SWEETSPOT Jönköping 27-28 april, 2013

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2013-04-28 11:14

sprudel skrev:
snerik skrev:Nu blev det nog missförstånd! Jag syftade på Auralex med iponen som signalkälla.
Det han trilla in inlägg imellan...

Haha! Där ser man hur tokigt det kan bli, och hur lätt saker kan missförstås. :)
:D
Man kan inte vara nog tydlig i skrift!

Någon mer än jag som la märke till att fler utställare än tidigare faktiskt hade lite akustikbehanling i rummen? En positiv utveckling isåfall.
För mig blir det komik när t.ex. Sonus Fabers demosnubbe försöker sälja magiska nätpluggar när akustiken är den stora utmaningen :D
Hellre musik.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-28 15:18

snerik skrev:
sprudel skrev:
snerik skrev:Nu blev det nog missförstånd! Jag syftade på Auralex med iponen som signalkälla.
Det han trilla in inlägg imellan...

Haha! Där ser man hur tokigt det kan bli, och hur lätt saker kan missförstås. :)
:D
Man kan inte vara nog tydlig i skrift!

Någon mer än jag som la märke till att fler utställare än tidigare faktiskt hade lite akustikbehanling i rummen? En positiv utveckling isåfall.
För mig blir det komik när t.ex. Sonus Fabers demosnubbe försöker sälja magiska nätpluggar när akustiken är den stora utmaningen :D

Yepp! Man hade ansträngt sig för att hantera rummen, mer och mindre.
Verkar som att man anpassat sig bättre med dimensionen på högtalare också.
Ska bli kul att höra mer av andras intryck från mässan, jag tyckte det var mycket som lät bra. De där Vivid var verkligen spännande. De vore kul att prova hemma, faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-28 16:46

Har haft en riktigt trevlig dag. Jag bjöds på välljud i några fall, jättekul att träffa komorok, nagref och Ola. Det var i några fall tur att jag lämnade sågen hemma... ;) Återkommer lite senare med det jag tycker var bra, men min uppfattning stämmer ganska väl med Rogers.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-28 16:57

kodapa skrev:Har haft en riktigt trevlig dag. Jag bjöds på välljud i några fall, jättekul att träffa komorok, nagref och Ola. Det var i några fall tur att jag lämnade sågen hemma... ;) Återkommer lite senare med det jag tycker var bra, men min uppfattning stämmer ganska väl med Rogers.

Vem fällde trädet.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-28 17:38

boom skrev:
kodapa skrev:Har haft en riktigt trevlig dag. Jag bjöds på välljud i några fall, jättekul att träffa komorok, nagref och Ola. Det var i några fall tur att jag lämnade sågen hemma... ;) Återkommer lite senare med det jag tycker var bra, men min uppfattning stämmer ganska väl med Rogers.

Vem fällde trädet.

Jag, om du har kunskap om trädfällning kan du se ett fel! :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-28 17:43

kodapa skrev:
boom skrev:

Vem fällde trädet.

ett det finns flera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-28 17:45

Ramlade trädet åt fel håll?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-28 18:07

boom skrev:
kodapa skrev:
boom skrev:

Vem fällde trädet.

ett det finns flera.

Det stora felet var att det blåste åt fel håll. Vi ville helst lägga trädet åt ett annat håll men det sket sig! ;) Det fanns i kalkylen att detta troligen skulle hända och var ganska nyttigt att se.
Vi är väldigt off topic nu...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-28 18:25

