Dämpning/isolering golv ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Dämpning/isolering golv ?

Inläggav Michael » 2013-05-04 11:09

Har nu jämnat till balkarna, så det börjar bli dags att slänga på ett golv. Det blir golvspånskivor, som limmas och skruvas. Nu måste jag bestämma vad jag skall lägga i golvet. För att minska ljudet mellan rummen. Brädorna som ligger löst tänker jag plocka bort. Förutom på ett ställe där de sitter fast, där är det en vägg under.

Jag har haft en tanke på att lägga i gips (golvgips). Helst med någon fogmassa emellan skivorna och listerna som de kommer att ligga på. Ovanpå gipset tänkte jag limma frigolit (10cm) och fylla ut med fogskum runt om, emot reglarna. Så att det blir lufttätt. Ovanpå frigoliten lägger jag sedan vanlig isolering (glas eller stenull). Vad tror ni om detta?

Har börjat tänka om lite...
Nu funderar jag på att först lägga (pressa) i stenull markskiva (10cm) och sedan vanlig isolering.

Eller, hur skall jag göra? Finns det något som ger vettigt resultat?

Så här ser det ut:
Bild

Bild

Bild
Ovanför listen och upp är det ca 175mm.

PS. För er som undrar så kan jag berätta att det har varit: Papp, sand och kutterspån.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-04 11:43

Är det dragit idag?

Jag skulle lagt masonit i botten och tätat varje fack. Sedan i med vanlig isolering, fullt men inte hårt packat.

Det skall komprimmeras lite när du lägger på golvspånskivorna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-04 14:46

MagnusÖstberg skrev:Är det dragit idag?

Du menar drar kall luft... nej.
Inte vad jag vet i alla fall. Däremot sne utrymmena bredvid har det dragit ordentligt i. Det ena är fixat. Taket så som det borde, luftspalt - board - isolering - spont - 45 iso - gips gips.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-05 11:25

Det är ju bra! Skulle täta iallafall, för säkerhets skull, det är ju trist att upptäcka på vintern att golvet blir kallt..

Varför inte 27mm furugolv?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-05 12:20

Vore det inte smart att sätta någon form av avdelning under mellanväggen ner till undergolvet, som hindrar att ljudet tar en "genväg" genom golvet, hur stabil vägg du än har. Avdelare av asfaboard borde kunna göra nytta där. Men det kanske bara är snedskrubbar och inte riktiga rum där?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-05 12:26

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-05-05 13:10

Ett annat sätt är ju att behålla en isoleringstyp som andas, men byta till en med bättre isoleringsvärde. Typ Ecofiber eller liknande.
Det är ju inte oproblematiskt att använda mineralull/glasull i gamla fungerande träkåkar.

--

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-05 13:50

rylandes skrev:Ett annat sätt är ju att behålla en isoleringstyp som andas, men byta till en med bättre isoleringsvärde. Typ Ecofiber eller liknande.
Det är ju inte oproblematiskt att använda mineralull/glasull i gamla fungerande träkåkar.

--

Plast som frigolit andas ju inte, men menar du att mineralfiber skulle vara diffussionstätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-05-05 14:41

Nja det är ju ett oorganiskt material. Fukten vandrar in i skivan men inte in i fibern (som hos cellulosa)och sedan släpps det söderut. Det är ju därför man behöver ordna en plastpåse med denna typ av isolering.

--

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-05 16:10

Är det ett bjälklag mot kall grund eller mot ett uppvärmt rum? Cellplast ger ingen ljuddämpning att tala om. Ecofiber ger bra ljudisolering. Golvspån ger ett tätare golv än plankgolv.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-05 17:08

Väggskydds papp i botten sen isolering sen mera papp.
sedan så använder du tunn gummimatta på bjälk lagret för att minska stomljudet som uppstår. Så skulle jag ha gjort.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-05 17:09

MagnusÖstberg: Kalldrag i golvet är nog svårt att få. Det är om det skulle läcka in i golvet och vandra ovanpå kutterspånet. Vet inte med säkerhet hur det ser ut där, om det var en regel eller inte. Det kräver också att luften kan vandra någonstans, så typ två hål i motsatta ytterväggar - i samma fack. och att jag inte fyllt ut ordentligt i den biten som jag nu skall fylla i.

paa skrev:Vore det inte smart att sätta någon form av avdelning under mellanväggen ner till undergolvet, som hindrar att ljudet tar en "genväg" genom golvet, hur stabil vägg du än har. Avdelare av asfaboard borde kunna göra nytta där. Men det kanske bara är snedskrubbar och inte riktiga rum där?

Hade tänkt att täta där (under vägg/regel), men det beror på hur jag nu kommer att göra. Blir det typ vanlig isolering hela vägen, så kanske jag inte sätter något under väggen. Utan istället trycker in isolering hårt mot kutterspånet.
Nu är (en av två, någon gång i framtiden två av två) snedskrubbarna som vanliga rum. Vad gäller golv/vägg/tak i form av isolering mm.
För mer än 40 år sedan så var snedskrubbarna kalla, ingen isolering. När de byggde om så gjordes det lite hastigt. I med isolering och tretex skiva. Ingen board för lustspalten. Det har dragit mycket kall luft där. Den sidan som nu är ändrad, är lufttät. Jag har även lagt plast - om det nu var bra eller dåligt. Jag tänker göra det på hela övervåningen. Hela övervåningen får också 45 mm extra isolering. Sedan kommer vinden att få mer isolering också. Tar säker ytterliggare flera år. Nu ligger ventilationsrören oisolerade.

Peter: Nja, Piano skivan är väl i princip vanlig isolering. Lite mindre vikt och lite annat mått. Så i så fall blir det någon vanlig typ av isolering.

Det är på övervåningen och varma rum under. Så inga krav på värmeisolering och inga fuktproblem (hoppas jag verkligen inte). I och för sig är en vägg yttervägg. Mot de andra ytterväggarna är det ca 1½ meter golv med kutterspån.

Ecofiber: Positivt att det väger mer. Kräver dock maskin för att lägga. Sedan tror jag att det kommer att sjunka med tiden och det blir en liten luftspalt under spånskivan. Känns bättre med vanlig isolering som pressas ihop lite.

En positiv sak med markskiva är att den ger lite vikt till golvet. Den väger ca 140 kg/m3. Vanlig isolering; glas ca 16-19 kg/m3 och sten ca 25-28 kg/m3.

Att lägga en hårdare skiva (t.ex. gips) i botten och täta med latexfog... Ger det något?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-05 17:12

boom skrev:Väggskydds papp i botten sen isolering sen mera papp.
sedan så använder du tunn gummimatta på bjälk lagret för att minska stomljudet som uppstår. Så skulle jag ha gjort.

Jag förstår inte nyttan med papp, kan du förklara?
Stomljud oroar jag mig inte för. Högtalarna kommer stå på mjuka fötter :) och tjock heltäckningsmatta.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-05 17:19

Mich skrev:
boom skrev:Väggskydds papp i botten sen isolering sen mera papp.

Jag förstår inte nyttan med papp, kan du förklara?
Stomljud oroar jag mig inte för. Högtalarna kommer stå på mjuka fötter :) och tjock heltäckningsmatta.

//Michael

Du skrev så i ditt första inlägg att du ville minska ljudet i mellan rummen
Och så länge reglarna sitter tillsammans med resten av konstruktionen så kommer dom att leda ljud även om högtalarna skall stå på mjuka fötter och heltäcknings matta.
Pappen hindrar luftflödet i mellan våningarna .

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-05-05 17:58

Mich skrev:Ecofiber: Positivt att det väger mer. Kräver dock maskin för att lägga. Sedan tror jag att det kommer att sjunka med tiden och det blir en liten luftspalt under spånskivan. Känns bättre med vanlig isolering som pressas ihop lite.

Man kan välja att använda skivor eller lösull. Att hyra maskin och blåsa själv är lätt men ett tvåmannajobb. Nackdelen med cellulosaisolering är priset. Än så länge är det klart dyrare. Men sett över tid och med betydligt mindre risk för fuktproblem så blir bilden annorlunda.
Även om cellulosafibern skulle packa sig har den ingen egenkonvektion. Samt att den är mycket trevligare att hantera.
[url] http://www.thermocell.se/pdf/Diagram%20Thermocell.pdf
[/url]

--

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-05 22:13

Jag tittade bara lite snabbt, men jag hittade inte varken lösull eller skivor.

Sedan slängde du in ett dokument om en helt annan produkt. Kan i och för sig vara aktuell för min vind, men med tanke på infon på hemsidan blir jag lite fundersam. Nu funkade det inte att läsa så mycket på deras sidor, men en del strunt fanns.

//Michael

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-05-05 22:35

Mich skrev:Ecofiber: Positivt att det väger mer. Kräver dock maskin för att lägga. Sedan tror jag att det kommer att sjunka med tiden och det blir en liten luftspalt under spånskivan. Känns bättre med vanlig isolering som pressas ihop lite.

Det krävs inte maskin. man kan kratta ut det om man inte vill hyra maskin och den stora fördelen med materialet är att det Inte sjunker..
Det ska packas med ett visst tryck då bibehåller det formen.

rylandes skrev:Nackdelen med cellulosaisolering är priset. Än så länge är det klart dyrare. Men sett över tid och med betydligt mindre risk för fuktproblem så blir bilden annorlunda.

Mja.. när jag isolerade verkstaden samt vinden var priset för cellulosan aningens mindre än motsvarande glas/stenull.. Det som kostar är om man lejer nån för sprutningen..
Ang. fukt så är det helt klart ett mycket bättre materialval.
Och egentligen den enda isoleringstypen man kan använda utan plast, bortsett från spån.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-06 00:32

Det behövs ingen plast mellan våningsplan. Det är ingen temperaturskillnad som kommer ge daggpunkt i golvet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-05-06 21:44

nej det är ju förstås sant.. tänkte inte på att det var mellan två plan..är dock väldigt kritisk till modern isolering tillsammans med trä ändå då det finns många fysikaliska fenomen som talar emot..

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-05-07 00:04

Stenull har bl a följande ihophängande fördelar mot Glasull:

Hållfastare, tvärbundet.

Bättre att hantera och passa till.

Om djupbasljud inte ska ta sig upp eller ner igenom innertaket;
(för det är väl ett sådant) har jag för mig att man inte ska packa helt på höjden om isoleringen är styv på den ledden, anledningen skulle vara att ljudvibrationerna fortplantas mekaniskt genom isoleringsmaterialet.

Ett mindre problem i fallet Glasull.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-05-07 02:07

Mich skrev:Jag tittade bara lite snabbt, men jag hittade inte varken lösull eller skivor.

Sedan slängde du in ett dokument om en helt annan produkt. Kan i och för sig vara aktuell för min vind, men med tanke på infon på hemsidan blir jag lite fundersam. Nu funkade det inte att läsa så mycket på deras sidor, men en del strunt fanns.

Det finns ju många olika fabrikanter på cellulosa/returpappersbaserad lösull. Idag finns det mig veterligen bara en som har både skivor och lösull och det är Thermocell i Västerås. I övrigt är det ingen större skillnad mellan produkterna. Utom med salterna för brandskydd.

RuneStone:
Jag har isolerat några kåkar vid det här laget med cellulosaisolering typ ekofiber. Men ännu aldrig kommit i närheten prismässigt trots att jag oftast köper till utförarpris. Det brukar ligga på det dubbla eller mer i materialkostnad.

--

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-05-07 21:19

rylandes skrev:Jag har isolerat några kåkar vid det här laget med cellulosaisolering typ ekofiber. Men ännu aldrig kommit i närheten prismässigt trots att jag oftast köper till utförarpris. Det brukar ligga på det dubbla eller mer i materialkostnad.

Hmm.. Skumt. Jag bad om offerter från två olika aktörer om jämförde pris där jag till sist handlade av den lokale leverantören och det var ungefär samma pris som stenull. Så antingen har du fått väldigt högt pris på cellulosa eller så har våra bygghandlar väldigt högt pris på rockwoll..

Oresound skrev:Stenull har bl a följande ihophängande fördelar mot Glasull:

Hållfastare, tvärbundet.

Bättre att hantera och passa till.

Glöm inte att det är enormt brandtåligt i jämförelse med övrig isolering..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-07 22:16

rylandes: Ursäkta, men nu är jag förvirrad. Thermocell i västerås (som jag hittar) har inte det du skriver om. De har träisolering. Tyvärr dålig hemsida som inte funkar för mig.

//Michael

Användarvisningsbild
akheron

Inläggav akheron » 2013-05-09 07:36

Jag är i taget och ska isolera mellan våningarna i mitt hus. Jag har tittat på detta
http://www.papiruld.dk/Lydisolering_1.htm
Kanske kan vara något.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-09 07:48

Det man behöver angripa är direkttransporten, genom trä.

Allt annat blir jäkligt akademiskt och måttfullt bättre än glasull/stenull tror jag.

Tungt och styv konstruktion (typ en H-balkskonstruktion). Limma/skruva på något tung i botten på facken som verkligen är bunden till både balkar och underliggande träribbor. Sedan samma lösning på golvkonstruktionen. Utrymmet fullt med vanlig sketen isolering av billig typ. Stegljudsisolera golvet. Mitt tips.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-05-09 08:40

Med hyffsat kraftigt ramverk kan man fylla i EPS-betong.

http://www.epscement.com/fragor-_-svar.aspx
Shatterer of words

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-05-09 08:49

Mich skrev:rylandes: Ursäkta, men nu är jag förvirrad. Thermocell i västerås (som jag hittar) har inte det du skriver om. De har träisolering. Tyvärr dålig hemsida som inte funkar för mig.

Jag håller med om hemsidan. Lätt förvirrad. Men nog har de det jag pratade om:
http://www.thermocell.se/broschyrer/thermocellbyggsystem.pdf

http://www.feelingwood.se/

http://www.woodisol.se (Bra startpunkt)

Det är ju samma företag med flera hemsidor utan bra koppling däremellan.

--

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-09 22:25

Tack. Lite rörigt och det är baserat på trä, inte returpapper. Det verkar som både returpapper och trä-isolering kallas cellulosa... jo, förstårligt. Synd de inte har 120 skivor, hade nog varit bra i mitt snetak. I nedre delen, övre blir lösull.

Jag hittade Isoleringspellets Thermofloc
Special med hög densitet, 500kg/m3. Kanske fem centimeter sådant och sedan glasull.

Det går sakta framåt. Idag blev det några regelstumpar längs ena väggen. Sedan måste jag dra upp nya vattenrör till värmen. Har fått för mig att dra plast rör-i-rör till elementen.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-09 22:35

När jag sprutade lösull vid torpet, fick jag låna utrusning av något företag i Linghem....sprutade golv och snedtak...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-05-10 19:05

varför inte sänka ner extra träbjälkar i mellan de befintliga som hänger i "luften" så att säga, kanske kostar lite mer men ger mycket bättre isolering, bara fylla tom rummet med isolering, till och med att du skulle kunna ha allt hängande i nya vägg reglar som hänger med luft spalt i från väggarna (om du nu behöver ljud isolera väggarna också vill säga)

Nästa

Återgå till DIY-forum