Moderator: Redaktörer
saulhudson skrev:Tjena
Jag har 8st 10'' basar som jag vill bygga nått skojj av och isobarikbygge fångade mitt intresse.
Problemet är att jag aldrig byggt högtalare överhuvudtaget förr, så jag behöver hjälp!
*vad behöver jag veta om mina element innan jag börjar?
*vilken typ av delningsfilter är aktuellt?
*vad ska jag sikta på för volym?
*vart köper man allt material? materialval?
Är tacksam för all hjälp/delade erfarenheter jag kan få!
//Rick
tvett skrev:Välkommen!
Jag hoppas att du ska få den hjälp du behöver, men vi måste börja med att du berättar allt du vet.
Tex:
Vad kan du sen innan?
Vad är det för basar?
Vad har du för övrig utrustning?
Vad är det för rum?
IngOehman skrev:Att du frågar om lämplig volym får det att verka som om volymen inte är en
kritisk faktor för dig, det vill säga det verkar som om du valt isobarik-koppling
av annat skäl (vilket framgår inte) än för att få så små lådor som möjligt.
Om det är så, alltså att volymen inte är viktig, så rekommenderar jag dig att
INTE bygga isobariklådor. Genom att använda högtalarelementen således att
du utnyttjar alla deras membran så vinner du massor i termer av både ljud-
tryck och distorsion. De kommer dock att bli större (4 gånger större volym).
Men de kommer ju även att kunna skapa 4 gånger större akustisk ljudeffekt
utan att de behöver större ineffekt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Att du frågar om lämplig volym får det att verka som om volymen inte är en
kritisk faktor för dig, det vill säga det verkar som om du valt isobarik-koppling
Vh, iö
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Rekommenderar precis som IÖ att du skippar isobarik, särskillt om du vill kunna spela låga frekvenser. Då behöver du så stor konyta som möjligt med dem.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Rekommenderar precis som IÖ att du skippar isobarik, särskillt om du vill kunna spela låga frekvenser. Då behöver du så stor konyta som möjligt med dem.
Magnusöstberg tycker det, men han vet inte. Han har ju inte provat med dessa element.
Jag tror inte IÖ har provat dessa heller.
Basen går ofta subjektivt djupare och blir bättre artikulerad med isobarikkoppling, tycker jag.
Uppmanar trådskaparen att tänka själv.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Magnusöstberg tycker det, men han vet inte. Han har ju inte provat med dessa element.
Basen går ofta subjektivt djupare och blir bättre artikulerad med isobarikkoppling, tycker jag.
Fackamato skrev:
Tror inte det finns T/S pa dom. xmax runt 4mm kanske.
tvett skrev:Det slutsteg TS nämner, är det verkligen 4-kanal? Inte enbart A+B-utgångar? Effektangivelsen är förmodligen nominellt i 8ohm. För att använda alla 8 basar så blir det 4ohm per kanal, kan steget hantera det, och lämnar det i så fall mer effekt? Om det enbart är 2x30 (och i så fall 8ohm last) så är det ju väldigt lite att åka med.
saulhudson skrev:tvett skrev:Det slutsteg TS nämner, är det verkligen 4-kanal? Inte enbart A+B-utgångar? Effektangivelsen är förmodligen nominellt i 8ohm. För att använda alla 8 basar så blir det 4ohm per kanal, kan steget hantera det, och lämnar det i så fall mer effekt? Om det enbart är 2x30 (och i så fall 8ohm last) så är det ju väldigt lite att åka med.
Specifications
Enclosure Type: 3-way Twin 10" bassreflex
Impediance: 4 Ohm
Sensitivity: 94 dB
Freq. Responce: 30-20 000 Hz
Max Music Power: 300 W
Dimensions: 290 x 1020 x 285 mm
De specifikationerna ska det vara
//Rick
tvett skrev:saulhudson skrev:tvett skrev:Det slutsteg TS nämner, är det verkligen 4-kanal? Inte enbart A+B-utgångar? Effektangivelsen är förmodligen nominellt i 8ohm. För att använda alla 8 basar så blir det 4ohm per kanal, kan steget hantera det, och lämnar det i så fall mer effekt? Om det enbart är 2x30 (och i så fall 8ohm last) så är det ju väldigt lite att åka med.
Specifications
Enclosure Type: 3-way Twin 10" bassreflex
Impediance: 4 Ohm
Sensitivity: 94 dB
Freq. Responce: 30-20 000 Hz
Max Music Power: 300 W
Dimensions: 290 x 1020 x 285 mm
De specifikationerna ska det vara
//Rick
Okej, så elementen verkar vara 8ohm och parallellkopplade i JWSerna?
Men det var förstärkaren jag pratade om.
Fackamato skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
(jag forsoker utbilda mig sjalv har...)
Ar inte det enda syftet med isobarik-koppling att halvera ladvolymen? Alla de andra parametrarna som sedan paverkas ar ju sekundara (jag vet ej vad som hander med dist t.ex., men ar disten inte likadan som att ha ett motsvarande element i en dubbel lada?)
Nu har jag inte basta framfor mig, men jag skulle nog simulerat ett element i en lada pa x liter, sedan tva element i isobarik i en lada pa x/2 liter. Jamfor max SPL, effekttalighet, group delay, och ja, frekvensgang saklart.
Fraga 2 (!), rent spontant satt sa kanns det som att isobarik dar magneterna ar mot varandra (med tillrackligt avstand) ger mer konaera utat och in i ladan. Mer effektivt? A andra sidan, sa stanger du ju in talspolarna sa att saga, sa det blir nog valdigt varmt. Kylningen kommer endast via konen da.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Det kan vara värt att nämna att isobariklösning halverar pumpkapaciteten samtidigt som det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för samma utnivå om man vill gå en oktav djupare.
Det är helt objektivt det. Det kan ju vara bra att veta när man funderar.
Är det inte lättare att uppnå det målet med en bättre dimensionerad låda (större)?Richard skrev:Isobariklösningen minskar kompressionen från lådan enligt patentet, som även menar att det är den största fördelen- minskad kompression, en slags turboladdning. Därför låter det bättre.
Nej, isobariklösningar kräver inte mer effekt.saulhudson skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Det kan vara värt att nämna att isobariklösning halverar pumpkapaciteten samtidigt som det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för samma utnivå om man vill gå en oktav djupare.
Det är helt objektivt det. Det kan ju vara bra att veta när man funderar.
Vad innebär det?
att en isobarikkoppling skulle kräva mer effekt?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster