schmutziger skrev:Kul!

Kan du beskriva skillnaderna?
Blir det tightare såhär eller mer definierat osv?
hur stor skillnad gjorde att du ändrade delningen?
Ska försöka.
Det första jag gjorde efter att basarna vänts var att låta allt annat vara orört och enbart lyssna. Jag gick mestadels igenom musik som jag har lyssnat på mycket på sistone, bl a ganska mycket av det som finns i senaste feelgood-listan.
Jag märkte direkt att basarna "svarade" bättre. Svårt att beskriva, men det kändes som att de tidigare fick gå en omväg. Nu var det mer direkt. Det kan vara så enkelt som att gångvägen är lite kortare och att de därmed spelar mer i fas med topparna. Det rumlade fortfarande lika mycket som det gjorde på träffen, men i det direkta ljudet (jag spelade ganska svagt) kändes det definitivt tightare.
Därefter gick jag in i miniDSPn och gjorde några fler ingrepp, genom att lyssna på vitt brus och kolla LTAS kurvan vid lyssningsposition i REW. Jag såg då att jag hade en ganska stor dipp vid delningsfrekvensen, och labbade då ett tag med olika typer av delning, men fastnade för 24/24 vid 120 Hz. Jag gjorde här också det klassiska misstaget att försöka EQ i kanal 1 och 2 över delningsfrekvensen. Jag kunde först inte fatta varför mina till slut överdrivna notchar inte gjorde nytta.
I alla fall, när jag var klar hade jag en förvånansvärt trevlig kurva utan jättestora dippar och toppar (tänk på att det är ett mycket kalt rum). Ett low-shelf lades då in så kurvan lutar svagt nedåt, sett från låga till höga frekvenser. Jag har även tagit ner området vid 1000 Hz något, liksom 2.5-5kHz, någon dB bara.
Det är mycket troligt att jag behöver gå in och sänka basnivån något, eftersom lyssningen skedde på medelhög nivå (barnen sov), vi får se.
Ett spännande fenomen som jag upptäckte vid lyssning av vitt brus var en slags "staketkänsla" när jag rörde huvudet i sidled. Tänk er att ni har ett staket med lodräta brädor mellan er och en brusande källa. Det jag tycker var intressant med detta var att det verkar bekräfta att öronen har ett tydligt område där de är mer känsliga, och just i detta område hör man alltså interferensmönstret från de två högtalarnas vita brus.