Underförstått i detta är att insignalen förstås är digital och inte analog.
Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Det man kan göra i filterväg analogt kan man också göra digitalt. Sen kan man göra mycket mer än så digitalt. Finns alltså inga problem per automatik med digitala filterlösningar.
/Peter
rikkitikkitavi skrev:Du menar Shannons teorem![]()
Jag ser inte det som ett praktiskt problem då dagens AD/DA med lätthet klarar av 96 kHz.samplingsfrekvens vilket i stort är standard.
Svante skrev:(Omsampling och digital filtrering ingår i i stort sett alla AD/DA-omvandlare idag)
PerStromgren skrev:Svante skrev:(Omsampling och digital filtrering ingår i i stort sett alla AD/DA-omvandlare idag)
Menar du att insignalen till AD-omvandlaren inte bandbreddsbegränsas på ingången? Är inte det "farligt"?
PerStromgren skrev:Svante skrev:(Omsampling och digital filtrering ingår i i stort sett alla AD/DA-omvandlare idag)
Menar du att insignalen till AD-omvandlaren inte bandbreddsbegränsas på ingången? Är inte det "farligt"?
PerStromgren skrev:Man om vi inte vet att insignalen är bandbreddsbegränsad kan vi inte veta att vi gjort en korrekt digital avbild av den. Vi kanske kan göra ett antagande om den saken, men det låter som ett dumt sätt att konstruera. Bättre är väl att själv se till den saken.
Men det är löjligt länge sedan (1979...) jag pysslade med digitala filter, så jag borde nog hålla snattran. Det har runnit många bitar genom ledningar sedan dess.
PerStromgren skrev:Tyvärr, Svante, jag måste i alla fall ställa en kontrollfråga så jag förstår: Vi behöver fortfarande filtrerar insignalen till ADC:er i alla lägen, om än flackt? Det här inte skett några revolutioner på den punkten? Nyquist-Shannons samplingsteorem gäller fortfarande, alltså?
nadifierad skrev:Hur är det med tidsfördröjning? När jag använder olika ingrepp i mitt digitala filter (DCX2496) så förskjuts basarna tidsmässigt beroende på hur branta filter och eq som jag använder. Att det sker ser jag då jag mäter basarna gentemot topparna. Jag får olika gångtider.
Är detta fenomen exklusivt för digitala filter, eller är det samma med analoga filter och eq`s?
Och är gångtiderna något man bör kompensera i så fall?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster