Moderator: Redaktörer
JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13 hz??
Brukar vara en bra grundregel när man får ett förslag på avstämning på det här forumet att öka siffran man får med runt 10-15 hz![]()
Kör på 25 hz avstämning istället skulle jag säga
AndersP skrev:Om målet är fler basar: Sälj dom du har! Du kan/bör inte koppla mer än 1 sån driver till ett slutsteg.
vilka element skall jag istället skaffa mig för ens liknande prestanda utan att gå på 5400 ultra och dess prisklass?
AndersP skrev:vilka element skall jag istället skaffa mig för ens liknande prestanda utan att gå på 5400 ultra och dess prisklass?
Man bör se efter element som tillåter uppskalning av anläggningen utan att du måste skaffa steg hela tiden. Häng med i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51921
Kommersiella drivers är gjorda för att köras typ ett element per slutstegskanal. Vi försöker få fram nåt bättre till överkomliga pengar.
Den kommersiela drivern som leder ligan i Europa verkar vara SEAS L26ROY:
http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=238&Itemid=223
Kom ihåg att du måste ha fler element än i en anläggning baserad på 5400 ultra. Och fler lådor och slutsteg, men det kan bli bra.
AndersP skrev:Måste utfärda en varning när jag ändå håller på:
Många här på faktiskt är basnarkomaner och 2 stycken svs pb-13 i en anläggning är inte precis nåt som ger mig/oss ståfräs precis... Du kan betrakta det som nån sorts bottennivå istället. Det är sundare. Sorry
AndersP skrev:Jag försöker bara hjälpa till i den mån jag kan. Fint att du fick tips av Bagarn.
robert293 skrev:Jag spelar sällan så talspolarna blir varma och med lms ja då får man nog spela på duktigt....idag kör jag med 2st jmlab sw900 och det piskar på rätt bra i rummet....de saknar dock djupet jag vill åt..... därav inköpet av lms.
Bara för att jag vill ha tips på vad jag skall göra med lms så behöver det inte betyda att jag försöker hävda mig mot kommorok eller bakerman....jag vill bara ha bra bas i mina öron och det var synd att jag drog upp svs.
JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13hz?
AndersP skrev:Elementen har trist hög Qt och verkar vara nån typ av bilstereobasar på steroider. VAS är också mycket låg. Simulera lådvolymerna först. Det finns flera program/spreadsheets. Här är ett i högen:
http://www.linkwitzlab.com/closed-box1.xls
Var inte blyg med lådvolymen. Försök nå Qb under 0,6.
Knöka lådorna fulla med PAROC UNS39 stenull. Packa inte hårt, men fyll. Ullen ska inte kunna rocka inne i lådorna.
Nästa gång du handlar basar; Komihåg att titta efter låga värden på Fs och Qts. Köp basar som är tänkta att användas i större grupper. Då behöver du inte så många slutstegskanaler.
JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13 hz??
Brukar vara en bra grundregel när man får ett förslag på avstämning på det här forumet att öka siffran man får med runt 10-15 hz![]()
boom skrev:robert293 skrev:Som det ser ut nu kör jag på bakermans rekomendation på 100l slutet och kompensering för känner jag mig själv rätt kommer jag nog vilja utöka till 4st längre fram.
Och vad skall du hitta dom???
Morgan skrev:Blir inte dist från luften i lådan ett påtagligt problem när man kör med så extremt långslagiga element i så små lådor?
Jag är lite förtjust i PB-13-lösningen med en stor basreflexlåda med möjlighet att sätta igen en eller flera portar för att anpassa avstämningen till rummet eller köra helt slutet med EQ. Tror det skulle fungera ypperligt att göra så med LMS-elementet också, och det skulle dessutom göra att man får ett system som enkelt kan anpassas efter behov: Antingen jättefin utsträckning nedåt, men lite begränsad output, eller "bara" full sula till 15-20Hz och jättestor kapacitet att flytta luft. De stora lådorna gör att disten hålls låg.
Så tänker jag.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster