bygge av isobariklåda, hjälp/erfarenheter/tips

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 00:04

MagnusÖstberg skrev:Nej, isobariklösningar kräver inte mer effekt.

Den största fördelen med isobarik är att lådvolymen kan halveras. Och den största nackdelen är att lådvolymen kan halveras. Beroende på elementets parametrar så kan lådvolymen bli så liten att lådtrycket blir så högt att luften i lådan beter sig olinjärt och ger dist.

Man kan också orientera elementen så att andratonsdist minskar, men det kan man göra med vanlig koppling också (se tvetts tråd för ett exempel).

I ditt fall är det dock inga problem. Dina element kan flytta väldigt lite luft med linjär rörelse, så lite att nackdelen med högt lådtryck om man kopplar isobarik aldrig är någon fara.

Istället är det så att just den lilla slaglängden på elementen gör att de verkligen behöver tillskottet från alla element. Priset med isobarik är att hälften av elementen inte bidrar med något. Det har du inte "råd med" eftersom du behöver luftflyttningskapaciteten fullt ut.

Hade du haft utrymmesproblem hade man kunnat rekommendera 4 stycken isobariklådor med basreflex. Då hade du kunnat ha som utgångspunkt lådvolymen i orginallådorna, halverat den och räknat om portavstämningen.

Det hade gått åt 8 element och du hade kunnat spela lika starkt som två orginallådor...

Med vanliga lådor kan 8 element istället spela dubbelt så starkt som två orginallådor. Dessutom kan man placera dem i rummet så att de akustiskt samverkar i lågbasområdet och undertrycker en del rumsresonanser för en renare återgivning.

Därav mitt råd att skippa isobarik med de här elementen. De har för kort linjär slaglängd.

Alright, tack för det!

Om jag vill börja skissa finns det ett, gärna gratis, lättförstårligt program att rita/räkna i?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-05-17 00:06

saulhudson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nej, isobariklösningar kräver inte mer effekt.

Den största fördelen med isobarik är att lådvolymen kan halveras. Och den största nackdelen är att lådvolymen kan halveras. Beroende på elementets parametrar så kan lådvolymen bli så liten att lådtrycket blir så högt att luften i lådan beter sig olinjärt och ger dist.

Man kan också orientera elementen så att andratonsdist minskar, men det kan man göra med vanlig koppling också (se tvetts tråd för ett exempel).

I ditt fall är det dock inga problem. Dina element kan flytta väldigt lite luft med linjär rörelse, så lite att nackdelen med högt lådtryck om man kopplar isobarik aldrig är någon fara.

Istället är det så att just den lilla slaglängden på elementen gör att de verkligen behöver tillskottet från alla element. Priset med isobarik är att hälften av elementen inte bidrar med något. Det har du inte "råd med" eftersom du behöver luftflyttningskapaciteten fullt ut.

Hade du haft utrymmesproblem hade man kunnat rekommendera 4 stycken isobariklådor med basreflex. Då hade du kunnat ha som utgångspunkt lådvolymen i orginallådorna, halverat den och räknat om portavstämningen.

Det hade gått åt 8 element och du hade kunnat spela lika starkt som två orginallådor...

Med vanliga lådor kan 8 element istället spela dubbelt så starkt som två orginallådor. Dessutom kan man placera dem i rummet så att de akustiskt samverkar i lågbasområdet och undertrycker en del rumsresonanser för en renare återgivning.

Därav mitt råd att skippa isobarik med de här elementen. De har för kort linjär slaglängd.

Alright, tack för det!

Om jag vill börja skissa finns det ett, gärna gratis, lättförstårligt program att rita/räkna i?

Lar dig basta! http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 12:22

Jag har nu gjort en första skiss på hur jag tänker mig att lådan ska se ut, kom gärna med åsikter och måttförslag.

Bild
http://i.imgur.com/7vJlPKN.png

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-05-17 12:42

Det finns sakert ett visst satt man skall placera elementen pa nar man har sa manga. Line array t.ex.?

Eller sa nara varandra som mojligt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-17 13:05

Det är mycket bättre med separata lådor och port för varje. Då får du stagning på köpet.

Att flytta hela den där bamsingen är inte heller så lätt, och du kommer alltid vara låst vid att hålla dem ihop.

Ett bra sätt att placera lådorna är att göra två staplar. De placerar du 1/4 in från varje sidovägg och placerar basarna (baslådorna)
så att de går från golv till tak jämt utspritt.

Du kan "fuska" genom att göra hela lådor, men ha avdelade kaviteter för varje låda med sin egna avstämning.

Det är bara att köpa läget och köpa ett gäng portar. Det räcker med 3" för de basarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 13:56

MagnusÖstberg skrev:Det är mycket bättre med separata lådor och port för varje. Då får du stagning på köpet.

Att flytta hela den där bamsingen är inte heller så lätt, och du kommer alltid vara låst vid att hålla dem ihop.

Ett bra sätt att placera lådorna är att göra två staplar. De placerar du 1/4 in från varje sidovägg och placerar basarna (baslådorna)
så att de går från golv till tak jämt utspritt.

Du kan "fuska" genom att göra hela lådor, men ha avdelade kaviteter för varje låda med sin egna avstämning.

Det är bara att köpa läget och köpa ett gäng portar. Det räcker med 3" för de basarna.

Alright, du har ju en bra poäng med separata lådor.

Med staplar menar du enkelrad med basarna från golv till tak?

Bild
http://i.imgur.com/PBbmHGV.png

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-17 14:07

Ja, två enkelrader. En för höger och en för vänster kanal :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 14:13

MagnusÖstberg skrev:Ja, två enkelrader. En för höger och en för vänster kanal :)

Intressant, blir väldigt högsmal då :)
Är det bra att göra som jag gjort på skissen och ha utblåset på motsatt sida? Vilken typ av filter är aktuellt för mig?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-17 14:19

Ett aktivt är det första steget på svaret.

Åter igen, kan du beskriva resten av din utrustning? Hemmabioreciever?

Är den där 30watts tvåkanals NADen allt du har? Inga högtalare?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 14:27

tvett skrev:Ett aktivt är det första steget på svaret.

Tyvär vet jag inte mer än vad redan skrivigt om min reciver, en gammal NAD 7130

Bild

Manual:

http://akdatabase.org/AKview/albums/userpics/10004/NAD_7130%20Service%20Manual.pdf

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 15:14

tvett skrev:Ett aktivt är det första steget på svaret.

Är den där 30watts tvåkanals NADen allt du har? Inga högtalare?

japp det är den stärkaren, inga högtalare utan bara elementen från högtalarna jag beskrivit tidigare, alltså diskanterna och mellanregisterna kan ju tänkas bli sateliter eller vad vet jag.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-05-17 17:09

Du bör inte ha porten bakåt om du ska göra basstaplar.
Då måste de stå en bit ut i rummet, och det blir nog ganska opraktiskt :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-17 17:11

Portarna framåt!

Då kan du antingen använda stapeln med elementen utåt, eller vrida den så att basarna kommer så nära väggen som möjligt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-17 17:25

Alright, men du tror alltså att det räcker med en cirkulär port på 3''?
Ska jag göra skilljeväggar mot porten, isåfall hur många/hur lång väg/hur breda?
Ska de vägarna också vara isolerade?
Vad är ett bra riktmärke för total volmen? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-17 17:42

En port per element!!

Skiljeväggar mellan alla element så de får egna lådor.

Lådvolymen per element kan vara ungifär som hälften av orginallådan, typ 5 liter mer än hälften.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-18 00:34

MagnusÖstberg skrev:En port per element!!

Skiljeväggar mellan alla element så de får egna lådor.

Lådvolymen per element kan vara ungifär som hälften av orginallådan, typ 5 liter mer än hälften.

Så typ 8st sånna? :)

Bild

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-05-18 13:35

Nu borjar det likna nagot. Vart skall du stamma av? Stammer du av vid 25Hz eller liknande sa lar du fa hogre output, men du kanske behover ett hogpassfilter da for att inte bottna elementen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-18 13:41

Det är nog ingen risk med 8 stycken.

Men med en mini-dsp som delningsfilter så är det ju lätt ordnat.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-18 23:33

tanke; skulle en sån här lösning med längre reflexväg vara bättre?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-18 23:52

Nej, gud be vars ;)

Porten skall ha en viss massa i form av luft i sig. Det är en resonator.

Det är osannolikt att man får rätt längd ens genom att räkna på det! Det är därför mycket enklare med vanliga rör. De kan man medvetet göra lite för långa så man kan korta av dem tills man hittar rätt (antingen mäta eller lyssna).

Således - helt vanliga 3" rör.

http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/basreflexror

De kan kapas till rätt längd.

På varje sida sätter man på portändar:

http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/konisk-basreflexport-3
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-05-18 23:54

saulhudson skrev:Alright, men du tror alltså att det räcker med en cirkulär port på 3''?
Ska jag göra skilljeväggar mot porten, isåfall hur många/hur lång väg/hur breda?

Det går att överstyra en 3" port med en 8" bas iaf, men det hörs nog inte när man spelar musik, har inte hört några blåsljud när jag sett på film heller så det är knappast några problem, men det går om man vill :)
Mina DIY frontar (en 8" bas i varje) till hemmabioanläggningen är avstämda till 25 hz iaf och spelar jag en 25 hz sinusvåg så är det inga problem att överstyra portarna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-19 00:01

JB skrev:
saulhudson skrev:Alright, men du tror alltså att det räcker med en cirkulär port på 3''?

Det går att överstyra en 3" port med en 8" bas iaf, men det hörs nog inte när man spelar musik, har inte hört några blåsljud när jag sett på film heller så det är knappast några problem, men det går om man vill :)
Mina DIY frontar (en 8" bas i varje) till hemmabioanläggningen är avstämda till 25 hz iaf och spelar jag en 25 hz sinusvåg så är det inga problem att överstyra portarna.

Men det går inte med en 10" bas med 4mm slaglängd!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-05-19 00:13

MagnusÖstberg skrev:
JB skrev:

Men det går inte med en 10" bas med 4mm slaglängd!

Joho då.
Om basarna slår dubbelt så fort går det!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-19 00:20

:D

Nä, då blir frekvensen som återges så hög att porten inte blir belastad alls (eller mycket lite) ;)
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-19 06:50

Fackamato skrev:Nu borjar det likna nagot. Vart skall du stamma av? Stammer du av vid 25Hz eller liknande sa lar du fa hogre output, men du kanske behover ett hogpassfilter da for att inte bottna elementen.

Ja, och här kommer du till de mindre roliga faktan. :cry:

Du vet inte vilken resonansfrekvens dina basar har, eftersom de har liten slaglängd kan det hända och misstänkas att fs ligger så högt som kanske 40 hz.

Då bör du stämma av basarna högre än 40hz eftersom de (troligen ) inte presterar särskilt bra med underavstämning. De kan gå sönder rent av.

Och då, helt plötsligt har du baslådor som inte spelar lågbas. :cry:

Subjektivt:

Mitt råd är att du provar dig fram med rörlängder, stämmer du av för lågt blir basen ofta konstig och odefinierad. Duger kanske för sinuston- mätning för faktistianer, duger inte till musiklyssning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-19 09:28

Richard skrev:
Fackamato skrev:Nu borjar det likna nagot. Vart skall du stamma av? Stammer du av vid 25Hz eller liknande sa lar du fa hogre output, men du kanske behover ett hogpassfilter da for att inte bottna elementen.

Ja, och här kommer du till de mindre roliga faktan. :cry:

Du vet inte vilken resonansfrekvens dina basar har, eftersom de har liten slaglängd kan det hända och misstänkas att fs ligger så högt som kanske 40 hz.

Då bör du stämma av basarna högre än 40hz eftersom de (troligen ) inte presterar särskilt bra med underavstämning. De kan gå sönder rent av.

Och då, helt plötsligt har du baslådor som inte spelar lågbas. :cry:

Subjektivt:

Mitt råd är att du provar dig fram med rörlängder, stämmer du av för lågt blir basen ofta konstig och odefinierad. Duger kanske för sinuston- mätning för faktistianer, duger inte till musiklyssning.

Specifikationen från tillverkaren säger "Freq. Responce: 30-20 000 Hz" men det kanske inte är relevant/tillförlitligt.
Kan kan mäta det utan att krasha elementen?

Användarvisningsbild
saulhudson

Inläggav saulhudson » 2013-05-19 09:32

MagnusÖstberg skrev:Nej, gud be vars ;)

Alright! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-19 09:55

Ja :)

Och du behöver inte vara direkt jätteorolig för att pajja elementen heller. De arbetar ju som sagt tillsammans
och med 4 stycken per sida är det ju faktiskt som att du har en 10" bas per sida som kan slå 4 gånger så långt
som ett element, eller 16mm ;)

Man skall titta på systemet förmåga och inte varje enskillt element. Du kan alltså spela rätt
duktigt starkt med systemet, som dessutom avlastas av portarna!

Det var just det här som var poängen med att skippa isobarik - man har tillgång till dubbelt
så mycket luftflyttningsförmåga 8)

Du förstår, även de som mäter lyssnar på musik. De mäter mest för att veta exakt vilka
begränsningar de har och kan dimensionera så att saker inte går sönder. Lite extra kontroll
för att slippa chansa eller behöva underdimensionera för att vara säkra.

Men man kommer rätt långt med att tänka.

Gör du portlängden likadan som den är i orginallådorna kommer du att ha stämt av lådorna lägre.
Jag skulle kalla det maxlängden. Jag har ingen aning om vilken dimension på röret som
sitter i nu, men det kan man räkna om till 3". Är röret mindre kommer det nya röret bli lite längre
och är det större kommer faktiskt 3" bli kortare :)

Se så, börja bygg nu :D 16mm MDF blir bra som lådmaterial. Sätt ett stag mellan elementet och
porten som binder ihop lådsidorna också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-05-21 19:58

Har 4st peerless 8or kostar ca 600kr st 831709 tror jag dom heter Hade dom i 2st fullregister högtalare med 2st i varje parallellt kopplade i ca 70liters volym och lågt avstämd. Tröttnade på detta. Byggde 2st isobsrik låder med ca 40liter i varje och typ samma avstämning. Parallellt kopplade med konerna mot varandra Ljudet blev distinktare och tajt kontrollerat med en härlig tyngd. Tappa lite i ljud tryck möjligtvis svårt att avgöra då dom drivs som subbar nu Men det har dom garanter at men det är det värt iaf för mej. Gillar den typen av bas som det blir med isobarik ett plus är ju att dom låter stort till sin lilla volym . Problem et med allt för långslagiga element i isobarik lösningar är väl det som nämnts och att det ör svårt att få bort blåsljud i porten. Har man många billiga element så tycker jag oxå att dom låter bättre i isobsrik lösning 

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-21 20:05

Johannes, du har för liten diameter på dina portar.

Det är inte ett problem kopplat till isobarik, det är en miss i din design - du får för hög lufthastighet i portarna och de överstyr :)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum