Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Inläggav adagio » 2013-05-10 08:57

Kanske att sticka ut hakan lite men jag tycker alla även på detta lite skeptiska (sunt) forum ska få ta del av detta. Jag har i många år följt och ibland deltagit i debatter både här och på andra forum. Jag är imponerad av andra människors kunskapsnivå men är inte rädd för att stå för mina åsikter och i detta fall mina produkter....

Så här har ni lite sk snömos och säljsnack,

Sonus Concordia
[url="http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/Snapbucket/A57605BC.jpg.html"]Bild[/url]

"Concordia det antika Roms gudinna för endräkt och harmoni"
Det är vad jag vill uppnå i dessa produkter. Efter två år av intensivt prototypstestande, materialtestande, nogranna jämförelser med andra marknadsledande kablar har jag lyckats att nå det house sound jag eftersträvat.
Det som bara började som en kul grej, för att sedan övergå i en mer seriös strävan att hitta det optimala för eget bruk tog för en tid sedan steget in i en kommersiell tanke. För intresset blev större och större bland bekanta hifirävar och även via ryktesvägen. Förfrågningar om att få köpa och prova. I kamp med flera stora och välrenommerade kabeltillverkare ville folk köpa mina, trots att jag inte direkt ville sälja utan mer skryta lite. Jag sålde mina egna och gjorde nya. Ur detta föddes det bolag som nu står inför kommersiell premiär. Blir AB denna månad och hade en smygpremiär på sweetspot.

Gå in och kika på vår hemsida sonusconcordia.se
Välkommen
Joakim (adagio) Lundmark[/url]

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-10 09:18

Bra försök!
Nej tack.

Med vänlig hälsning.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 09:20

Du har missat en viktig punkt i policyn, 415 inlägg utan signatur om din branchkoppling.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-10 09:44

Varför är det olika språk i menyer och löpande text? Det är t.o.m blandade språk i menyerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2013-05-10 10:57

Efter två år av intensivt prototypstestande, materialtestande, nogranna jämförelser med andra marknadsledande kablar har jag lyckats att nå det house sound jag eftersträvat.

"house sound" ?

Det är väl en sladd vi pratar om? Hur låter en sladd?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 13:39

Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"

Om nu ts är säker på sina produkter så får ni säkerligen låna hem och prova dom, PROVA innan ni lägger er ner och lipar på backen iaf!

Tom eran kära husguru Öhman har ju sagt att han hör skillnad på kablar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-10 13:45

Håller med NiklasF om att det var trist läsning. Är det fel på Adagios firmas kablar?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 13:45

Vi kanske inte har lika dåligt konstruerad elektronik som TS :wink:
Varför ska man alltid prova allt innan man får avskriva det som överprissatt?

Det är ju bara kul om en medlem skapar en vettig produkt, men det ska utskrivas i signaturen... även om man bara kränger... Ok, AB skapas nu, dags att lägga till i signaturen då.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 13:56

Även om du inte tycker det är prisvärt så finns det ju andra som tycker det, låt folk göra vafan dom vill med sina pengar!

Satans vad jag är less på endel folk!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 14:02

En eloge till TS som vågar skämta om "snömos" i beskrivningarna :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2013-05-10 14:34

Köp en eq istället.
Billigare och ger ännu större möjligheter att förvränga ljudet efter smak.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-10 14:46

tvett skrev:Varför ska man alltid prova allt innan man får avskriva det som överprissatt?

Hur överprissatt ska en produkt vara för att det ska bli ok att vara taskig? :roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 14:50

Det är upp till var och en att bestämma, med detta överstiger min gräns med råge, utan att vara taskig. Notera att introduktionspris brukar betyda "mycket billigare än vad det borde vara":
Introduktionspriser:
IC
Neptunus Ag RCA 6000:-
Neptunus Ag XLR 8000:-
Saturnus Ag RCA 9000:-
Saturnus Ag XLR 11000:-
Jupiter Ag RCA 16000:-
JupiterAg XLR 18000:-
Speaker Cable:
Saturnus SC 2x2,5m 17000:- par
Powercable 1,8m
Ruby 7500:-
Ruby gold edition 7200:-
Black Diamond 9500:-
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Inläggav Objektivisten » 2013-05-10 14:51

adagio skrev:Gå in och kika på vår hemsida sonusconcordia.se
Välkommen
Joakim (adagio) Lundmark[/url]

Bra jobbat! Snyggt!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-10 14:54

NiklasF skrev:Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"

Om nu ts är säker på sina produkter så får ni säkerligen låna hem och prova dom, PROVA innan ni lägger er ner och lipar på backen iaf!

Tom eran kära husguru Öhman har ju sagt att han hör skillnad på kablar.

Ja, mitt inlägg var inte direkt muntert. Ber om ursäkt för det! (@TS)

Alla som harvar på med att lyfta HIFI skall premieras!

Såhär skulle jag ha skrivit:

Kul med dina fina kablar. Vill bara tipsa om att företagspresentationer skall
skrivas under medlemspresentationer, men nu fick du ju in infon där alla läser! Good job ;)

(Jaja, vet inte om det blev bättre. Vaknade nog på fel sida idag!)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 14:55

Kul!

Lycka till! För de som inte vet det så är det här en förträffligt trevlig kille som inte lider det minsta av prestige och som har självdistans.

Hur mycket man än tycker att prylar är överprissatta, så är det väl upp till var och en att bedömma prisvärdigheten. Att det reageras på formuleringar i marknadsföringstext lär Adagio nog vara medveten om.

Jag lämnar mina kommentarer först när sidan är mogen. Just nu irriteras jag bara på utseende och formuleringar.

Fixa signaturen också Adagio.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-10 14:56

respekt@korksniff :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 15:28

Jag önskar adagio lycka till, men jag kan inte med gott samvete rekommendera kablar i denna prisklass till någon. Oavsett hur mycket pengar man än har så kan en kabel aldrig vara värt de summorna enligt mig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 15:35

Tja, du har nog själv utrustning som andra ser som galet överprissatt och aldrig skulle rekommendera, så jag förstår inte tillägget om det?

Ingen har väl bett dig rekommendera något, framförallt något du varken sett eller lyssnat till?

PS. Vad kostar tavlan Mona Lisa idag?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 15:40

MagnusÖstberg skrev:Tja, du har nog själv utrustning som andra ser som galet överprissatt och aldrig skulle rekommendera, så jag förstår inte tillägget om det?

Ingen har väl bett dig rekommendera något, framförallt något du varken sett eller lyssnat till?

+1

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 16:22

MagnusÖstberg skrev:Tja, du har nog själv utrustning som andra ser som galet överprissatt och aldrig skulle rekommendera, så jag förstår inte tillägget om det?

Det må så vara, men nu handlar inte denna tråden om mina ägodelar så det är tämligen irrelevant.

Nej det har de inte(iaf inte i denna tråden), detta var menat som en kommentar om priset på produkten/produkterna som tråden handlar om. Jag såg ingen skylt om att man inte fick reflektera över priset.
Adagio verkar vara en trevlig kille och jag har ingen anledning att tro att kablarna är något annat än bra, men priset är för högt enligt mig. Om ni nu inte håller med mig så är det er rättighet att säga så, men försök inte påstå att jag inte har samma rätt som alla andra att yttra mina åsikter.

Ingen aning, förmodligen alldeles för mycket för att någon av oss bör fundera över det.

EDIT: stavfel.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-05-10 16:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 16:25

Bryr ni er lika mycket när någon skall välja färg på bilen dom skall beställa, eller fälgar eller, eller, eller.

Om det nu är värt för dom så varför skall det alltid ältas om att NI inte tycker att det är värt det :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 16:27

NiklasF skrev:Bryr ni er lika mycket när någon skall välja färg på bilen dom skall beställa, eller fälgar eller, eller, eller.

Om det nu är värt för dom så varför skall det alltid ältas om att NI inte tycker att det är värt det :?

Ja om de kommer lägga väldigt mycket pengar på något som jag anser är slöseri(slöseri i den mening att de tror att det kommer ge dem något som inte är möjligt eller att det finns bättre för samma summa. Inte att jag inte gillar färgen) så kommer jag i all välmening att upplysa dem om det och jag uppskattar om folk gör samma sak med mig. Bra råd är alltid välkommet.

Att kablar kan göra skillnad tror jag ingen säger emot. Att det dock krävs dessa summor för att få en bra kabel har jag hittils inte sett någon som lyckats bevisa därav anser jag att priset är för högt.
Sen kan man ju alltid köpa dem för att de är snygga eller för att stötta tillverkaren osv, men det är ett helt annat scenario.

Jag vill inte förstöra tråden för Adagio så jag lägger ner denna diskussionen nu.

Lycka till iaf Adagio :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-05-10 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-10 16:33

adzer skrev:Oavsett hur mycket pengar man än har så kan en kabel aldrig vara värt de summorna enligt mig.

Det man kan säga är "oavsett hur mycket pengar jag än hade så skulle en kabel aldrig vara värd de summorna för mig".

Om de gav mig en bättre totalupplevelse vid hifi'n (även om jag visste att det troligen bara var placebo) så skulle de kanske vara prisvärda för mig. Trots ett högt pris och förutsatt att jag hade råd.

....faktiskt :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 16:39

adzer skrev:

Det må så vara, men nu handlar inte denna tråden om mina ägodelar så det är tämligen irrelevant.

Jag tycker det är helt ovidkommande huruvida du ämnar rekommendera något eller inte. Tycker det var en kommentar som du kunde hållit inne med, lite som att du ville visa dig "Faktiskt Politiskt Korrekt" (FPK) inför andra på forumet ;)

Liksom tråden inte handlade om dina eventuellt överprissatta prylar, så handlade nog inte den här tråden om huruvida någon kunde rekommendera dem eller inte, utan glädjande nog ytterligggare en person som vågar pröva sina vingar i branchen.

Tycker det är helt fel läge att droppa negativism.

Skall man vara ärlig så är väl prissättningen något marknaden sätter sin dom på, och vi kan nog acceptera det bara marknadsföringen sköts vettigt.

Tycker prylarna ser trevliga ut, passar säkert fint till de som har dem synliga. Vackra prylar kan få kosta en slant för många, precis som tavlan Mona Lisa som kostar horribelt mycket i förhållande till ingående komponenter i form av duk och färg - även inräknat rätt så mycket arbetstid för att färdigställa den :)
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-10 17:20

Hej!
Tack för all respons, både uppmuntrande, kritik och negativ sådan. Jag fixade min signatur, missade dock att kryssa i att signatur ska vara synlig.
Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar. Det går liksom inte att ha ett billigt pris till en början och sedan försöka höja allt eftersom. Priserna är jämförbara och ibland billiga jämfört med konkurrenter, en stor skillnad är att dessa är handtillverkade från början till slut, ett rent hantverk. Konkurrenterna spottar ut kabel ur maskiner i flera kilometer som kostar 3-10 kr metern och sedan tar dom ut minst lika mycket som jag. Mina priser är beräknade på ett relevant sätt, jag lovar. Dock är kablarna inte billiga, jag håller inte på med välgörenhet. Det finns mycket annat att välja på och det är upp till var och en.
Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.
Med vänlig hälsning,
Jocke
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-05-10 18:08

Tummen upp på den motiveringen :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 18:45

Mordiiax skrev:Tummen upp på den motiveringen :)

Håller helt med. Det är verkligen inte lätt att slå sig in som ny småtillverkarna mellan jättarna och jag hoppas att folk inte är lika snåla som mig så att sonus concordia går runt ekonomiskt :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-05-10 21:44

adagio skrev:Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar.

Välkommen till hifibranschen.

Inte helt ovanligt så räknar en del människor så här, lite metall 100 kr, lite tyg 20 kr sen har han säkert en lön på 150 kr/tim.

Då borde en kabel kosta 300 kr men den jäveln stoppar alltså 5700 kr i fickan :D .

Hur som helst önskar jag dig lycka till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-10 22:12

Vinylcalle skrev:
adagio skrev:Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar.

Välkommen till hifibranschen.

Inte helt ovanligt så räknar en del människor så här, lite metall 100 kr, lite tyg 20 kr sen har han säkert en lön på 150 kr/tim.

Då borde en kabel kosta 300 kr men den jäveln stoppar alltså 5700 kr i fickan :D .

Hur som helst önskar jag dig lycka till.

MvH Carl

Håller med. Å andra sidan får du en 46" tv av schysst kvalitet
För dom pengarna. En handbyggd tv skulle å andra sidan kanske kosta 30 miljoner. Prisvärd på sitt sätt! :D
HIFI är det nya varg.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi