Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-05-13 00:23

phloam skrev:Jo precis, det som Adagio själv refererade till som helt subjektiva intryck.

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck? Vad är poängen? Att helt ta död på tanken att Adagio's hantverkskabel möjligen kanske kan låta lite bättre än en vanlig? Är det ens möjligt? Eller önskvärt?

Själv tog jag avstamp i detta:

adagio skrev:Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.

Man får ta i beaktning att Almen antagligen aldrig upplevt dynamik, luftighet, nyanser och svärta i återgivningen, eftersom han har en helt transparent stereo hemma. Trist, om du frågar mig.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-13 00:47

För mig får gärna kablarna synas och sprida vällust, bara testobjektet inte vet vilka som är anslutna när musiken spelas upp. Frågan är hur man gör det praktiskt med just strömsnokar. Det tar en stund mellan omkopplingarna. Fast om kablarna är SÅ bra som tillverkaren säger så bör vi alla höra en tydlig skillnad, eller hur?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-13 00:51

Fråga till adagio: Är det strömkablarna som ger den tydligaste skillnaden tycker du? Annars får du gärna välja en signal- eller högtalarkabel istället. Jag blir lika imponerad oavsett. En schyst lampsladd mot din bästa högtalarkabel eller en biltemakabel vs din bästa signalkabel. Nästan orättvist, men vi ska ju ha trevligt, inte sant?

Vilken dag passade dig bäst?'

PS! Du ska absolut ha en eloge som ställer upp på ett sådant här test. Jag har förstått att de flesta kabeltillverkare inte gör det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 01:25

Objektivisten skrev:
phloam skrev:Jo precis, det som Adagio själv refererade till som helt subjektiva intryck.

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck? Vad är poängen? Att helt ta död på tanken att Adagio's hantverkskabel möjligen kanske kan låta lite bättre än en vanlig? Är det ens möjligt? Eller önskvärt?

Själv tog jag avstamp i detta:

adagio skrev:Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.

Man får ta i beaktning att Almen antagligen aldrig upplevt dynamik, luftighet, nyanser och svärta i återgivningen, eftersom han har en helt transparent stereo hemma. Trist, om du frågar mig.

Jag tycker det är synd att du känner för att kasta in beandfackla i tråden och dessutom passar på att vara sarkastisk mot en annan forummedlem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-13 07:21

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck?

Ja, självklart! Om man vill veta hur det ligger till verifierar man subjektiva intryck med objektiva lyssningstest (blindlyssningar). Kanske än mer intressant när de subjektiva intrycken rör sig om verifierbara tekniska termer (dynamik, till exempel).

Annars riskerar man att ifrågasättas på faktiskt.se, och det verkar ju - om man ser till reaktionerna - vara bland det värsta som kan hända. 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 09:31

Jag hade helt klart räknat med dessa reaktioner, dock ännu mer fördömmande. Jag har flera ggr sagt att jag tycker vi har en bra nivå på diskussionen. Vi svävar ut OT men så länge det är relevant och vi svävar in i tråden igen tycker jag det är Ok.

En fråga bara. -brukar ni som föreslagit blindtest, fråga vintillverkare om dom ställer upp på blindtest om dom skriver saker som" kraftfull, björnbär, läder, till lamm eller grillat osv" måste dom också kunna bevisa det på nåt sätt?
Texten är reklam och info inte ett recept eller varudeklaration.
Texten är till för att locka till nyfikenhet och att den presumtiva kunden ska bilda sig en uppfattning om produkten kan vara intressant eller inte.
Om man har asberger så kan det vara svårt att tolka såväl text eller språk på mer en ett sätt. Som tur är, är de flesta av oss fria från denna åkomma och bör kunna se saker för det dom är.
Ni tror väl inte att nya Nissan (p)juke har ett laserlasso som drar bilen genom staden till vald destination?
Världen vore väl en tråkigare plats om inte fantasi och målade beskrivningar fick förekomma.
"den här mediokra kabeln presenterar en oslagbar sameness, den låter minst lika bra som alla andra. Ljudet beskrivas som "ljud". Perspektivdjup och soundstage är vad man kan förvänta sig, den är härligt odynamisk, den spelar...bas riktigt tamt. Dom oexklusiva kontakterna är.. billiga.
Färgen blev, likaså utseendet som ska ge ägaren olustkänslor var gång man ser den" osv
Blir man sugen? Nej inte jag... Till ett litet skratt kanske.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 09:50

Vin har ingen teknisk funktion utöver innehållets volym samt alkoholhalt och båda dessa brukar vara föredömligt angivna. Likaså fakta om ursprung; Land, region, vingård, druva/or, år.

Resten är subjektivt tycke(/trams/nonsens/valfritt ord).

Om en kabel är menad att vara tekniskt bättre, så förväntar jag mig både en tekniskt hållbar förklaring samt tillhörande data.

Om den inte är avsedd att vara tekniskt bättre, utan subjektivt framtagen för en trevlig färgning, så tycker jag att det bör skrivas så att mindre kunniga kunder inte förleds att tro att den är tekniskt överlägsen.

I vilket fall som helst förväntar jag mig reella tekniska data på alla signalförande kablar på deras grundläggande tekniska parametrar (RCL, per meter vid lösmeter).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-13 10:26

adagio skrev:En fråga bara. -brukar ni som föreslagit blindtest, fråga vintillverkare om dom ställer upp på blindtest om dom skriver saker som" kraftfull, björnbär, läder, till lamm eller grillat osv" måste dom också kunna bevisa det på nåt sätt?

Fast nu var det du som tog upp blindtest först i tråden:
Ska vid tillfälle även prova helt blinda test.

Och inom vinprovningen är blinda tester helt legio. Vid alla utbildningar till sommelier ingår blindtestning, liksom vid tävlingar.

Texten är reklam och info inte ett recept eller varudeklaration.
Texten är till för att locka till nyfikenhet och att den presumtiva kunden ska bilda sig en uppfattning om produkten kan vara intressant eller inte.
Om man har asberger så kan det vara svårt att tolka såväl text eller språk på mer en ett sätt. Som tur är, är de flesta av oss fria från denna åkomma och bör kunna se saker för det dom är.

För det första heter det Asperger, för det andra är inte problem med skriven text typiskt för personer med Aspergers syndrom.

Och i sakfrågan: om reklamtexter innehåller rena påhitt och överdrifter bör det framgå på ett tydligt sätt.

Det har skrivits en del om blindtester här på faktiskt, och är du intresserad av att lägga upp ett test på ett bra sätt så hjälper vi gärna till.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-13 10:29

Oj oj oj. Nu börjar vi närma oss svaret på livet, universum och allting!
Väntar med spänning! :D
HIFI är det nya varg.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 10:44

42

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 11:40

adagio skrev:Texten är reklam och info inte ett recept eller varudeklaration.

Du har ett dilemma.

Du ger dig in i en branch där dina konkurrenter (och även du) verkar ha mindre koll på marknadsföringslagen.

Det är inte lätt att vara den enda som är helt saklig och objektiv i sin marknadsföring. Det kräver finess och insikt över hur man kan appelera sina produkter. Jag tycker själv att dina förklaringar och det du för fram i den här tråden är förhållandevis bra.

Jag har ingen aning om vad som står på din sida och vid en snabb blick så kändes den inte direkt klar för bedömning. Jag väntar med bedömningar.

Ett tips är att skriva väldigt mycket om era målsättningar såväl estetiskt, kvalitétsmässigt som ljudmässigt. Förklara gärna anledningen till olika val, metoder och material.

Beskriv era upplevelser och därför era bedömningar om de olika produkterna istället för att skriva att saker är på ett visst sätt. Då kommer man väldigt snabbt in i en gråzon både trovärdighetsmässigt och mot de etiska reglerna branchen satt upp.

Kan ni inte mäta, så försök inte göra det. Koncentrera er på era kärnpunkter. Produkterna är framtagna genom lyssning och utvärdering, tryck på det. Det är pitchen. Kanske tom göra en sak över att ni inte mäter något, men kvalitetskontrollerar funktion.

Jag önskar dig lycka till.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-13 11:41

adagio skrev:42

Ser inget av ditt svar. Inte ens vid blindtest! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-13 12:54

adagio skrev:42

ohm? :lol: 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-13 13:53

Jag pysslar inte själv med vin på annat än drinkarens låga nivå, men jag tycker det är intressant att läsa om tester där vinkännare ibland kan, ibland inte kan, skilja på olika sorters vin. Att försöka sortera vin i prisordning, baserat på smak är inte alldeles lätt har jag förstått. Å andra sidan är ett gott vin i en fin flaska något som ger skön placebo och så länge det handlar om en hundring eller fyra så kan jag gå med på det. Det kan jag tåla att bli "lurad" på. Jämför mina Supra-kablar, en blygsam investering som inte gav någon utdelning, men inte gråter jag mig till sömns för det. Skulle jag köpa kablage för ett par hundratusen, och inte uppleva någon förbättring, skulle jag slita mitt hår.

Vad gäller Marknadsföringslagen så är det inte tillåtet att överdriva en produkts förmåga, däremot kan man balansera lite fint genom att uttrycka sig lite mer vagt än att saker och ting ÄR på ett visst sätt. Ser man på kablar som på smycken så krävs inte mycket för att sälja dem till vilket pris som helst, men påstår man att kabel X ger hörbart bättre ljud än kabel Y då får man nog vara beredd att lägga fram bevis. T ex ett övertygande blindtest. Då räcker det, självklart, inte med att bara tillverkaren påstår sig höra skillnad, men i det föreslagna testet räcker det. För mig.

Vilket datum föredrog du adagio?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 14:24

25e från ca ko 12 och några timmar på det.

42 ? Ingen som hänger med, "Djupa tanken", det är svaret.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-13 14:26

adagio skrev:42 ? Ingen som hänger med, "Djupa tanken", det är svaret.

Jodå svaret är lätt. men förstår du frågan? ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-13 15:27

Adagio, hur mycket skulle det kosta om jag vill ha era fina kabelstrumpor etc. på en vanlig mini-RG62 och EKK? De stora plastboxarna kan vi hoppa över ;)

Och kan man beställa i speciallängder?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 16:38

Tja, jag förstår att du är ironisk men ska du köpa dessa RCA-kontakter kostar de ca 18-1900 för 4 st. Den "fina" strumpan ca 30kr metern dock krymper den vid applicering så det blir lite mer. Du skulle ju köra med RG 62 och det priset vet du nog bäst själv.
Vill du bygga med samma material som jag kostar det ca 140kr/m till 2x1m går det åt 10m till den billigaste NEPTUNUS RCA räkna på tiden det tar att polera och isolera 10m. Till SATURNUS RCA det dubbla.
Vill du ha krympslang med egen logga?
Minsta antal är ju ca 300 st. Vad det kostar tänker jag inte avslöja.
Montering/bygge av själva geometrin, kärnmaterial till kabeln. Också specialbeställt men går att köpa likvärdiga fast sämre produkter i sy-affärer.
Det rep jag beställer görs på ett lokalt resplageri och är extra hårt slaget för att inte deformeras eller variera geometrin..
Jag förstår vad din fråga ska bevisa, men det tillkommer mer saker när man gör saker från grunden och anlitar lokala underleverantörerän man först tror. Vad tror du det kostar att tillsammans med en gravör anpassa loggan och prova rätt frekvens och focus på lasergravyren?
Hur många kasserade akrylblock?
Förpackningar( jobbar med det just nu) jag blir lite irriterad över hur naiva en del personer är i sin kritiska frågeställning?
Sumera och fundera, dyr kabel? Ja. Otillbörligt hög vinst? Nej.Som sagt, jag gör detta för att det är kul men inte för att bedriva välgörenhet. Så för att det ska vara intressant att fortsätta och kunna utvecklas på sikt är det nödvändigt med dessa priser.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-13 16:44

adagio skrev:Tja, jag förstår att du är ironisk men ska du köpa dessa RCA-kontakter kostar de ca 18-1900 för 4 st. Den "fina" strumpan ca 30kr metern dock krymper den vid applicering så det blir lite mer. Du skulle ju köra med RG 62 och det priset vet du nog bäst själv.
Vill du bygga med samma material som jag kostar det ca 140kr/m till 2x1m går det åt 10m till den billigaste NEPTUNUS RCA räkna på tiden det tar att polera och isolera 10m. Till SATURNUS RCA det dubbla.
Vill du ha krympslang med egen logga?
Minsta antal är ju ca 300 st. Vad det kostar tänker jag inte avslöja.
Montering/bygge av själva geometrin, kärnmaterial till kabeln. Också specialbeställt men går att köpa likvärdiga fast sämre produkter i sy-affärer.
Det rep jag beställer görs på ett lokalt resplageri och är extra hårt slaget för att inte deformeras eller variera geometrin..
Jag förstår vad din fråga ska bevisa, men det tillkommer mer saker när man gör saker från grunden och anlitar lokala underleverantörerän man först tror. Vad tror du det kostar att tillsammans med en gravör anpassa loggan och prova rätt frekvens och focus på lasergravyren?
Hur många kasserade akrylblock?
Förpackningar( jobbar med det just nu) jag blir lite irriterad över hur naiva en del personer är i sin kritiska frågeställning?
Sumera och fundera, dyr kabel? Ja. Otillbörligt hög vinst? Nej.Som sagt, jag gör detta för att det är kul men inte för att bedriva välgörenhet. Så för att det ska vara intressant att fortsätta och kunna utvecklas på sikt är det nödvändigt med dessa priser.
Nej jag är faktiskt inte ironisk, jag skulle faktiskt gärna köpa sådär snygga kablar för att få det snyggt och prydligt bakom hifiracket. Just vita kablar kändes dessutom som de skulle smälta in bäst med mina vita väggar. Ni kanske skulle kunna göra en budget serie, bara för oss på faktiskt. :) Då får ni chans till just stordriftsfördelar och kunna få omsättning på delar ni måste köpa i större kvantitet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 17:00

Ok kul att du gillar dom, tack!
Gillar du looken så köp vit teflontejp sk virgin TPFE i vanligt tal gängtejp!
Vilket jag använder för att stabilisera geometrin. Den är vulkande och självlåsande. Lägg på RG62 eller valfri kabel. Då får man en rätt läcker vit färg. Utanpå det trär du en transparent strumpa i lagom tjocklek. Finns på Svalanders shop, likaså matchande krympslang.
Sätt på ditt val av kontaktdom och du har SonusConcordia-looken.
Det bjuder jag på! Det är bara att sätta igång DIY är kul!
Senast redigerad av adagio 2013-05-13 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-13 17:01

Nattlorden skrev:Vin har ingen teknisk funktion utöver innehållets volym samt alkoholhalt och båda dessa brukar vara föredömligt angivna. Likaså fakta om ursprung; Land, region, vingård, druva/or, år.

Resten är subjektivt tycke(/trams/nonsens/valfritt ord).

Om en kabel är menad att vara tekniskt bättre, så förväntar jag mig både en tekniskt hållbar förklaring samt tillhörande data.

Om den inte är avsedd att vara tekniskt bättre, utan subjektivt framtagen för en trevlig färgning, så tycker jag att det bör skrivas så att mindre kunniga kunder inte förleds att tro att den är tekniskt överlägsen.

I vilket fall som helst förväntar jag mig reella tekniska data på alla signalförande kablar på deras grundläggande tekniska parametrar (RCL, per meter vid lösmeter).

Jag hoppas du skämtar för inte väljer du väl vin bara genom att titta på innehållsförteckningen och förhoppningsvis väljer du heller inte högtalare, förstärkare, mm enbart efter deras tekniska data.....eller 8O
Och snälla, sluta med dessa nedsättande kommentarer som "trevlig färgning". Du vet lika bra som jag att ALLT inom HiFi har någon form av trevlig eller otrevlig färgning, tom Bryston och Ino :wink:

Vad gäller Adagios försök till att marknadsföra "finkablar" på faktiskt så förefaller det betydligt svårare än att marknadsföra vin i vissa muslimska länder :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 18:31

Hm, den 25e är som jag redan påpekat lite olämpligt, därutöver fyller min far år den dagen, kan vi ta helgen efter??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 19:57

Panelguy skrev:Jag hoppas du skämtar för inte väljer du väl vin bara genom att titta på innehållsförteckningen

var i min post hittar du något som handlar om mina val?

och förhoppningsvis väljer du heller inte högtalare, förstärkare, mm enbart efter deras tekniska data.....eller 8O

Klar jag väljer förstärkare efter tekniska data. Hur annars får man reda på att den duger? Hörseln går ju som bekant inte att lita på då den är placebobenägen.

Och snälla, sluta med dessa nedsättande kommentarer som "trevlig färgning".

De är inte nedsättande, om du tycker kommentaren är nedsättande så får du rota i ditt eget psyke efter varför du reagerar så. Men för övrigt så tänker jag inte sluta konsumentupplysa så länge det finns folk som ännu inte förstått skillnaden. Folk är värda att förstå.

Du vet lika bra som jag att ALLT inom HiFi har någon form av trevlig eller otrevlig färgning, tom Bryston och Ino :wink:

Nej det vet jag inte och inte du heller. Vi har inte exakta fakta om varje enkilt exemplar som producerats. Vi kan anta med stor sannolikhet, inget annat.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-13 20:43

Nattlorden skrev:
Klar jag väljer förstärkare efter tekniska data. Hur annars får man reda på att den duger? Hörseln går ju som bekant inte att lita på då den är placebobenägen.

Boulder, Pass, Spectral, Soulution, Bryston, samtliga mäter mycket bra men låter ändå olika. Knivigt :wink:

Nattlorden skrev:De är inte nedsättande, om du tycker kommentaren är nedsättande så får du rota i ditt eget psyke efter varför du reagerar så. Men för övrigt så tänker jag inte sluta konsumentupplysa så länge det finns folk som ännu inte förstått skillnaden. Folk är värda att förstå.

Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 20:59

Panelguy skrev:Boulder, Pass, Spectral, Soulution, Bryston, samtliga mäter mycket bra men låter ändå olika. Knivigt :wink:

Om de låter olika så mäter de inte lika bra. Det är däremot möjligt att samtliga inom sitt arbetsområde mäter bra nog. Det är också möjligt att ditt påstående om att delåter olika är en illusion. Fixardu att höra skillnad på dem blint?

Nattlorden skrev:Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Det har alla som läst mina poster redan fått till livs av mig, flertalet ggr också.

Det teoretiskt helt transparenta ljudet är självklart omöjligt, det sätter entropilagen stopp för. En transparens som passerar hörseltröskeln för vissa delar av kedjan ser jag inte som omöjlig, bara (väldigt) svår, men väl värd att försöka minimera "in absurdum".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 21:04

Panelguy skrev:Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Ibland känns det som att de enda som inte förstår det är de som inte är intresserade av transparent återgivning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 21:07

MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Ibland känns det som att de enda som inte förstår det är de som inte är intresserade av transparent återgivning :)

+100!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-13 21:41

adagio skrev:Förpackningar( jobbar med det just nu) jag blir lite irriterad över hur naiva en del personer är i sin kritiska frågeställning?

Jag tror faktiskt ingen ifrågasätter din prissättning i det avseendet. Att du vill göra snygga kvalitetskablar som ger mervärde är helt OK.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 21:48

Utan tvekan!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-13 22:11

MagnusÖstberg skrev:

Jag tycker om naturlig återgivning.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi