Vilken Carlsson ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Vilken Carlsson ?

Inläggav DVD-ai » 2013-05-01 10:14

Ja...
OM man gillar designen på OA50 och vidare, vilken ska man satsa på att försöka få tag i ?
Vilken är "bäst" och vad för pengar kan man förvänta sig att behöva lägga ?

Jag har kollat runt lite och OA52 - 50.3 är den som jag sett som är snyggast, kostar ca 8000kr.
Är det rimliga pengar ? :)
Vad är skillnaden på .3 och utan ?

Jag har hört carlsson tidigare, men inte dessa modeller utan bara 12,14,116,2216 och oa50.

Hur är den ljudmässiga skillnaden mellan 50, 51, 52.3 ?, om någon som har en uppfattning vågar sig på att försöka beskriva, så att jag vet ^^

Saken är den att idag har jag piP, men dom är så trista och nästan fula...
Jag skulle vilja ha något som inte skämms för sig utssendemässigt och som låter trevligt och "öppet".
Och så minns jag Oa50!

Alla svar med substans är välkomna då jag ska försöka att avgöra om detta är några högtalare för mig :)
Designen estetiskt är i alla fall fullträff !

Edit: Jag har ett sideboard som kommer att stå mellan högtalarna, är det ett stort potentiellt problem ?
Måste det vara fritt mellan för att få någon slags ljudbild ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-01 10:39

Siffrorna efter ursprungsbeteckningarna OA-50/51/52 indikerar att det är senare utgåvor med annan bestyckning. Den allra första versionen av OA-51 gjordes aldrig i någon annan variant från fabrik. OA-50.2 var väl Stig Carlsson's sista version? .3 är tillkomna efter hans död. Det finns också LE-versioner, Larsen Edition, framtagna med hjälp av Naqref. Skillnader i återgivning finns men jag är inte rätte mannen att reda ut det men Peerless-diskanterna som satt i ursprungsmodellerna blev med tiden allt sämre från tillverkaren. Detta föranledde övergången till .2 med annan bestyckning. Själv har jag fördragit OA-51 före OA-52 då den kan få ljudet nere vid golvlisten (starkt överdrivet) på många inspelningar. OA-50 är en instegsmodell som knappast är ett förstaval och dess kubiska form är mera vardagsmat. OA-51.2 eller någon senare variant hade varit mitt val men mycket beror på hur rummet där de ska användas ser ut. Om det nu kö piP kanske det krävs omdisponering? Ett bord mellan de golvstående modellerna skulle möjligen vara mindre bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-01 10:54

En OA51 kan ju placeras ovanför bordsytan, men den har ju en låda som är lite för liten strängt taget, och när den inte får stöd från golvet så blir den tunn i basen jämfört med de andra, och även jämfört med piP.
Jag tror inte du ska räkna med att vilken som helst av de gamla Carlssonmodellerna kommer att medföra en förbättring. Lyssna noga och jämför med vad du har.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-05-01 11:05

Larsen 8 kanske?

Går själv i sådana tankar, då jag inte vill (får) akustikreglera för mycket i vardagsrummet. Ursäkta trådkapet :oops:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-01 11:11

Jag har uppfattat att det är ett problem värt att beakta att det står hårda och eller höga saker mellan OA51.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-01 11:28

Hmmm, ja jag misstänkte att just den möbeln skulle vara ett problem :?

Larsen8 är ju trevlig till utseendet en med, men det lilla jag hört av den övertygade inte dock...
Men om jag skulle lyssna lite mer på den kanske så :)

Dock så är den så förbannat dyr

:?

Jag ville inte lägga "så mycket" pengar... utan bara få något som passar bättre här hemma och som låter bra och på det sätt "som jag vill" :)
piP låter helt okey här hemma just nu, det går att lyssna på musik och njuta av musiken som jag tycker om.
Det var länge sedan jag kunde lyssna såhär avslappnat hemma...

men jag lider lite av designen på piP :roll:
Jag har funderat på Guru qm10two för att få samma ljud men galet mycket snyggare !
Dom skulle passa hur bra som helst, gärna i rött :)
Men det är så mycket pengar med... 16-17000kr 8O
Det går man ju 2par piPs för....

Och då går ju mina tankar på allternativ som ser bra ut och som låter så som jag vet att jag vill ha det.

Hmm, Larsen 6 kanske kunde vara något ?
Dom har jag inte hört alls dock... hur är dom ?

hur står sig dom mot OA50 och upp ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 11:56

Lyssna på och försök jaga upp ett par OA-52, ibland säljs de till riktigt låga priser. Har sett riktigt fina par gå för 5-6.000. 52.2 anses av många vara den bästa versionen, får du tag i en äldre version får du räkna med omkantning, om det inte redan är gjort. Kostar 5-600 per högtalare om du lämnar bort jobbet.

På Blocket finns just nu bara ett par 52-or och de begär man 13.000 för. Lite i högsta laget kan jag tycka, rent marknadsmässigt, men ser man till ljudet så är det ett fynd. Den nya högtalare som kommer närmast är L8 och de kostar väl runt 30 lax. Bara för någon dag sedan tipsade jag om ett par 52-or i bra skick för 8.000, tror det var 52.3 det också, de försvann fort från Blocket.

Jag undrar alltid vad de som säljer sina 52-or byter till...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-01 12:00

Acoustic Illusions kommande vägghängda? Nosar iofs omkring 15k-strecket.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 12:02

Ja, äggen kan för all del också vara intressanta om de börjar säljas.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-05-01 12:03

Jag har ett par OA50 uppgraderade till .2 ståendes på vinden. De är inte till salu men du får gärna låna dom för att bilda dig en uppfattning om ljudbild, som är ganska lik OA52, och om du anser att ditt side board stör. Jag bor i Vasastan Sthlm.

/Anders

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-01 12:04

Välj omsorgsfullt nu, så att det inte blir en utbyteskarusell.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-01 12:09

Jag tänker ABSOLUT INTE hamna i någon karusell...
Det är det sista jag vill!

Vi får se hur jag gör, men har nu mätt lite och sideboardet hamnar väldigt tätt inpå... Så det lär ställa till peoblem när dom spelar nästan rakt in i det... :?

Jag ska klura lite och lyssna runt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 12:20

DVD-ai skrev:Jag tänker ABSOLUT INTE hamna i någon karusell...
Det är det sista jag vill!

Vi får se hur jag gör, men har nu mätt lite och sideboardet hamnar väldigt tätt inpå... Så det lär ställa till peoblem när dom spelar nästan rakt in i det... :?

Jag ska klura lite och lyssna runt :)

Jag har haft mina i ett kvartssekel nu och något byte är inte aktuellt. Däremot kommer jag nog, bara för att det är kul, testa lite olika högtalare framöver. De får komma o gå, medan 52-orna får stå. Har provat ett par ESL 63 i drygt ett år nu. Utomordentligt trevlig bekantskap. Hade jag inte känt till Carlsson så hade de nog fått stå de närmaste 25 åren. Nu planerar jag att avyttra dem och skaffa ett par piPs istället, men det finns många fler som vore kul att testa. Blir en smula fundersam när jag läser att du tröttnat på dina piP.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-01 12:50

Tröttnat på dom har jag inte, dom är väll bra :)

Men piP som högtalare är inte så snygg och inte den design jag gillar :)

Låter bra gör dom, så där är det inget att klaga på inte... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-01 12:55

Du har ju ett kanonerbjudande från Griff, testa en månad vettja :-)

Det kanske är din grej och funkar bra i ditt rum!

Men det kan bli svårt att gå från piP till Carlsson, men ljudbilden är oöverträffad i "vanliga rum" med Carlsson. Musiken finns överallt och låter ok i hela rummet.

Jag tycker att OA50 är den snyggaste Carlsson men ljudmässigt är OA51 den bästa om man frångår att dom kan bli bassvaga i stora rum. Jag kör mina med basstöd eftersom mina 51 spelar i ett stort rum med öppen planlösning. Spelade under en period pi60 där och inte inte ens dom orkade mätta i bottenregistret...
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-05-01 13:00

bassman skrev:Du har ju ett kanonerbjudande från Griff, testa en månad vettja :-)

...eller två :D

/Anders

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 13:16

DVD-ai skrev:Tröttnat på dom har jag inte, dom är väll bra :)

Ah, dåså, tolkade in för mycket i ditt första inlägg. Du är en sån där home-stylare förstår jag *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 13:19

Hur bra är de här? http://www.tradera.com/carlsson-oa58-au ... _181210302 och hur snygga?
Fast pris 5.000

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-01 13:22

hifikg skrev:Hur bra är de här? http://www.tradera.com/carlsson-oa58-au ... _181210302 och hur snygga?
Fast pris 5.000

Det är ju i princip en L4.. 5000 är för dyrt tycker jag!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 13:28

bassman skrev:
hifikg skrev:Hur bra är de här? http://www.tradera.com/carlsson-oa58-au ... _181210302 och hur snygga?
Fast pris 5.000

Det är ju i princip en L4.. 5000 är för dyrt tycker jag!

Aha, har aldrig hört eller sett en OA-58 IRL

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-01 13:33

hifikg skrev:

Ah, dåså, tolkade in för mycket i ditt första inlägg. Du är en sån där home-stylare förstår jag *s*

Hehe :lol:

Ja jag sålde ju av allt stort och jobbigt i ljudväg, vill ha snygga inte för stora saker nu :)
Men som låter bra ! Det får ju inte låta dåligt liksom... Men jag har ju sänkt mina krav med typ 90% till lite mer sunda 10% ;)

Därav är det nu viktigast hur det ser ut, ljudet ska bara inte vara sämre än piP :)

Jag ska klura lite, kanske låna ett par OA kan vara något för att testa, jäkla fint erbjudande av dig Griff :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-01 13:48

DVD-ai skrev:
hifikg skrev:

Hehe :lol:

Ja jag sålde ju av allt stort och jobbigt i ljudväg, vill ha snygga inte för stora saker nu :)
Men som låter bra ! Det får ju inte låta dåligt liksom... Men jag har ju sänkt mina krav med typ 90% till lite mer sunda 10% ;)

Därav är det nu viktigast hur det ser ut, ljudet ska bara inte vara sämre än piP :)

Jag ska klura lite, kanske låna ett par OA kan vara något för att testa, jäkla fint erbjudande av dig Griff :)

Och jag, som har ett par 52-or, ska få låna ett par piPs. Det finns schysta polare på Faktiskt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-01 16:27

Kanske rent av Larsen 4 kunde vara nåt? De ska väl vara uppdaterade och helt ok, den lite klena basen är kanske inte klenare än flertalet Carlsson?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-01 17:07

bassman skrev:Men det kan bli svårt att gå från piP till Carlsson, men ljudbilden är oöverträffad i "vanliga rum" med Carlsson. Musiken finns överallt och låter ok i hela rummet.

Nja, tycker Carlsson skapar ett rum av sig själv iblsnd och även de har en sweetspot för bra ljudbild. Sedan finns det en liten lustighet med att ljudbildens höjd kan variera rätt duktigt och den höjd jag och flera med mig föredrar, är i regel knuten till riktig stereo från fåmikrofontagningar - då lyfts ljudbilden och det låter riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-05-01 18:59

darkg skrev:Kanske rent av Larsen 4 kunde vara nåt? De ska väl vara uppdaterade och helt ok, den lite klena basen är kanske inte klenare än flertalet Carlsson?

larsen 4 klena i basen? har jag aldrig upplevt de känns riktigt potenta snarare.
vilka carlsson är klena i basen? oa5 håller jag med

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-05-03 18:46

DVD-ai skrev:Jag ska klura lite, kanske låna ett par OA kan vara något för att testa, jäkla fint erbjudande av dig Griff :)

PM:a gärna, mycket bättre att det står och spelar bra musik hos någon än står tysta på en mörk vind.

/Anders

Användarvisningsbild
lennartj

Budget mm.

Inläggav lennartj » 2013-05-05 23:44

Nu har jag lyssnat på både den uppdaterade L6.2 (som den heter numera) och L8 i tre olika rum ock summerar mina intryck till att jag föredrar L6.2 som låter mer rätt i mina öron. Jag kan inte komma på någon annan ny högtalare i 15'-klassen som kommer till närmelsevis så nära mina ideal. L8 har i mitt tycke för mycket av både bas och diskant, åtminstone i rum mindre än 25 kvm.

@DVD-ai:
Hur stort är rummet?
Hur högt är sideboardet? Diskantelementet i L6.2 sitter 70 cm över golvet och det är ju (som vanligt) riktat snett uppåt.
Har du sagt något om budget?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Carlsson Illuminati