

Discshop.se har en hel del. Köp Pat Metheny: Imginary Day.

Användarvisningsbild
n3mmr

Det är dåligt det här...

Inläggav n3mmr » 2005-10-08 11:06

cdon.com ger 15 träffar på DVD-Audio, ginza 14. Inget klassiskt.

NAXOS har INGA DVD-Audio alls! DVD-Video har man, och Musik-DVD.
Men bara några få.

Butiken "Bara DVD" eller vad dom heter har inga DVD-Audio.

Dött format, det där.

Men jag har ju så jag kan bränna DVD-Audio själv, och det är ju bra för att spara ljud i vettiga format.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-11 11:08

Visst har Naxos DVD-A. Kolla på deras hemsida för du se.

Mvh

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-10-11 14:47

Hmm... gjorde inte du en tråd om detta alldeles nyss eller är det jag som har drömt? :oops:

Hur-som-helst så har http://www.axelmusic.com en hel del DVD-Audio & Dualdisc. Dessutom brukar de vara snabba med att ta in det man ber dem om.

Återgå till Musikstugan