Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Maarten upptäckte precis det jag tog hänsyn till när jag rekommenderade 180 liter istället för 100: Elementet kan pumpa mycket, mycket luft för att vara en 12-tummare. Så länge du håller dig till halva slaglängden lär luftdisten inte vara dominerande, men när du närmar dig Xmax kommer den stiga och bli en viktig faktor i helheten. Om du däremot siktar på ett system med 4 basar så kommer det nog bli ovanligt att du utnyttjar så mycket av slaglängden, givet att du inte drabbas av samma åkomma som vissa andra här på Faktiskt.
Hyssna minsann. Då får jag ju komma och inspektera resultatet när du är klar.![]()
Nu hoppas vi att det här övergår till en byggtråd och mdf-dammiga bilder snart!
njoak skrev:Infriade förväntningar antar jag betyder att de låter bättre än SVS:erna som du nämnde i början av tråden?
Om jag inte tar fel var det dig jag köpte LTS-basar av..? I så fall är jag nyfiken på hur du tycker de nya står sig jämfört med dem!
robert293 skrev:njoak skrev:Infriade förväntningar antar jag betyder att de låter bättre än SVS:erna som du nämnde i början av tråden?
Om jag inte tar fel var det dig jag köpte LTS-basar av..? I så fall är jag nyfiken på hur du tycker de nya står sig jämfört med dem!
Ja det stämmer ju bra det, tjena läget?![]()
Tja jag har ju flyttat ifrån där jag hade lts modulerna och idag har jag ett betydligt bättre rum så det är svårt att ge någon rättvis jämnförelse....det är betydligt mer ljudtryck/luftförflyttnings förmåga i dessa lms, det är det inget snack om, sen spelar det ju snyggare idag men det är nog mkt rummets förtjänst (helmholtz resonatorer o grejer)
Sen får man även betänka att jag driver mina lms med undemåliga grejer för ändamålet (tillfälligt i väntan på de riktiga grejerna) så jag utnyttjar ju knappt hälften av vad de förmodligen mäktar med men jag tror de kommer att stå sig fint, särskilt när jag bygger 2 till (förutsatt att jag hittar element)
boom skrev:Och sen lite mätningar på dom så man får ser hur allt ser ut.
robert293 skrev:boom skrev:Och sen lite mätningar på dom så man får ser hur allt ser ut.
Har tyvärr inte tillgång till mätgrejer så jag går efter hörseln nu.... dock skall ju mini-dsp in och då blir det väl att hyra in någon mätkunnig men innan dess måste nytt steg också in så man kan köra dom fullt ut.
robert293 skrev:Ja eller så går man efter hur man själv tycker att det låter, men självklart är det en rolig grej för att hårdtesta modulerna men knappast nödvändig för min del ialf.
De låter väldigt bra
robert293 skrev:Ja eller så går man efter hur man själv tycker att det låter, men självklart är det en rolig grej för att hårdtesta modulerna men knappast nödvändig för min del ialf.
De låter väldigt bra
boom skrev:robert293 skrev:Ja eller så går man efter hur man själv tycker att det låter, men självklart är det en rolig grej för att hårdtesta modulerna men knappast nödvändig för min del ialf.
De låter väldigt bra
ja är man ointresserad av hur en högtalare distar så kan man lika bra köpa något färdigt skräp. för mätningarna är ett kvitto på hur man har lyckats i sitt bygge.
JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Sedan kan ju såklart mätningar underlätta om man vill visa andra på forumet att grejerna man byggt låter bra, då är inte "jag tycker det låter bra" ett giltigt argument =D
MagnusÖstberg skrev:... eller när man verkligen seriöst vill ha kontroll och nå det absolut sista av sina ansträngningar!
Men det är ju inte lika coolt som att göra narr av dem som mäter
Själv kan jag tycka att det är smartare att kombinera lyssning och mätningar så man slipper lyssna igenom 400 000 musikstycken när man lyssnar in sig
MagnusÖstberg skrev:... eller när man verkligen seriöst vill ha kontroll och nå det absolut sista av sina ansträngningar!
robert293 skrev:Eller så gör man som jag...bjuder in folk.... den som har något att klaga på kommer jag ge en kram för jag gillar ärliga mäniskor som tycker efter egen hjärna.......
mitt system låter bra...jag lovar detta.... även utan subbarna....
JB skrev:MagnusÖstberg skrev:... eller när man verkligen seriöst vill ha kontroll och nå det absolut sista av sina ansträngningar!
Hehe jag mätte faktiskt själv när jag skulle fixa delningen till mina DIY högtalare (aktiv delning, så jag körde med trial and error tills det blev bra), men då tillhör jag den kategorin som inte har speciellt kräsna öron :)
Men när det gäller basar så tror jag nog nästan att örat ger bättre träffsäkerhet än mätningarna.. verkar ju vara väldigt svårt att få ut något vettigt om man mäter vid lite lägre frekvenser.
JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Sedan kan ju såklart mätningar underlätta om man vill visa andra på forumet att grejerna man byggt låter bra, då är inte "jag tycker det låter bra" ett giltigt argument =D
boom skrev:JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Du kan aldrig avgöra vad impedans nivån ligger genom att lyssna.
KorkSniff skrev:boom skrev:JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Du kan aldrig avgöra vad impedans nivån ligger genom att lyssna.
Mäter gör man när man är missnöjd.
...(som person?!?!?!)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster