Hypex lanserar Ncore - En hyggligt anständig Klass D?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-26 16:42

JockScott skrev:I helgen ska nog slutmontering och provspelning av ett par Ncore400 block ske.

Ser fram emot dina lyssningsintryck!

Hur ser din setup ut i övrigt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2013-04-27 16:32

Jag är också nyfiken på hur bra dessa moduler är, tyvärr så är de lite för dyra bara för att köpa hem och prova så det skulle vara väldigt kul med lite lyssningsintryck från er som har byggt eller hört dem.

Piskar dom upp en Plinius 102a som jag har som slutsteg i min nuvarande setup så är det riktigt imponerande.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-04-27 16:54

Jag tror det kommer låta skitbra. Följer tråden för att de del av era inryck. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-01 17:16

Objektivisten skrev:En intressant fransk firma (Eon Art) blandar Hypex och rör i sina förstärkarkonstruktioner. Resultatet sägs vara lysande.

http://www.eon-art.com/Eindex.php

http://www.6moons.com/industryfeatures/eon/1.html

Skulle vara intressant att lyssna på.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-01 17:18

sprudel skrev:
rajapruk skrev:
FBK skrev:Kommentaren "Något kallare mellanregister" får mig att tveka lite när man tänker på jämförelsen mot Burmester steget, som i sig knappast låter färgat när man tänker tillbaka på Burmester demos som man har hört.

Du har antagligen hört slutsteget Burmester 911 mk3, som i princip alltid används på mässor. Burmester 956 mk2 är varmare till karaktären än 911 mk3.

Jag tänker också skaffa mig ett par Ncore 400 i monokonfiguration. Jag är väldigt nyfiken efter att ha läst om dem på andra forum. Kan de inte konkurrera ut Plinius sa 102 till topparna så bör de lätt konkurrera ut Behringer A500 till px-2.
Förtjust i konceptet överlag med små moduler som är energieffektiva.
Klår de Pliniusen blir det ett par till för px-2.
Fixar de Pliniusen är det imponerande mot bakgrund av all det prövande av olika steg som jag gjort i min setup, det var många etablerade steg som inte nådde hela vägen.
Rapport kommer. :)

Hoppas på en lyssningsrapport.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-05-01 23:00

Här är mina 1:a intryck:

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... ntry169289

sprudel skrev:
JockScott skrev:I helgen ska nog slutmontering och provspelning av ett par Ncore400 block ske.

Klicka på länkarna i "signaturen" ser inte exakt ut så numer men högtalare är ju kvar, elektroniken är helt ny vilket framkommer i tråden som jag länkar.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-05-01 23:29

JockScott skrev:Här är mina 1:a intryck:

sprudel skrev:

Klicka på länkarna i "signaturen" ser inte exakt ut så numer men högtalare är ju kvar, elektroniken är helt ny vilket framkommer i tråden som jag länkar.

Det såg riktigt trevliga ut! Väntar med spänning på mer om hur de låter :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-02 06:27

sprudel skrev:

Aha! de har jag läst. :)
Du heter något annat på Euphonia ser jag. Fina högisar du har.
Kanske är problemet inte enbart inspelning? Du har ingen chans att få prova en AMR?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-05-02 08:14

sprudel skrev:

sprudel skrev:

Aha! de har jag läst. :)
Du heter något annat på Euphonia ser jag. Fina högisar du har.
Kanske är problemet inte enbart inspelning? Du har ingen chans att få prova en AMR?

Yepp, har ett annat namn där.

Jag ska inte såga Ncore, absolut inte ännu. Tror de kan bli jättebra då det fått trimmats in med det övriga och stor del av min anläggning är helt ny. Kan tyvärr ej prova AMR DAC:en då jag bor långt från butik, valde mellan den och T+A vid inköpet men slutade med T+A´n. Tror den jag handlade kan bli jättebra den också då allt trimmats in, dock saknar den rör i förstegsdelen vilket jag hade i mitt tidigare försteg...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-15 12:53

Hur går det Jock?
Får du ordning på ljudet?

Beställer mina i em, men i stereokonfiguration i en låda istället för två separata lådor. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-05-15 13:04

sprudel skrev:Hur går det Jock?
Får du ordning på ljudet?

Beställer mina i em, men i stereokonfiguration i en låda istället för två separata lådor. :)

Har spelat dem ett antal timmar men bara på låg kvällsvolymn då övriga familj gått till sängs.

Visst låter det rent och rätt så detaljerat på de låga volymerna. Men jag vill få en ordentlig lyssning där man kan vrida upp till "normala" nivåer får att ha en bättre jämförelse med hur jag vill minnas det lät innan.

Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte 2 moduler/monoblock för byggat. SMPS600 ska efter vad jag förstår kunna driva 2moduler till rätt höga nivåer om inte lasterna är för låga så jag kanske kompletterar med en till/låda såsmåningom. Men för att de ska spela fullt ut behöver de varsin strömförsörjning alt. en större. Efter vad jag läst av resultat med bryggade nc400 så kan det vara detta som saknas mot vad jag varit van vid.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-06 15:16

Nu har jag spelat lite med mina monoblock och det låter fint.
Har någon spartansk xlr-rca adapter just nu och vet inte hur mycket den gör.
Jag ska bygga en egen semibalanserad kabel, och spela in stegen ordentligt innan jag säger för mycket om dem.
Små och nätta är de och producerar inte mycket till värme jämfört Plinius. Ljudmässigt är det en bit kvar till Pliniusen, vi får se vad som händer.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-06-06 20:40

sprudel skrev:Nu har jag spelat lite med mina monoblock och det låter fint.
Jag ska bygga en egen semibalanserad kabel, och spela in stegen ordentligt innan jag säger för mycket om dem.
Små och nätta är de och producerar inte mycket till värme jämfört Plinius. Ljudmässigt är det en bit kvar till Pliniusen, vi får se vad som händer.

Jag "tror" att Pliniusen drar längsta strået till slut. Sådana här klass-D steg (eller varianter på det) brukar låta mycket rent, men även lite stelt/kantigt (i brist på bättre ord :oops: )

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-06 23:05

FBK skrev:
sprudel skrev:Nu har jag spelat lite med mina monoblock och det låter fint.

Jag "tror" att Pliniusen drar längsta strået till slut. Sådana här klass-D steg (eller varianter på det) brukar låta mycket rent, men även lite stelt/kantigt (i brist på bättre ord :oops: )

Jo, just nu är min upplevelse ungefär som du beskriver den, lite syntetiskt. Det blir inte gåshud som med Plinius, jag blir inte känslomässigt lika berörd.
Längre till tårarna så att säga! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-07 17:24

No use more testning. Det får bli bas-steg av Ncore. Där gör de nytta hoppas vi istället för Behringer som får driva surrounderna.
Plinius still rules. :)
Fasen var glad jag är att jag en gång fick prövat Pliniusen. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-07 17:30

Otippat....! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-06-07 17:51

Jag tycker iofs att ncore blockena inte är dåliga på något sätt, de låter jätterent och bra. Men de har inte det ljud jag är van vid, därav kan jag tycka att det saknas något.

Hypen runt hypex är inte jätteöverdriven men det passar möjligen inte alla. Speciellt som man kommer från rör/klass A steg. Jag kommer använda mina ett tag framöver och möjligen bygga ut dem med en modul till/kanal.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-08 10:42

JockScott skrev:Jag tycker iofs att ncore blockena inte är dåliga på något sätt, de låter jätterent och bra. Men de har inte det ljud jag är van vid, därav kan jag tycka att det saknas något.

Hypen runt hypex är inte jätteöverdriven men det passar möjligen inte alla. Speciellt som man kommer från rör/klass A steg. Jag kommer använda mina ett tag framöver och möjligen bygga ut dem med en modul till/kanal.

Mina ska få pumpa bas ett bra tag, senare förses med bättre snokar och provlyssnas därefter.
Håller med dig fullt ut i det du skriver ovan. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-08 10:44

KarlXII skrev:Otippat....! :D

Hehe! Ja, kanske det. Det var ju lite pyssel innan jag hittade hem. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-08 10:57

sprudel skrev:

Du såg Plinius-riggen som låg ute på hifimagasinet, va?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-06-09 00:52

Många av de nöjda användare som det länkades vidare till från NiklasF,s inlägg, använde sig av rör-försteg.

Kan det bidra till "varmare" ljud?

Vill gärna ha mer input Sprudel, efter "reptilkörning" :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-09 08:06

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:

Du såg Plinius-riggen som låg ute på hifimagasinet, va?

Ja, jag såg den. Refsteget hade suttit gött, men det får inte plats i hyllan. Men, det är inte säkert att det är kvalitativt bättre, kvantitativt absolut.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-09 08:06

gflar skrev:Många av de nöjda användare som det länkades vidare till från NiklasF,s inlägg, använde sig av rör-försteg.

Kan det bidra till "varmare" ljud?

Vill gärna ha mer input Sprudel, efter "reptilkörning" :)

Jo, det har jag tänkt pröva senare. Inkörning först.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-06-09 12:25

Undrar om det är görbart att ta steget ett steg till, och göra det omkopplingsbart mellan bryggläge och stereo?

Snackar alltså om den bryggade varianten som "rajapruk" på component fick tillverkade åt sig. Det skulle ju isf vara smutt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-09 12:47

Ett rörförsteg kan aldrig "värma" och förbättre ett efterföljande slutsteg. Det kan däremot låta "varmare" än ett annat mer "kallt" försteg som leverantör till vilket slutsteg som helst och det framkommer förhoppningsvis såvida inte slutsteget dominerar helt med ett kallt ljud. Mycket symboliskt beskrivet men jag tror att poängen når fram till de flesta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-09 17:23

Jag funderar lite på det skräp som generas av switchade nätdelar. Jag har ju för tillfället ingen optimal koppling mellan Ino cr80es och Hypexsteget, en adapter från rca till xlr som sitter på steget. Det blir semibalanserat senare.
Men, jag tycker mig höra en ganska tydlig förändring i presentationen från Pliniusen när Hypex är inkopplat i setupen. Hårdare, mer dist i presentationen. Försvinner när jag kopplar ur Hypexen, och också när Behringer driver basarna istället.
HF- smuts från Hypexen gissar jag, och då är väl botemedlet ferrit-ringar.
Både runt nätkablar och signalkablage? Närmast smittkällan gissar jag igen?
Någon annan som upplevt samma med klass-D steg?

Övrig fråga för att nu visa upp min okunnighet om dessa fenomen, skulle en balanserad koppling minska HF-störningarna?

http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-06-09 17:54

Jag tycker inte Ncore blockena låter kallt/vasst, inte alls. Däremot det som kanske saknas i mitt tycke, man brukar prata om "rörskimmer" (vad det nu kan vara) är möjligen den ingrediens som saknas i ljudet för mig.

Angående balansering, Hypex grundaren förespråkar balanserad överföring så den är nog att föredra.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-09 18:46

Jag är fortfarande supernöjd med mina bryggade block, de låter helt fantastiskt!

Man ska köra balanserat (riktigt differentiellt) in för att få ut bästa ljud ur dessa, hela konstruktionen är baserad på det.

Eftersom det är DIY så kan det nog diffa en hel del på det. Inte många jordar rätt enligt manualen tex.

Många skriver att nCore är så nära "wire with gain" man kan komma. Du hör hur resten av din anläggning låter egentligen, utan en färgning. Det tror jag faktiskt på. Därför så många olika resultat ute i stugorna.
Många studios använder hypex till sina monitorer, bara det är ett bevis på dess neutralitet.

Om man vill ha rörskimmer i sin förstärkning så är nCore uppenbarligen helt fel väg att gå! Men kan säkert åstadkommas med ett rörförsteg.
Senast redigerad av rajapruk 2013-06-09 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-09 18:53

Njae. Om man vill ha switchfrekvensskimmer ska man köra slutsteg i klass-D. Kanske skulle dom bli lite hifi om dom avslutades med en utg.trafo som var så dålig att den helt stoppade resterna av switchfrekvensen.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-09 18:58

Flint skrev:Njae. Om man vill ha switchfrekvensskimmer ska man köra slutsteg i klass-D. Kanske skulle dom bli lite hifi om dom avslutades med en utg.trafo som var så dålig så att den helt stoppade resterna av switchfrekvensen.

Har du hört nCore?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi