Morgan skrev:Kan det vara så enkelt att man kan formulera en tumregel här? "Man behöver 0.5 liter svept volym per kubikmeter rumsvolym"? Hur många kubikmeter lyssningsrum har du, komorok? Är det mer än 64m3?
Förutsätter du styva väggar nu?
Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Kan det vara så enkelt att man kan formulera en tumregel här? "Man behöver 0.5 liter svept volym per kubikmeter rumsvolym"? Hur många kubikmeter lyssningsrum har du, komorok? Är det mer än 64m3?
IngOehman skrev:
Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag säger att under 1 liter
p-p är vad >99% av alla högtalare levererar. Det är inte så lite som man
kan tro
BPM skrev:Jag måste kolla att jag fattat rätt..
Sls-8 har en SD på 213,8cm2 och ett Xmax på 8,41mm.
213,8 x 0,841 ger 179,806 vilket p-p blir 359,612.
3,6dl högt räknat per element. Rätt?
Med 8st blir det totalt ett max på 2,88L..
Hur kan man ens drömma ihop system som Komoroks som har mer än 10ggr den kapaciteten..
![]()
Respekt!
Jag är ju rätt nöjd med trycket när jag kör bara 2st basar = 7,2dl och det i 25 m2..
tvett skrev:Är det bara jag som tycker att forumet fått lite basmani? Väldigt lite prat om diskanter
tvett skrev:Är det bara jag som tycker att forumet fått lite basmani? Väldigt lite prat om diskanter
tvett skrev:Så sant så sant. Bygga basar är en bra början på DIY, men min reflektion handlade lite om att DIY på toppar minskat, vad jag upplever.
Men visst är det intressant hur baskapaciteten har mångdubblats för många de senaste åren?
tvett skrev:För att förtydliga så menar inte adzer mitt, när han skriver "ditt" köpsystem, utan "någons" .![]()
Stått och slipat två nya baslådor ikväll, det är nog tur att jag byggde båda samtidigt, hade nog aldrig satt igång med en till om jag enbart tagit en till att börja med. Sambon hade nog inte uppskattat det heller, ungefär lika mycket som hon uppskattar pumpvolymen...
lennartj skrev:Mina fyra slutna OB52-lådor är bestyckade med varsin 10" "Bremen-bas".
Data om elementet finns i den här tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22429&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
lite om mina byggen finns på sid 23-24.
De verkar kunna pumpa 360 x 2,5 = 900 ml vardera, alltså 3,6 l totalt,
vilket är mer än jag behöver, men fyra förnuftigt utplacerade lådor ger jämnare frekvensgång än två.
phloam skrev:Jag tycker det är skönt att de flesta musikartister inte skriver "Minimum 2,5l svept volym i sluten låda för optimal lyssning" på skivomslagen
boom skrev:lennartj skrev:Mina fyra slutna OB52-lådor är bestyckade med varsin 10" "Bremen-bas".
Data om elementet finns i den här tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22429&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
lite om mina byggen finns på sid 23-24.
De verkar kunna pumpa 360 x 2,5 = 900 ml vardera, alltså 3,6 l totalt,
vilket är mer än jag behöver, men fyra förnuftigt utplacerade lådor ger jämnare frekvensgång än två.
Skriver du inte P-P på x-mech nu det är x-max som skall användas när man räknar på pumpvolymen jag har för mig att dom levrade runt 7.5mm linjärt x-max one way.
PerStromgren skrev:tvett skrev:Är det bara jag som tycker att forumet fått lite basmani? Väldigt lite prat om diskanter
Nä, det är inte bara du. Jag startade en tråd om mellanregistret, vilken var helt OK, tills jag kom i samspråk med IÖ.
Empa skrev:Är det bara jag som inte har någon direkt relation till det här måttet? Det jag menar är att hade Komorok sagt att han kan svepa 300L så hade jag sagt ok, likväl som om han hade sagt 3L.
Empa skrev:Är det bara jag som inte har någon direkt relation till det här måttet? Det jag menar är att hade Komorok sagt att han kan svepa 300L så hade jag sagt ok, likväl som om han hade sagt 3L.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster