Förstärkares optimala arbetsområde?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Förstärkares optimala arbetsområde?

Inläggav David_A » 2005-10-01 23:14

Vi hade en liten debatt på grannforumet om hur mycket effekt man behöver eller inte, och då kom en intressant fråga/påstående upp.
Har en förstärkare ett optimalt arbetsområde?
Nu tänker jag mest i termer om effekt eftersom det var det frågan från början handlade om.
Alltså arbetar en förstärkare som mest linjärt vid någon viss nivå?
Om vi tex har två likadana högkvalitativa steg, som lämnar olika mycket effekt. Kan det då finnas någon fördel med att välja det svagare alternativet om man inte utnyttjar effekten? Ja, vi bortser givetvis också från priset.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-01 23:25

Enklare flyttar :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-01 23:58

Tja, om man tar två steg som har samma signal-brusförhållande (SNR), men det ena har 50 W uteffekt och det andra har 500 W uteffekt, så innebär det att det kommer 10 dB starkare brus ur högtalarna när man kopplar in det kraftigare steget. Har man lättdrivna högtalare kanske det blir så illa att bruset hörs på lyssningsplats. Om man då lyssnar med svag styrka, så föredrar man nog det lilla slutsteget.

Till exempel. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-02 12:08

Ja brusnivån är ju en femma. Men om jag inte missförstod så pratades det även om något annat. Alltså att en förstärkare hade ett "optimalt" arbetsområde. Under och över detta jobbar det inte längre optimalt.
Ett exempel på att förstärkare arbetar som bäst vid ungefär 75% gavs ifrån en kille som sysslat med PA under lång tid.

Nu vet jag jag ju att tex brusnivån allmänt ligger lite högre hos PA steg, och hög känslighet på högtalarna är ju snarare regel än undantag, så där förstår jag om just brusnivån kan vara ett problem.
Men om vi bortser från just bruset, är det något mer som ställer till det? Personligen har jag aldrig stött på påståendet att en förstärkare jobbar "bäst" under en viss beslastning.
Nu utgår jag ifrån en normal högtalarbelastning, och inget mördar last.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-10-02 13:05

Kan ju vara så att varje förstärkare upplevs låta bäst när ljudnivån börjar bli lagom hög map Fletcher-Munson kurvorna.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-10-03 22:32

Det blir väl bra verkningsgrad först när man kommer upp i effekt, så det kanske är det han pratar om? Annars tycker man ju att om man har en viss arbetspunkt (bias) så vill man göra så små utflykter kring den som möjligt för att få låg distorsion. Å andra sidan är signal-till-brus förhållandet sämre vid låga signaler. Om man tittar på mätningen jag och en kompis gjorde för ett år sedan så finns det ju en punkt där THD+N är som lägst och alltså en optimal arbetspunkt:

Bild

Återgå till Teknikforum