Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-04-07 00:36

Harryup skrev:Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

anjora skrev:
"ett roligt expremiment vore att seriekoppla n+1 dacar med n adc omvandlare för att se hur många omvandlingar som krävs för att det skall gå att höra skillnad."

Seriekopplade "dacar" ökar ju, av vad jag förstår, den totala brusnivån för varje "dac" som läggs till i kedjan . . . typ, eller ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-07 08:30

Laila skrev:
Harryup skrev:Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

anjora skrev:
"ett roligt expremiment vore att seriekoppla n+1 dacar med n adc omvandlare för att se hur många omvandlingar som krävs för att det skall gå att höra skillnad."

Seriekopplade "dacar" ökar ju, av vad jag förstår, den totala brusnivån för varje "dac" som läggs till i kedjan . . . typ, eller ?

Eulers felberäkningsformel säger att bruset(om det är slumpartar) i V kommer öka som roten ur antalet omvandlingar, då två fel antingen kommer att ta ut varandra eller adderas, dock blir felet generellt sett större.

Däremot kommer dist(i V) och frekvenssvar(i dB) vara additativt

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-04-07 17:16

Laila skrev:Seriekopplade "dacar" ökar ju, av vad jag förstår, den totala brusnivån för varje "dac" som läggs till i kedjan . . . typ, eller ?

Man kan ju inte seriekoppla DAC'ar då de ju har digital ingång och analog utgång. Dock kan man lätt seriekoppla ett antal kombos av DA och AD och då kan man förvänta sig ett brus som ökar med ca 3dB för varje loop.

Hur många varv man då kan ta utan hörbar ökning av bruset beror på omvandlarnas kvalitet och avspelningsnivå hos det slutliga testmaterialet.

Typiskt kan man nog ta 5-10 varv innan bruset blir hörbart.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-08 10:56

Fast nu är det nivåmatchat och blint som det skall lyssnas.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-29 13:21

Hur går det för er?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-29 15:51

Almen skrev:Hur går det för er?

Det blev nog inget...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-05-12 15:51

Det blev tyvärr uppskjutet pga ett missförstånd. Jag ska åka till lyd snart igen och ta upp en ny tid. Mycket pågår just nu och vi planerar även ett volentevent där :)

Föregående

Återgå till Teknikforum