Moderator: Redaktörer
Nicke skrev:har inte bottnat ur infraY-6 ännu
PappaBas skrev:Har det inte retts ut skillnaden mellan linjär slaglängd, xmax och xmech flera gånger innan? De olika tillverkarna anger det ju på lite olika sätt.
PappaBas skrev:För denna diskussion så kan väl xmax användas? Det är ju en ungefärlig uppskattning av pumpvolymen som efterfrågas? Inte en tävling i vem som har mest utan en diskussion om hur mycket man upplever man behöver om man har ett slutet system.
IngOehman skrev:Skillnaden brukar vara ungefär två gånger mellan Aura-elementens X-max
och den verkliga linjära slaglängden, och eftersom de dels låter bättre än
de flesta element när det överstyrs (då de gör det mjukt) och de steg som
man kan välja mellan i omröstningen är dubblingar eller mera (ett av stegen
är lustigt nog 4 ggr) så är det kanske inte så noga?
Vh, iö
IngOehman skrev:Skillnaden brukar vara ungefär två gånger mellan Aura-elementens X-max
Bara storleksordningen blir ungefär så säger det ju ändå något.
Kanske kan man dessutom inkludera överstyrbarheten i det som den som
äger systemet får bedöma själv? Så kan ske således att var och en anger
pumpvolymen baserat på sin egen bedömning av "användbar slaglängd" för
sitt egen system! Den som tycker att det låter bra upp till Xmm slaglängd
räknar på den helt enkelt. Lätt som en plätt.
Vh, iö
bakerman22 skrev:IngOehman skrev:Skillnaden brukar vara ungefär två gånger mellan Aura-elementens X-max
Slaglängd...?
Men IÖ... Använder du dej av MDS gamla myntade termer...?
PappaBas skrev:IngOehman skrev:Skillnaden brukar vara ungefär två gånger mellan Aura-elementens X-max
Vh, iö
Precis, det var det som var min poäng. Min kommentar vara riktad till att vissa verkade snöa in på att man inte fick använda det mått på pumpvolym man valt. Eller rättare sagt så började diskussionen handla om olika definitioner på slaglängd. I detta fall handlar det ju bara om ungefärliga mått
Vh, iö
Bjorn_ skrev:En liten fråga här. Om man räknar lite på vd som jag nu gjort så kan man ju komma fram till att resultatet för en tiotummare med lång slaglängd har ungefär samma värde som en femtontummare med kort slaglängd.
Jag förstår att känslighet och annat påverkas olika olika förstärkarlast osv. Vad blir då den i huvudsak stora upplevda skillnaden i detta exempel? (Jag vet-det är bara att bygga och testa)
Bättre musikalitet i femtontummaren?
KarlXII skrev:Nu är det ju på det viset att pumpvolym inte är allt.
Det ska ju gärna låta bra också.
Varför?Lennart skrev:Läser med intresse denna tråd. Då jag räknar på min g:a Profundys Y2:or med det äldre Focalelemetet 13V7511 med Xmax på 9 mm så får jag "bara" en pumpningsvolym totalt på ca 1,8 liter. Och detta för två sublådor. Så det blir till att försöka hitta ett nytt element att stoppa i lådorna som har nettovolym runt 140 liter och basreflexrör dia 100mm, längd 325 mm, totallängd med aeroportar.
/Lennart
Lennart skrev:Läser med intresse denna tråd. Då jag räknar på min g:a Profundys Y2:or med det äldre Focalelemetet 13V7511 med Xmax på 9 mm så får jag "bara" en pumpningsvolym totalt på ca 1,8 liter. Och detta för två sublådor. Så det blir till att försöka hitta ett nytt element att stoppa i lådorna som har nettovolym runt 140 liter och basreflexrör dia 100mm, längd 325 mm, totallängd med aeroportar.
/Lennart
boom skrev:Lennart skrev:Läser med intresse denna tråd. Då jag räknar på min g:a Profundys Y2:or med det äldre Focalelemetet 13V7511 med Xmax på 9 mm så får jag "bara" en pumpningsvolym totalt på ca 1,8 liter. Och detta för två sublådor. Så det blir till att försöka hitta ett nytt element att stoppa i lådorna som har nettovolym runt 140 liter och basreflexrör dia 100mm, längd 325 mm, totallängd med aeroportar.
/Lennart
Ungefär samma som dom jag sålde till sky-eys sambo men med 12or
tror att du skulle kunna modifiera dom med nya 12or.
sky_eye skrev:boom skrev:Lennart skrev:Läser med intresse denna tråd. Då jag räknar på min g:a Profundys Y2:or med det äldre Focalelemetet 13V7511 med Xmax på 9 mm så får jag "bara" en pumpningsvolym totalt på ca 1,8 liter. Och detta för två sublådor. Så det blir till att försöka hitta ett nytt element att stoppa i lådorna som har nettovolym runt 140 liter och basreflexrör dia 100mm, längd 325 mm, totallängd med aeroportar.
/Lennart
Ungefär samma som dom jag sålde till sky-eys sambo men med 12or
tror att du skulle kunna modifiera dom med nya 12or.
De kommer nog att flytta tillbaks till Väte i omoddat skick.
MagnusÖstberg skrev: Förblindas inte av tråden. Jag undrar om du verkligen ansett dig begränssad av basmodulerna eller om du tror att du har för lite efter att ha läst här?
Lennart skrev:MagnusÖstberg skrev: Förblindas inte av tråden. Jag undrar om du verkligen ansett dig begränssad av basmodulerna eller om du tror att du har för lite efter att ha läst här?
Ja, det är nog risk att man känner sig lite "underbestyckad" i denna tråd
/Lennart
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster