Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:AndersP skrev:I think it is time I asked what you folks wish to achieve. You mention a
smaller Qt - what is your aim for having this?
Jag känner att antingen
1. ett formidabelt missförstånd har inträffat
eller
2. den här killen kan klistra ihop bilbasar av standardkomponenter som han hittar på verkstan, men förstår inte hur fysiken fungerar
eller
3. ingen har givit honom tillräcklig chans att förstå vad för element vi behöver/önskar eller hur en typisk tillämpning ( aktivt filter med shelf-funktion eller LT, det förstärkeri som krävs för att utnyttja tillgänglig slaglängd i passande låda samt multipla element i slutna lådor med målsättning att nå åtminstone 10 Hz i rum?)
Redan den där "bilbasen" (elementet med lilla motorn) han föreslog eller tom klistrade ihop indikerade ju att han var på fel spår. Aerob måste förklara lite pedagogiskt så han får chans att förstå tror jag. Vår produkt kommer ju att avvika på flera punkter från det han säljer i sin firma att döma av elementdata på deras hemsida. Jag har försökt indikera liknande lite försiktigt tidigare i tråden, men nu får jag väl ta på mig rollen som "Negative Nancy" till sist ändårå....
Det sista som behövs är att han klistrar ihop den ena protodrivern efter den andra och dom blyga svenskarna vågar inte klaga typ.
Han säger också precis här ovanför att "The
higher Fs is a result of the surround being as stiff as it is."
Elementet med den lilla motorn sattes ihop för att se hur långt den kunde ta oss. Förhoppningen med den lilla motorn var att hålla ner priset, men den räckte alltså inte, och är därmed också ute ur ekvationen. Jag förstår inte riktigt din sista mening, vi har väl sagt till exakt när vi är nöjda och när vi inte är det? Jag fick för övrigt mail från Mark att han har beställt hem ett par mer komplianta upphängningar för att experimentera med, med dem hoppas han kunna sänka Fs och qt ytterligare, men som du själv skriver så kan inte upphängningen bli hur mjuk som helst heller.När det gäller Xmech är det ju så som folk säger här i tråden att man kan åka på överraskningar med nya fonogram. Har själv XLS-drivers, dessutom i mycket bashöjda dipoler så jag vet exakt hur det låter när 4 XLS 10" smäller talspolen i polplattan samtidigt. Mycket obehagligt; Undvik!
Lösningen är att som i Tonegens 1259 ha mer järn i polplattan och sen svarva ett spår i den som talspolen kan sjunka ned i så att upphängningen "får ta smällen" istället för talspolen. Tror IÖ gjort nåt liknande i W121, men är inte säker på om det är gjort exakt lika som i 1259.
Jag ska höra med Mark vilka åtgärder som kan göras för att undvika ett hårt bottnande element. Om det innebär en kostnadsökning, hur mycket är då motiverbart?När det gäller Re är det en mindre fråga för mig, men man måste bestämma hur många element som ska kunna kopplas till varje slutstegskanal. Med nuvarande talspole (8 Ohm nominellt) är det ju max 2. 10 Ohm nominellt lär kunna ge 3 per kanal även om jag jag kan tycka att det också är en häftig last. Hög Re ger ofta hög känslighet och låg värmeutveckling på köpet och jag tycker att det känns bättre med hög spänning i högtalarkablarna och spolarna än hög ström trots min begränsade erfarenhet.
Vill man maxa ut ett normalt trissesteg med ett element per kanal är det väl 5 Ohm nominellt som gäller? men det är väl inte det som den här tråden handlar om? Sånna element är ju köpbara och görs på fabriker i Kina...
Personligen tycker jag 8 ohm nominellt känns bra, men om andra intressenter har åsikter runt detta så får ni gärna göra era röster hörda.Om det jag säger verkar vara BS så säg det då i alla fall så jag vet så lovar jag sluta tjata sönder projektet.
Jag tycker inte det är BS, jag har genom hela tråden efterlyst folks åsikter så jag är bara glad att folk faktiskt också delger dem.
Aerob skrev:Jag ska höra med Mark vilka åtgärder som kan göras för att undvika ett hårt bottnande element. Om det innebär en kostnadsökning, hur mycket är då motiverbart?
schmutziger skrev:ang moms o frakt diskussionen så kan man se det på olika sätt.
man kan se det som att nån tror att elementet är färdigt, eller:
Att folk som är lite halvintresserade men avvaktar för man har ingen aning om ett slutpris avvaktar och/eller köper andra element.
men om man får ett pris o höftar frakt tull o moms så har man iaf känt av med fingret om det ligger inom ens budget.
mao den diskussionen kan trigga betydligt fler att haka på ett gruppköp(Bosse tex) och därmed sänka kostnaden för alla.
Kul att allla tänker olika iaf.
AndersD skrev:AndersP:s "utspel" väckte en del frågor tycker jag.
Det är uppenbart att vi alla har olika förväntningar på vad det ska bli av det här och en av grejorna som inte diskuterats är när det hela ska ske, vi har ingen tidplan! Det finns kanske de som tycker det är OK att vänta i 12 månader till och det finns de som har uppfattningen att vi kan ha leveransklara drivers inom en månad. Jag själv befinner mig nog någonstans mellan dessa båda ytterligheter även om jag ärligt ska erkänna att jag blev lite "carried away" och deltog i "frakt-o-momsdiskussionen".
En fördel med att ha en deadline att förhålla sig till är att den input som sker här blir mer realistisk.
Om vi vet att det är X månaders arbete kvar tycker jag att det kan vara väldigt relevant att diskutera omdesign för att förbättra X-mech-beteendet, för att ta ett exempel.
Samma diskussion är ju ganska irrelevant om det istället skulle vara så att Mark anser sig vara klar med uppdraget.
Aerob:
Du har förmodligen en känsla för hur Mark ser på det här. Riskerar vi att han tröttnar om vi pressar på med våra ideer?
Det kostar pengar o tid att "klistra" ihop diverse prototyper och jag tror inte han gör detta för att han tycker det är kul.
Aerob och alla andra intresserade.
Vad tycker ni om ide'n att sätta en deadline? (det kan vara allt från ett datum till en komplett tidplan bara vi har någonting att förhålla oss till)
AndersD skrev:AndersP
Ditt inlägg var j-igt bra!
jag ska ärligt erkänna att jag blev irriterad första gången jag läste det och tänkte att "det är väl så dags att komma med en massa input nu när vi nästan är klara". Efter lite funderande inser jag att du har rätt.
Det är väl klart som tusan att vi ska försöka maximera både prestanda och pris/prestanda nu när vi har chansen.
I övrigt är jag helt med på tankarna om att få ner Fs och Qb ännu mer om det låter sig göras.Aerob skrev:Jag ska höra med Mark vilka åtgärder som kan göras för att undvika ett hårt bottnande element. Om det innebär en kostnadsökning, hur mycket är då motiverbart?
Vad innebär det här egentligen?
Om inte talspolen bottnar är det istället upphängningen som säger stopp? Är det så att inget händer då eller blir det billigare att reparera om det går sönder?
Om drivern istället sliter sönder upphängningen (eller nåt annat som måste bytas), är det en fördel egentligen? Kommer det att finnas reservdelar att köpa om olyckan skulle vara framme?
Om det innebär att drivern inte går sönder kan det ju vara värt en del tycker jag, hur mycket kan jag inte säga......ge mig ett pris som jag kan ta ställning till.
Viktigast skulle jag säga är att de är konstruerade så att de inte går att spela sönder på grund av bottning. Att trycka i dem för mycket effekt är en sak, men att sitta och oroa sig för att de ska gå sönder om de bottnar, känns inge kul.Aerob skrev:Vad som ska begränsa slaget är inte helt givet verkar det som, det finns mycket läsning i området och inget verkar entydigt vara den bättre vägen. Jag kommer att ta upp detta med Mark och se hur vi finner en lösning som passar alla involverade.
Alexi skrev:Viktigast skulle jag säga är att de är konstruerade så att de inte går att spela sönder på grund av bottning. Att trycka i dem för mycket effekt är en sak, men att sitta och oroa sig för att de ska gå sönder om de bottnar, känns inge kul.
Jag skulle tro att bäst är att konstruera så att när den är utanför gapet så ska den där begränsas av upphängningen.
Aerob skrev:Egentligen är det vettigt med en deadline, men det är samtidigt svårt då vi inte kontrollerar hela tidsprocessen. Behöver Mark beställa hem delar så gör inte heller han det. Svårt att sätta en realistisk deadline med andra ord.
AndersD skrev:Aerob skrev:Egentligen är det vettigt med en deadline, men det är samtidigt svårt då vi inte kontrollerar hela tidsprocessen. Behöver Mark beställa hem delar så gör inte heller han det. Svårt att sätta en realistisk deadline med andra ord.
Jag har faktiskt svårt att se att Mark beställer delar av sina underleverantörer helt "kravlöst" utan någon koll på leveranstider mm.
Men jag förstår om det inte prioriteras på samma sätt när det handlar om ett "amatörprojekt" som detta, det kanske t o m är en förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara möjligt med denna typen av "service". Jag köper läget![]()
Skulle vi istället kunna sammanfatta läget gällande vart vi står "projektmässigt"? Återigen, för att diskutera rätt saker!
Såhär uppfattar jag läget just nu:
Vi kommit en bra bit på vägen, parametrarna börjar falla på plats och vi har en grund att stå på och det finns utrymme för ändringar sålänge vi håller oss till den inslagna vägen
Nästa moment för Mark är att testa en annan upphängning i ett försök att sänka Fs (och höja VAS?)
Diskussionspunkter i tråden:
Q, går det att sänka mer? Är det önskvärt av fler än AndersP och mig?
Xmech, feedback från Mark kommer förhoppningsvis snart. Vart står vi här? Ska vi vara benhårda med att talspolen inte får lov att slå i, vad är en rimlig kostnadsökning för detta "skydd"?
Fyll gärna på med fler punkter........
Mitt bidrag till "Q-diskussionen" är (som vanligt) att det ska bli så lågt som möjligt. I början av tråden hade jag visserligen ett uttalat önskemål men som det hela har utvecklats har jag ändrat uppfattning. Jag kan inte motivera detta på något vettigt sätt mer än att hänvisa till de otaliga citeringar som gjorts av bl a IÖ och Petter Persson i ämnet.
RuneStone skrev:är inte xmech aningens litet ? kolla på PA-element, där xmax ligger runt 9mm och xmech 35-50mm.
hur fungerar ventilationen vid låga frekvenser ?
när är sista beställningsdatum och när ungefär kan det bli tal om leverans? är mycket intresserad av 8 st men ekonomin tillåter inte just nu, men om ett halvår är det nog lugnt.
bakerman22 skrev:RuneStone skrev:är inte xmech aningens litet ? kolla på PA-element, där xmax ligger runt 9mm och xmech 35-50mm.
hur fungerar ventilationen vid låga frekvenser ?
när är sista beställningsdatum och när ungefär kan det bli tal om leverans? är mycket intresserad av 8 st men ekonomin tillåter inte just nu, men om ett halvår är det nog lugnt.
Skulle vara spännande att ta ett standard PA-element specat till 9 mm Xmax och försöka få det att slå 50 mm...![]()
Tror inte att det skulle gå så bra faktiskt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster