Jag har hållit på med ett kul litet datorprojekt det senaste. Det började med att jag ville experimentera med att simulera frekvensgången i ett (rektangulärt) rum där flera subwoofers används. Jag ville jämföra olika subwooferplaceringar och även kunna lägga på delay på basarna för att t.ex. kunna simulera baskonfigurationen som Allram beskriver i den här tråden.
Jag letade efter ett datorprogram som kunde göra det här, men jag hittade inget enkelt program som var gratis. Det bästa jag hittade som verkar användas av DIY-folket är ett gammalt excel-spreadsheet som dock hade lite för många begränsningar - max två kanaler kan simuleras i en mikrofonposition och beräkningarna är långsamma.
Därför har jag skrivit ett eget program i Matlab med ett grafiskt gränssnitt som jag kallar "Room Simulator". Med programmet så kan man:
* Simulera frekvensgången i en punkt eller medelvärdet över en yta i rummet
* Simulera hur många högtalare samtidigt som helst
* Jämföra olika högtalarplaceringar i samma graf
* Lägga på delay&gain&fasinvertering individuellt på varje högtalare
* Plotta ljudtrycket över hela rummet vid en viss frekvens i en 3D-graf
* Simulera korrelerade och okorrelerade källor
Man behöver inte ha Matlab på datorn för att använda programmet. Med den här tråden så tänkte jag se om det finns ett intresse av programmet? Jag planerar att lägga upp det för gratis nedladdning. Några frågor eller feature-requests kanske? I screen-shoten nedan kan ni se hur programmet ser ut nu.
Programmet använder spegelkällemodellen. Spegelkällemodellen fungerar bra för att beskriva hur ljudfältet beter sig i rummet givet ett antal begränsningar; rummet antas vara perfekt rektangulärt, helt tomt och med exakt likadana väggar som har en dämpning som är oberoende av frekvens. Ljudkällorna antas dessutom vara perfekt omnidirektionella och punktformiga. Det gör att det simulerade resultatet inte kommer att stämma perfekt överens med ett givet verkligt rum även om det är rektangulärt, men man kan dra allmänna slutsatser om t.ex. hur olika subwooferplaceringar fungerar iallafall.
http://dl.dropbox.com/u/8964197/RoomSim ... enDump.PNG
UPPDATERING:
Jag har lagt upp programmet på Dropbox. Här kommer filerna:
Quick manual .pdf
RoomSim för Windows:
Matlab-bibliotek för Windows
RoomSim32.exe
RoomSim för OS X:
Matlab-bibliotek för OS X
RoomSim.app.zip
Fråga om ni har några problem att starta programmet. Installera Matlab-biblioteket först, starta sen RoomSim. Det kan eventuellt behövas en omstart efter att Matlab-biblioteket installerats. RoomSim tar ganska lång tid på sig att starta första gången man startar det eftersom Matlab kör igång i bakgrunden.
Posta frågor, kommentarer och jag hoppas på simulationsresultat också! Kan tipsa om att det är enkelt att ladda upp screenshots på Dropbox.