Åter till topic:
Holographic audio lät kanonbra! Så bra att jag blev sugen på amp17 och min kompis på piPs. Dessutom trevligt bemötande.
Larsen lät bra, men jag har hört t.ex OA52 låta mycket bättre, jag kan bara anta att det beror på rummet även om John säger att det låter bra överallt...
Sonus faber var intressant, jag kunde höra att högtalaren förmodligen låter svinbra, men rummet begränsade som i många andra fall.
HiVi swans var roliga att lyssna på.
De finska högtalarna i rummet med dspeaker lät väldigt trevligt, även off axis.
Katakomberna var häftiga och roliga men inget ljud jag skulle klara av att ha hemma.
Tog en snabblyssning precis innan vi åkte på högtalarna i källaren, där fick högtalarna betydligt mer hjälp av större rum samt lägre efterklang.
Det fanns sedan några högtalare/rum som var riktiga besvikelser, jag är dock för snäll för att säga vilka och vad jag tyckte...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-28 20:22

kodapa skrev:Åter till topic:
Holographic audio lät kanonbra! Så bra att jag blev sugen på amp17 och min kompis på piPs. Dessutom trevligt bemötande.
Larsen lät bra, men jag har hört t.ex OA52 låta mycket bättre, jag kan bara anta att det beror på rummet även om John säger att det låter bra överallt...
Sonus faber var intressant, jag kunde höra att högtalaren förmodligen låter svinbra, men rummet begränsade som i många andra fall.
Katakomberna var häftiga och roliga men inget ljud jag skulle klara av att ha hemma.
Tog en snabblyssning precis innan vi åkte på högtalarna i källaren, där fick högtalarna betydligt mer hjälp av större rum samt lägre efterklang.
Det fanns sedan några högtalare/rum som var riktiga besvikelser, jag är dock för snäll för att säga vilka och vad jag tyckte...

Men blev du inte lite små k på amp 27.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-28 20:30

boom skrev:
kodapa skrev:Åter till topic:

Men blev du inte lite små k på amp 27.

Den är lite för långt från min budget för att jag skulle känna mig sugen, dessutom har jag ju blivit anklagad för att olla mitt steg här en gång så jag skulle aldrig avslöja sådana böjelser... ;)

Användarvisningsbild
johnnys

Inläggav johnnys » 2013-04-28 21:19

RogerGustavsson skrev:

Larsen 8 var riktigt bra och Ola (Sista Ordet) körde som vanligt rolig musik. Jag vill nog hävna att det var mässans bästa ljud trots det lilla rummet.
....

+1

Gillade även Aurelia skarpt ,tycker att finnarna överlag är duktiga högtalarbyggare.

Hoppas nu på utlovade bilder från ola68 senaste bygge!
RIP PROFFAN

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-28 21:29

Var inte danska PS Audio där? Han har väl intressanta märken som Spectral, Avalon och McIntosh.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-28 22:15

Ger också årets pokal till Larsen. Trots, eller tack vare, ett helt obehandlat rum var det där det spelades bäst musik trots att jag aldrig hört den förut. HA imponerade stort, men där var det egentligen piPs´en som jag blev mäkta förtjust i, jag tror att de låter lika bra med annan elektronik. Å andra sidan är HA´s småprylar rimligt prissatta, ser läckra ut och spelar uppenbarligen riktigt bra, så why not? En vacker dag ska jag ha musik även i arbetsrummet och där ryms inte ett par L8.

Var Kavena på mässan!? Jag ser att de står i listan, men jag var aldrig in till dem och såg ingen skylt någonstans.

Jag har lagt upp mina bilder och mina, högst subjektiva, synpunkter på vad jag upplevde på mässan i min medlemspresentation. Klicka bara på hemsida här nedan så kommer du dit.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-28 22:23

PS Audio har jag inget minne av. Finns heller inte i utställarlistan men det verkade inte stämma.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-28 22:39

RogerGustavsson skrev:PS Audio har jag inget minne av. Finns heller inte i utställarlistan men det verkade inte stämma.

Enligt Sweetspot; "I veckan tillkom PS-Audio Dk samt Tonkraft och fler knackar på dörren"
De drog sig väl ur då.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-28 22:58

Vet men den lista som ligger på hemsidan för Sweetspot var inte helt korrekt. Själv missade jag några rum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-28 23:13

Ett par musiktips, upplevelsen av HA´s prylar spelande relativt stillsamt och att ha fått ansikten på ytterligare några figurer från Faktiskt är behållningen av årets utflykt. Nästa år åker jag inte alls, eller så stannar jag båda dagarna.
Tänk att jag kom hem utan en enda ny skiva också. Borde kanske ha köpt en av Theesiink, men jag blev plötsligt osäker på vilka jag har...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-28 23:29

Spelade min hembrända CD på flera ställen. Behöver en referens som jag kan relatera till. Tyvärr är många utställare begränsade till andra format. Är lite besviken över att många kör så slätstruken musik av tokkomprimerad sort. Hos HA spelades inte speciellt stillsamt när jag var där...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-28 23:42

RogerGustavsson skrev:Spelade min hembrända CD på flera ställen. Behöver en referens som jag kan relatera till. Tyvärr är många utställare begränsade till andra format. Är lite besviken över att många kör så slätstruken musik av tokkomprimerad sort. Hos HA spelades inte speciellt stillsamt när jag var där...

Jag jämför med Highend i år och Sweetspot förra året, då jäklar bullrades det så det stod härliga till. Hade också med mig ett par hembrända CD men fann ingen anledning att spela dem, antingen spelades tillräckligt intressant musik ändå, eller så var de utställda systemen ointressanta. Jag tror inte att Linn skulle ha räddats av min CD ens. Fast kanske... Den ena CD´n donerade jag till Micke. Hoppas han vågade spela sista spåret någon gång under mässan, men jag tror han fegade ur *s*

Ett bottennapp var den utställare som lovade att spela vad som helst. Bara det fanns på Spotify!? Ska det vara något att spela på en hifi-mässa?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-29 07:16

Ja, det är väl inget större problem? Uppskattar när utställare inte försöker vara så jäkla speciella. Hellre Spotify än strömkablar om man säger så.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 07:45

shifts skrev:Ja, det är väl inget större problem? Uppskattar när utställare inte försöker vara så jäkla speciella. Hellre Spotify än strömkablar om man säger så.

Lyssnar hellre på Täppas Fogelberg än på Spotify. Strömkabelmissionären missade jag tyvärr, det hade varit underhållande annars. Tror du de hade ställt upp på blindtest?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-29 07:52

hifikg skrev:
shifts skrev:Ja, det är väl inget större problem? Uppskattar när utställare inte försöker vara så jäkla speciella. Hellre Spotify än strömkablar om man säger så.

Lyssnar hellre på Täppas Fogelberg än på Spotify. Strömkabelmissionären missade jag tyvärr, det hade varit underhållande annars. Tror du de hade ställt upp på blindtest?

Jag pratade mässor generellt. Minns en herre som på Acoustic Illusions demo i Sthlm högt sa något om "det är väl inte komprimeringsmässa" när han fick veta att det var Spotify som var källan. Jag skakade bara på huvudet, då jag tycker det är ett så väldigt litet problem. Inspelningarna och musikvalen är ett större.

Var det du som sa detta tro? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 08:05

shifts skrev:
hifikg skrev:

Jag pratade mässor generellt. Minns en herre som på Acoustic Illusions demo i Sthlm högt sa något om "det är väl inte komprimeringsmässa" när han fick veta att det var Spotify som var källan. Jag skakade bara på huvudet, då jag tycker det är ett så väldigt litet problem. Inspelningarna och musikvalen är ett större.

Nope, det var inte jag, men det hade kunnat vara. Försökte de demonstrera effekterna av ett kabelbyte med musik via Spotify? Wow... lyckas de få någon att tro sig höra skillnad då så är de duktiga.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-29 10:10

hifikg skrev:
shifts skrev:
hifikg skrev:

Nope, det var inte jag, men det hade kunnat vara. Försökte de demonstrera effekterna av ett kabelbyte med musik via Spotify? Wow... lyckas de få någon att tro sig höra skillnad då så är de duktiga.

I de rum dom var på mässan så är nog komprimeringsgraden det minsta problemet...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 10:57

kodapa skrev:
hifikg skrev:
shifts skrev:
hifikg skrev:

I de rum dom var på mässan så är nog komprimeringsgraden det minsta problemet...

Tror du verkligen att rummen är så besvärliga? Hur skiljer de sig från vanliga bostadsrum menar du? De som härjade uppe i glasrummet kanske har vissa problem, men alla rummen i längorna? Larsen ställde ju bara in sina prylar och började spela. John berättade att de alltid kommer sist till mässorna och alltid är klara med installationen först...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-29 11:13

hifikg skrev:
kodapa skrev:
hifikg skrev:
shifts skrev:
hifikg skrev:

Tror du verkligen att rummen är så besvärliga? Hur skiljer de sig från vanliga bostadsrum menar du? De som härjade uppe i glasrummet kanske har vissa problem, men alla rummen i längorna? Larsen ställde ju bara in sina prylar och började spela. John berättade att de alltid kommer sist till mässorna och alltid är klara med installationen först...

Jag tror att rummen var ganska besvärliga, dom är t.ex små och har nära till reflekterande ytor. Det mesta lät skit tycker jag. Som jag skrev så har jag även hört Larsen/Carlsson låtit bra mycket bättre. Jag hörde också John säga det som du säger, men det var nog en hel del säljsnack, men absolut att Larsen hade minst problem med rummet. Förutom HA som satt upp både aco-skivor och draperier, samt de rum som var i källaren i huvudbyggnaden där det var låg efterklang p.g.a. "akustiktaket". I dessa rum lät det imo bäst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-29 11:20

Jag misstänker att högtalare som är avsedda för en väggnära placering underlättar. Det gäller inte bara Carlsson, Larsen utan även Ino. Det är tänkt att de ska fungera tillsammans med ett rum. Många konventionella, inte minst brittiska, högtalare ska stå långt ute i rummet vilket ger underliga utfasningar beroende på avstånd till begränsningsytor. Linn är förstås avsedda för väggnära placering men de har ju heller inte försökt minska väggens destruktiva inverkan. Utan invinkling lyssnar man rätt mycket på rummet och det hörs... I vilket fall är det enklare att integrera högtalare som inte spelar mängder med lågbas, lågbas som kan dra ingång rumsresonanserna rejält.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 11:41

Om jag hade som yrke att åka runt och demonstrera högklassig hifi så skulle jag baske mig se till att vara riktigt bra på att hantera olika besvärliga rum också. Att fortfarande hålla på och trimma anläggningen när mässbesökarna anländer är oprofessionellt. Jag jobbade en hel del med mässor på 80-talet och när mässorna öppnade var vi baske mig redo att ta hand om våra kunder. Den utrustning som eventuellt inte fungerade stuvade vi undan eller lät stå oansluten helt enkelt. Timmarna, ja minuterna, före kunde det vara fullt kaos, men av detta kunde en vanlig besökare inte skönja något.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-29 11:57

hifikg skrev:Om jag hade som yrke att åka runt och demonstrera högklassig hifi så skulle jag baske mig se till att vara riktigt bra på att hantera olika besvärliga rum också. Att fortfarande hålla på och trimma anläggningen när mässbesökarna anländer är oprofessionellt. Jag jobbade en hel del med mässor på 80-talet och när mässorna öppnade var vi baske mig redo att ta hand om våra kunder. Den utrustning som eventuellt inte fungerade stuvade vi undan eller lät stå oansluten helt enkelt. Timmarna, ja minuterna, före kunde det vara fullt kaos, men av detta kunde en vanlig besökare inte skönja något.

Uppenbarligen kunde inte majik 109 leverera på mässan, så de bar in majik 140 för att få mera bastryck, hjälpte det tro ?

Den där AVA förstärkaren för 2995:- som Linn demade med verkar dock vara intressant. En heldigital sak i gjuten aluminiumlåda och naimhögtalarekontakter på baksidan... Gjord i manchester, England. Ska enligt skvaller på seller låta lika bra som akurat dsm...
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi