Största skälet att ha en analog volymkontroll är att man säkerställer att ingen mjukvara helt plötsligt ställer om till full volym. Det är svårare för mjukvaror att vrida på potentiometrar
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Var ligger egentligen brusgolvet för de flesta 24 eller 32 bitars DAC? 24 bitar ska det bli 24x6=144 dB under 0 dBFS? Så bra är det väl aldrig i verkligheten?
rylandes skrev:Jag tror inte det spelar så stor roll i praktiken.
Själv så brukar jag använda volymkontrollen i uppspelningsprogrammet.
Många efterföljande analoga volymkontroller är ju av enklare slag (?).
Windowsmixerns dåliga rykte härrör nog från Win XP (K mixer). De senare är av annan klass.
--
Svante skrev:Då kan jag meddela att sämre omsamplingsalgoritm än den som är i mixern i Win7 får man leta efter. Tydligaste demon får man nog om man kör ett sinussvep med annan samplingsfrekvens än den som är inställd i control panel. Klarar man inte att göra omsampling bättre än så, så är man nog inte medveten om dither heller.
rylandes skrev:Det finns dock en hotfix för detta från Microsoft:
http://support.microsoft.com/kb/2653312
When you convert the sample rate of an audio file from one frequency to another frequency on a computer that is running Windows 7 or Windows Server 2008 R2, the new audio file sounds distorted during playback.
rylandes skrev:Ja jag river mig i huvudet här, för jag har flera problem som jag uppenbarligen inte förstår.
1. Jag läser inte Microsofts text som du. Som jag förstår den så använder sig MME av linjär interpolation när den konverterar audiofiler vid uppspelning. Det är då hotfixen till för. Kan du inte prova?
2. Om jag gör som du gör så får jag inte det problemet. Nu vet jag att jag grottade ner mig i olika inställningar på ljudet för flera år sedan. De har fungerat bra sedan dess. Tyvärr måste jag erkänna att jag har inte en aning om vad jag gjorde då. Förmodligen kör jag WASAPI. Men jag får väl försöka se vad jag har för inställningar. Ljudkortet är väl ett X-Fi. Inget märkvärdigt men heller inget inbyggt på MBD.
--
Svante skrev:Hursomhelst, det är lätt att provocera fram felet, spela valfritt sinussvep med annan samplingsfrekvens än den som är inställd i Windows. Min är tex ställd till 44100 (eftersom majoriteten av filerna jag spelar har den samplingsfrekvensen). När jag spelar ett svep med samplingsfrekvensen 48000 Hz så hör man "spöktoner".
rylandes skrev:Jag använde mig av samma som du.
Det är väl så att man kan använda sig av olika APIer och dessutom på flera olika sätt. Det här problemet finns kvar när man använder sig av det gamla MME kan vi väl konstatera. Om man använder DirectSound så fungerar det tydligen.
Jag kan iof förstå att du inte vill använda dig av hotfixen. Men då kommer vi nog inte längre. Slutsatsen är väl då att Win7 i vissa lägen inte kan resampla på ett vettigt sätt utan hotfix och i andra lägen så fungerar det.
--
rikkitikkitavi skrev:Fast många hemmabioförstärkare som har någon form av multikanalsvolymkontroll-IC har problemet att mikrokontrollerna får fnatt ibland och skickar ut Max volym på kontollbussen. Jag har råkat ut för det. Programbuggar antagligen eftersom inget program är felfritt.
rikkitikkitavi skrev:Hur svårt kan det vara att koda rätt?
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Hur svårt kan det vara att koda rätt?
Det är jättelätt. Jag har nog aldrig kodat fel faktiskt. Hrrm.![]()
tvett skrev:Vad är att koda fel?
Svante skrev:tvett skrev:Vad är att koda fel?
var volume:byte;
if volumedownpress then volume=volume-1;
Detta kommer att leda till en överraskning när volymen är noll och man trycker på volymminskningsknappen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster