MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-04-28 14:49

Richard skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Richard skrev:
Fackamato skrev:Jag kopplade in min minidsp mellan laptopen och MS40-monitorerna. Snacka om skillnad efter REW och manuellt P-EQ darefter. Vart pengarna? Absolut inte.

Men om jag kopplar in den i en stor anlaggning sa ar det nog vart.

Ni som använder dsp: n fullrange, är den helt transparent i ljudet ( subjektivt ) ?

Dvs färgar den inget om ni ställer alla inställningar på neutralt ?

Det jag menar är att javisst, det blir en smidig LT- historia som dessutom kan skräddarsys till alla möjliga rum och subbasar, men är allt bara positivt ?

Jag frågar därför att jag är intresserad själv av en minidsp. Det finns ju många alternativ, bla från behringer.

Nej, den tillför bla brus som hörs vid låg lyssningsnivå om man sitter nära eftersom den är monterad efter volymkontrollen.

Då faller den bort för mig. :?

Det skall omformulera mig:
Bruset kan höras i vissa fall, jag upplever det som ett mindre problem.

Hur styr du volymen om du kör digitalt in på miniDSPn?

Om du undrar rent subjektivt , i stil med "klappa takten" eller svulstiga kabeldiskussioner om miniDSPns påverkan på ljudet är jag fel person att fråga.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-04-28 15:07

Richard skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Richard skrev:
Fackamato skrev:Jag kopplade in min minidsp mellan laptopen och MS40-monitorerna. Snacka om skillnad efter REW och manuellt P-EQ darefter. Vart pengarna? Absolut inte.

Men om jag kopplar in den i en stor anlaggning sa ar det nog vart.

Ni som använder dsp: n fullrange, är den helt transparent i ljudet ( subjektivt ) ?

Dvs färgar den inget om ni ställer alla inställningar på neutralt ?

Det jag menar är att javisst, det blir en smidig LT- historia som dessutom kan skräddarsys till alla möjliga rum och subbasar, men är allt bara positivt ?

Jag frågar därför att jag är intresserad själv av en minidsp. Det finns ju många alternativ, bla från behringer.

Nej, den tillför bla brus som hörs vid låg lyssningsnivå om man sitter nära eftersom den är monterad efter volymkontrollen.

Då faller den bort för mig. :?

Jag provade precis att endast ha minidsp:n inkopplad till hogtarlana och dra pa full volym. Jag hor inget extra brus jamfort med nar den ej ar inkopplad.

edit: Lade orat vid hogtalaren.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-04-29 09:15

Richard skrev:
Ollboll skrev:Om ni vill använda DSP som bäst så sätt den inte efter volymkontrollen för då introducerar ni ju bara onödigt brus. Kör istället digital ingång till MiniDSPn.

Ok, är dacen bra då ?

Inte överdrivet bra men i dom flesta fall tillräckligt, den presterar rejält mycket bättre om du undviker ADCn på ingången. 2x8-kortet har bättre spec på komponenterna och presterar bra.

Vill man ha ännu bättre DACar så kan man ju köra dom digitala korten, själv har jag gjort hybrid där mina mellanregister och diskanter är passivt delade och drivs av min flashigare DAC via MiniDSP-kortets digitala utgång medans subbarna och basarna upp till 300 hz använder kortets analoga utgångar.

Användarvisningsbild
glemmy

Inläggav glemmy » 2013-05-03 07:58

Ber om ursäkt om det tagits upp men jag har plöjt igenom större delen av tråden utan att hitta. Det har diskuterats att man vill undvika omvandlingen digital-analog-digital-analog som blir då man kopplar sin standard miniDSP analogt och det är vad min fråga berör.

Finns det möjlighet att kringgå detta utan att köpa till en miniDIGI eller nanoDIGI? Kostnaden blir ju nästan den dubbla.
miniDSP har ju en slags digital ingång - I2S, men mina kunskaper sträcker sig inte så långt att jag förstår vad det är. Antar att den mer skickar "rådata" mellan t.ex. miniDSP och miniDIGI, men att det inte går att skicka in någon ljudström där.

Så hur har ni i tråden löst det, om ni har gjort något?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-05-03 08:20

glemmy skrev:Ber om ursäkt om det tagits upp men jag har plöjt igenom större delen av tråden utan att hitta. Det har diskuterats att man vill undvika omvandlingen digital-analog-digital-analog som blir då man kopplar sin standard miniDSP analogt och det är vad min fråga berör.

Finns det möjlighet att kringgå detta utan att köpa till en miniDIGI eller nanoDIGI? Kostnaden blir ju nästan den dubbla.
miniDSP har ju en slags digital ingång - I2S, men mina kunskaper sträcker sig inte så långt att jag förstår vad det är. Antar att den mer skickar "rådata" mellan t.ex. miniDSP och miniDIGI, men att det inte går att skicka in någon ljudström där.

Det går bra att mata miniDSP med i2s-signal. Valet görs i din plugin.

Jag har precis funderat på detta. Exempelvis skulle man kunna tappa i2s-signalen från sitt försteg (eller som i mitt fall en hemmabioreceiver). Jag köpte servicemanualen till min Marantz 6004 och mycket riktigt finns det i2s-signal att tappa om man är lite händig. Kanske skulle man sedan kunna mata den filtrerade signalen tillbaka in i receivern på 7.1-ingången. 7.1-ingången måste dock kopplas bort från sin vanliga funktion så att ingångsväljaren fungerar som vanligt. Därefter plockar man från pre-out direkt till slutstegen.

Sen kom jag på att det finns bättre saker att oroa sig för. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-05-03 09:00

Jag upplever min miniDSP 2x8 som helt transparent och brusfri.
Men jag har inga high-end högtalare eller slutsteg, blir kanske annorlunda om man har mer extrema prylar.
Men jag har skapligt hög känslighet på högtalarelementen (94-98 ), om DSPn skulle vara brusig så skulle jag nog märka det.

Om man använder en dator som signalkälla så finns det någon/några modeller som kan anslutas digitalt.
Eftersom jag kör analogt så vet dock inte vad de heter.
Senast redigerad av opethic 2013-05-04 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
glemmy

Inläggav glemmy » 2013-05-03 09:00

bomellberg skrev:
glemmy skrev:Ber om ursäkt om det tagits upp men jag har plöjt igenom större delen av tråden utan att hitta. Det har diskuterats att man vill undvika omvandlingen digital-analog-digital-analog som blir då man kopplar sin standard miniDSP analogt och det är vad min fråga berör.

Det går bra att mata miniDSP med i2s-signal. Valet görs i din plugin.

Jag har precis funderat på detta. Exempelvis skulle man kunna tappa i2s-signalen från sitt försteg (eller som i mitt fall en hemmabioreceiver). Jag köpte servicemanualen till min Marantz 6004 och mycket riktigt finns det i2s-signal att tappa om man är lite händig. Kanske skulle man sedan kunna mata den filtrerade signalen tillbaka in i receivern på 7.1-ingången. 7.1-ingången måste dock kopplas bort från sin vanliga funktion så att ingångsväljaren fungerar som vanligt. Därefter plockar man från pre-out direkt till slutstegen.

Sen kom jag på att de finns bättre saker att oroa sig för. :-)

Det är ofta så att det finns bättre saker.. :D
Men jag ska fundera lite mer, efter lite googlande hittar jag

"you can get I2S from any soundcard which uses an Envy 24/VT1712 chip. I think one of the cheapest is the M-Audio Audiophile 2496. You have to solder to the PCB tracks, though, and it is a very fiddly job. It is then worth buffering and isolating the output with an IL715 chip."
Råkar ju ha ett sånt.
Fast jag vet inte, låter "jobbigt" och frågan om det är mödan värt.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-04 14:55

Nu försöker jag koppla in min miniDSP 2x4 för att göra ett första försök att justera lite. Men det går inte att koppla upp mot den via USB sladden.

Jag får inte upp den dialogrutan som jag förväntar mig utan en annan som säger att jag ska starta Adobe air. Men hur gör jag det? Jag har laddat ned den senaste versionen av Adobe air. Jag har även laddat ner senaste Adobe flash och .net framwork 3.5 enligt manualen.

Vad kan det vara som är fel?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
HK430

d

Inläggav HK430 » 2013-05-04 15:29

Jag äger inte ens en miniDSP men har du startat programmet man köper till/laddar ner?
Man gör allt i programmet och trycker bara sedan på 'sync', att bara koppla in DSPn ska alltså inte göra något vad jag förstått.

Efter att du tryckt på sync ställer det om DSPns maskinvara och det är därför man inte behöver ha den inkopplad via USB hela tiden.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-04 15:47

Japp, allt är nerladdat från deras hemsida. Nu senast prövade jag deras senaste beta version för att se om det gjorde någon skillnad. Men tyvärr inte...
Problemet för mig är att jag inte får kontakt med min miniDSP. Jag har provat med nätadapter (på ca8V DC) och endast med USB matning. Inget av alternativen har gjort någon skillnad. Jag har skruvat upp miniDSP'n för att se att matningen fungerar och den blå dioden blinkar så fint med 1 Hz. Så jag drar slutsatsen att det är som det ska.

Nu försökte jag köra .NET framework installationen igen för det var någon på minDSP's forum som hade prövat det och fått det att fungera. Dock verkar det som att det är något fischy med min .NET installation.

Nån som vet om det måste vara 3.5 som används eller kan 4.5 gå lika bra?
Jag håller på att installera den nu. Så håll en tumme. :)

Den plug in som jag använder är 2way_SUB_ADV_108.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-05-04 18:09

Trepip - Får din mDSP ström som den ska?
Om den är strömsatt och ändå inte connectar med datorn så prova att stänga av allt (mDSP & dator) starta igen, men starta mDSP sist!

Du ska trycka på Connect (stora gröna knappen uppe i högra hörnet)

Precis som mobiltelefoner och TV-boxar så kan mDSP behöva startas om ibland för att fungera som de ska.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-04 21:21

Jag blir tokig. Nu har jag startat om allt flera gånger (dator och miniDSP) matar den från USB dioden blinkar men det enda svaret jag får är"Device found" "Waiting connection, please launch the air application" när jag trycker på den grön sync-knappen. Sedan efter en stund kommer meddelandet "Cannot connect to DSP, please plug in the board".

Nu är dessutom .NET framework 4.5 installerat.

edit: lagt till sista meddelandet.
Mot ljusare tider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-05 19:27

Trepip skrev:Jag blir tokig. Nu har jag startat om allt flera gånger (dator och miniDSP) matar den från USB dioden blinkar men det enda svaret jag får är"Device found" "Waiting connection, please launch the air application" när jag trycker på den grön sync-knappen. Sedan efter en stund kommer meddelandet "Cannot connect to DSP, please plug in the board".

Det finns dom som har avinstallerat net framework 4.5 och kört med 3.5 och fått det att fungera sen funkar den inte med 8v adapter utan skal ha minst 12v.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-05 19:29

boom, varifrån får du att det ska vara minst 12v?

2x4 är specad till 4.5-24V på Vin.

edit: ändrat 30V till 24V
Senast redigerad av tvett 2013-05-05 19:52, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-05 19:37

tvett skrev:boom, varifrån får du att det ska vara minst 12v?

2x4 är specad till 4.5-30V på Vin.

Tittade på den balancerade och den krävde minst 12v.
Sen var väl det max på 2x4 24v.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-05 19:53

Yes, 24V skulle det vara max.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-05 21:15

boom skrev:
Trepip skrev:Jag blir tokig. Nu har jag startat om allt flera gånger (dator och miniDSP) matar den från USB dioden blinkar men det enda svaret jag får är"Device found" "Waiting connection, please launch the air application" när jag trycker på den grön sync-knappen. Sedan efter en stund kommer meddelandet "Cannot connect to DSP, please plug in the board".

Det finns dom som har avinstallerat net framework 4.5 och kört med 3.5 och fått det att fungera sen funkar den inte med 8v adapter utan skal ha minst 12v.

Så det är alltså slillnad på .NET framework 3.5 och 4.5?
Då ska jag försöka ta bort 4.5 och lägga in 3.5 istället. Hålle en tummer för att det funkar!

Hur skulle det vara att köra i en linuxmiljö istället, nån som provat det?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-05-05 21:24

Trepip skrev:
boom skrev:

Då ska jag försöka ta bort 4.5 och lägga in 3.5 istället. Hålle en tummer för att det funkar!

Inte provat, vet ej om usb-stacken gar genom alla api:er. JAg har .net 4.0.30320 har, funkar fint.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-05 21:43

ska se om jag hittar den, jag har försökt flera gånger nu med 3.5 men får installationsfel hela tiden. Jag förstår inte vad jag gör för fel. :?:
Mot ljusare tider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-05 21:43

Trepip skrev:
boom skrev:

Det står så på minidsps forum.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-05 22:21

Vilket menar du, att linux är bra eller att det måste vara 3.5?
Eller kanske båda?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-10 07:09

Tillslut är problemet löst, äntligen! :)

Jag lyckades tillslut installera .NET framework 3.5 men problemet kvarstod så jag gled ner i skorna och deppade lite. Men det hjälpe ju inte så jag såg att nån skrivit om brandväggen och tänkte, tja varför inte kolla den också? Sagt och gjort, stängde av brandväggen tillfälligt, och se, då funkade det som det skulle.
Nu är jag lite förbannad på att jag inte kollade det tidigare men glädjen av att det funkar är större. :D

Nu blir det till att gå vilse i mätningar och justeringar, ska bli kul!
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 17:56

Jag saknar möjlighet att utan syncning kunna växla mellan delat och fullregister på topparna. Det är inte alltid man vill dra igång bassteget för lättare lyssning.

Är enda lösningen att ersätta topparnas utgånga med egna rca och sätta en växlande tvåpolig brytare? Antar att det inte är så bra att köra in IN på OUT-expansionen som fullösning, skulle isf behöva bryta strömmen med.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-12 21:14

Hej!

Jag har nu tänkt köpa en MiniDSP. Det jag vill kunna göra är helt enkelt att kunna eq:a mina två subbar, som drivs av ett slutsteg, om det har någon betydelse..?

Skulle någon kunna säga vilken som jag behöver, jag vill ha den billigaste möjliga som klarar det jag skrev.

Mycket tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig! :)

Hemsidan; http://www.minidsp.com/onlinestore
Senast redigerad av doglas2009 2013-05-12 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 22:12

doglas2009,

Det låter som en 2x4 löser det du vill göra. Enklast är att köpa den "in a box" dvs inte som löst kort. Sen är det hur avancerat eq du vill göra som bestämmer vilken plugin du behöver.
Jag skulle satsa på en 2way crossover advanced för att få custom-möjligheter, tex om du vill använda Linkwitz transform.
Skillnaden mellan basic och advanced är bättre filter (om man behöver det) i advanced, och att eq finns både på det odelade och de delade kanalerna för sig.
Berätta lite mer så blir det enklare att svara exaktare.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-12 22:21

tvett skrev:doglas2009,

Det låter som en 2x4 löser det du vill göra. Enklast är att köpa den "in a box" dvs inte som löst kort. Sen är det hur avancerat eq du vill göra som bestämmer vilken plugin du behöver.
Jag skulle satsa på en 2way crossover advanced för att custom-möjligheter, tex om du vill använda Linkwitz transform.
Tack för hjälpen :)

Men det finns 2 stycken "2x4"-Rev A och Rev B. Vad är skillnaden?

Jag vet inte riktigt själv hur avancerad eq jag vill ha. Jag har slutna lådor så jag vill kunna boosta lite i botten och eventuellt lägga på ett högpassfilter.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 22:24

Ok, då är det bästa att ta advanced plugin, "2.1" verkar ha möjlighet att summera två kanaler till mono ut, men du ska bara köra en kanal rakt igenom? Köp 2.1 oavsett så har du alla möjligheter du behöver. Det är den jag har. Ska du kompensera slutna lådor vill du kunna köra LT med "advanced biquad", och har inget behov av 30bands eq.

Skillnaden på A och B är att B klarar högre inspänningar, det är byglingsbart. Verkar ju inte vara nån prisskillnad?
Senast redigerad av tvett 2013-05-12 22:32, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-12 22:31

tvett skrev:Ok, då är det bästa att ta advanced plugin, "2.1" verkar ha möjlighet att summera två kanaler till mono ut, men du ska bara köra en kanal rakt igenom? Köp 2.1 oavsett så har du alla möjligheter du behöver.

Skillnaden på A och B är att B klarar högre inspänningar.
Hmm, nu är jag inte riktigt med :?

Jag använder båda kanalerna på mitt Ep4000.

Vad menas med inspänningar? :?

Orkar du länka till den du menade, så det inte blir några missuppfattningar... :)

http://www.minidsp.com/onlinestore/brow ... box?sef=hc

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 22:35

Den gamla varianten klarade enbart 0.9v inspänning, den nya klarar 2v.´Det fanns alltså risk att signalen slog i taket i vissa tillämpningar, tex från en CD-spelare. Kan du välja, ta en rev B, så är du säker oavsett.

Plugins finns här att jämföra:
http://www.minidsp.com/products/plugins

Hur delar du signalen? Vad kör du för delningsfrekvens?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-12 22:39

tvett skrev:Den gamla varianten klarade enbart 0.9v inspänning, den nya klarar 2v.´Det fanns alltså risk att signalen slog i taket i vissa tillämpningar. Kan du välja, ta en rev B.

Plugins finns här att jämföra:
http://www.minidsp.com/products/plugins

Hur delar du signalen? Vad kör du för delningsfrekvens?
Okej :)

Just nu delar jag allt i min Denon AVR-1912. Jag delar nog egentligen lite konstigt, men-subbarna vid 120hz och frontarna vid 60hz.

Det som står i den länken säger inte mig så jättemycket, jag har inte speciellt bra koll på vad allt betyder :?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum