Moderator: Redaktörer
dac83 skrev:rummet i övrigt väggar/tak kommer täckas med 150-300mm isolering och slot resonatorer så det jag tänkte ha nu är extra dämpning.
dac83 skrev:eller vad hittar man på?
DQ-20 skrev:dac83 skrev:eller vad hittar man på?
Inte ett jävla skit, om uttrycket tillåts. Man sitter på händerna till akustikern har tid eller kontaktar någon annan.
/DQ-20
roggaro skrev:jojo, men de passar inte ihop med texten på forat
ta bort eller förminska den första och andra så blir det nog bra, tror jag
Adhoc skrev:Jag skulle vänta ut Jens om det rör sig om så kort tid som någon-några veckor före han kan ställa upp. Troligen rekommenderar han minimum 200 mm isolering i väggarna. I framänden kanske bara tygklädd och längre bak täckt med perforerad MDF mot resonanser.
25 Hz kommer med passiv dämpning med någon form av absorbenter kräva stora volymer och frågan som kommer då är om du vill och kan ta den i anspråk. Ett alternativ som du kan fundera på är aktiv dämpning. Du kan läsa avhandlingen från Aalborgs universitet som jag lade in i en av Allrams trådar och ta dig en funderare medan du väntar. Avhandlingen på engelska är skriven på ett lättförståeligt sätt och matematiken behöver du inte gräva ned dig i för att förstå konceptet.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 87#1508487
ps du ser ut att ha leca-block som väggar. Har du läst i Nattlordens tråd om hans byggt-klart-rummet-och-rivit ned-igen-eskapader?
bakerman22 skrev:Har du intilliggande rum som du vill isolera mot, eller varför fyra lager gips ?
bakerman22 skrev:Ovanför ja, men åt sidorna då...?
Eller ska du bara ha fyra lager gips i taket ? Inte på väggarna ?
Känns som att du gissar dej fram. Känns inte heller att du har mycket förtroende för din akustiker..
Känns inte heller som att du tar till dej vad som skrivs på detta forum.
Om du inte ska ta till dej och reflektera, kan man undra varför du ens startar en tråd ?
bakerman22 skrev:Ska du inte regla mot väggarna ? Då blir det ju stumt i vilket fall ?
Vad fyller fyra lager gips för funktion då om man inte är ute efter ljudisolering ?
Adhoc skrev:Du lär få ca 60 mm tjocka nya väggar med 1+4 skivor, det blir hög ytvikt och stabilt med normala regelavstånd men inte lika mycket som väggarna du redan har, så jag undrar varför. Är tanken att ändra proportionerna på rummet, ska skivorna fungera som panelabsorbenter mot den där 25 Hz:aren? Med stabilt yttre skal (förutom ditt tak) är det inte ovanligt att ha lite mer eftergivliga innerväggar.
spuj skrev:Finns fler bilder/info om rummet på bilden ovan någonstans?
Användare som besöker denna kategori: computerwelt, dewpo, RogerGustavsson och 18 gäster