HiFi-safari 2013

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-21 07:40

Fasen var skojsigt ! :D

och vilken härlig utsikt... älskar norrland, nu va det alldeles för länge sedan jag var uppe känner jag... Och lustan att vandra sög tag i mig !
Hmmm, boka biljett till Abisko kanske :P

Kul samling av riggar, trevliga och mysiga rum och hjärtlig stämning verkar det vara.
Alla tummar upp ! :)

HiFi-gemenskap när det är som bäst :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-21 12:28

DL skrev:
bassman skrev:
DL skrev:Mer trevliga bilder!

Finns det någon mer info om de där öppna bafflarna?

Hur står sig din grannes version mot dina?

Jag har ingen info om öppen bafflarna men kanske järnet kan berätta mer om dom!.

Skillnaden mellan öppna bafflar och mitt Ino-system är ganska stor.. "bafflarna skall stå en bra bit på golvet, över metern medan mina står mot vägg i ett akustik-reglerat rum. Två helt skilda miljöer!
My bad, det var ju Urban som hade högtalarna jag menade! Frågan skulle varit hur beter sig öb med de extra basarna mot de utan dem.

För mig svår att säga eftersom det är helt olika rum :?

Bafflarna är järnets konstruktioner iaf, det är jag säker på! Järnet kör en aktiv delning och Urban en passiv. Förmodligen 4st basar för att få upp verkningsgraden i basen.. ( här sitter jag och spekulerar ) :roll:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-21 12:34

DVD-ai skrev:Fasen var skojsigt ! :D

och vilken härlig utsikt... älskar norrland, nu va det alldeles för länge sedan jag var uppe känner jag... Och lustan att vandra sög tag i mig !
Hmmm, boka biljett till Abisko kanske :P

Kul samling av riggar, trevliga och mysiga rum och hjärtlig stämning verkar det vara.
Alla tummar upp ! :)

HiFi-gemenskap när det är som bäst :D

Välkommen upp till Norrbotten och myggen DVD-ai! Dom där smäjävlarna kommer snart :x

Vi har faktiskt genuint roligt på våra träffar och försöker slå våra huven ihop lösa för att lösa ev problem för att komma vidare med vår hobby.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-21 14:53

Låter trevligt :)
Har jag vägarna upp norr över så ska jag höra av mig innan ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2013-05-21 20:40

bassman skrev:
DL skrev:
bassman skrev:
DL skrev:Mer trevliga bilder!

Finns det någon mer info om de där öppna bafflarna?

Hur står sig din grannes version mot dina?

Jag har ingen info om öppen bafflarna men kanske järnet kan berätta mer om dom!.

Skillnaden mellan öppna bafflar och mitt Ino-system är ganska stor.. "bafflarna skall stå en bra bit på golvet, över metern medan mina står mot vägg i ett akustik-reglerat rum. Två helt skilda miljöer!
My bad, det var ju Urban som hade högtalarna jag menade! Frågan skulle varit hur beter sig öb med de extra basarna mot de utan dem.

För mig svår att säga eftersom det är helt olika rum :?

Bafflarna är järnets konstruktioner iaf, det är jag säker på! Järnet kör en aktiv delning och Urban en passiv. Förmodligen 4st basar för att få upp verkningsgraden i basen.. ( här sitter jag och spekulerar ) :roll:

Skillnaden ligger i känslighet/effektivitet, mera konarea + pumpvolym. Elementen serie/parallelkopplade till "8Ohm" jämfört med "4Ohm" parallellt på mina. Absolut gammalt och välkänt att montera basarna i open baffle på detta sätt, se t.ex.: http://www.legacyaudio.com/products/view/whisper-xd/ ...finns i teorin mycket att invända mot tekniken men med den relativt låga akustiska delningsfrekvensen kring 200Hz så funkar detta mycket bra. I Urbans fall byggde han på med 2xtra basar per sida på min inrådan för att få det att spela mera realistiskt, inget annat... Men detta höjer den relativt låga pumpvolymen till det dubbla och man kan få ut ~100dB@30Hz med dessa.
Mer konarea "kopplar" luften på ett helt annat sätt -> mera realism.
Urban kör passivt filtrerat just nu men aktivt (rör) filter på g + bättre bas-slutsteg så nästa gång SKA det låta bättre än min (nuvarande) anläggning iaf.:twisted:
Bassman anmärkte på avrullat högre register hos Urban men detta har nog bara med service skivspelare/kablar att göra, då fenomenet försvann när vi spelade via dac. Toppsystemet hos Ubbe är samma som mitt (9st 3,5" PA bredbandare s/p kopplade ~97-100dB/w/m) och höga frekenser är knappast något problem vet de som lyssnat hos mig.
Att jämföra Bassmans anläggning med min , det är både lätt och svårt. Bägge spelar naturligt-ish (nåja) och musikaliskt. Ino-moduler i fyrtal kontra fyrtal i kortslagiga Eminence beta 15a= trycksättning av akustikreglerat rum kontra icke trycksättning och liten/obefintlig exitation av rumsmoder i icke akustikreglerat rum...
2ggr yyyW + 2ggr zzzW solid state mot 2*1W rör+ 2*25w firstwatt ss...
Är det mycket bas och kanske någon actionfilm, ja då äger Bassman.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2013-05-22 00:59

Hej på er alla.....

Vill bara tacka för allt denna gång, mycket trevligt som vanligt, och vilken mat, helt super, tack burke och bassman.
Och tack till alla som vi besökte för eran gästfrihet. :)

Jag fotade ju lite med, dock inte med samma kvalitet som bassmans bilder,

Först på den fina lunchdukningen, som sagt supergod fisksoppa....

Bild

Sen en fin bild som får mig och tänka på....... Helgonet.... :D

Bild

...och så blev det middag, inte helt fel med kvällsolen vid det här bordet... :)

Bild

Jag har (som tur är inte) någon skarp badbild, men väl på utsikten, inte fel....

Bild

...och en till på lite kvällsol.....

Bild

Ojjj... det låter så bra att man får ta sig för pannan.....tycker bassman......eller var det nåt i flaskan..... :roll:

Bild

....och så här kändes på söndagen...... :) ...och halva måndagen...

Bild

Är det någon som kommer ihåg hur Emotiverna låter?? Inte jag i alla fall...... :oops:

Och vad tyckte ni som var med om att jag plågade er med lite musikdvd??

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-22 07:43

Goa bilder!

Bild

Kan man verkligen ligga och njuta i den gungan sommartid? Ser ut som ett myggträsk där utanför....

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-05-22 08:15

RogerGustavsson skrev:Goa bilder!

Bild

Kan man verkligen ligga och njuta i den gungan sommartid? Ser ut som ett myggträsk där utanför....

Det är en go bild men hur fasiken fick dom bygglov där?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-22 09:13

bootstrap skrev:
Det är en go bild men hur fasiken fick dom bygglov där?

"Lov"?
\\Sky

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-22 11:28

Strandskyddet kanske inte fanns när bygget startades? Strandskyddet infördes 1952 och fanns det byggnader innan dess är det i regel små hinder för ombyggnation och liknande. I annat fall är det minst 100 m som gäller, i en del fall upp mot 300 m.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-22 13:37

Å här diskuterar ni strandskydd! Klart att kåken står rätt å riktigt enligt laga rätt 8O

Men det finns så mycket strand här uppe per kapita att alla Norrbottningar skulle kunna bo vid en strand. Arjeplog kommun har mer än två sjöar per innevånare.. Men där vill inte jag bosätta mig!

Men det vore konstigt om alla bodde efter strand, då skulle vi ju inte en enda tätort :wink: Och vart skulle Coop placeras :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-05-22 15:23

Det är väl ingen sjö utan en konstant översvämning förmodar jag.
Otrevligt när det blir så men vacker vy.
Ser ut som att ni hade trevligt på er Safari, dödade ni inget?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-22 16:20

Harryup skrev:Det är väl ingen sjö utan en konstant översvämning förmodar jag.

mvh/Harryup

Det gjordes försök att ta död golvläggarns Kappa 8 som stå i garaget med ett fett Emotivasteg, men såvitt jag vet stod dom pall..

Ett par flaskor sprit dödades också, vilket gav sig tillkänna dagen efter när den stora själen skulle in i den lilla kroppen. Det tog ont :o

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-22 16:24

bassman skrev:

mvh/Harryup

Det gjordes försök att ta död golvläggarns Kappa 8 som stå i garaget med ett fett Emotivasteg, men såvitt jag vet stod dom pall..

Ett par flaskor sprit dödades också, vilket gav sig tillkänna dagen efter när den stora själen skulle in i den lilla kroppen. Det tog ont :o

NÄäääääj inte ta kol på sådana fina högtalare! Bättre å sälja dem till mig så kan jag långtidslagra dessa någonstans typ :wink:

Klarade emotivan av att driva dem till roliga nivåer utan att säcka ihop då? Kappan tål dessutom att spelas rätt högt innan den säger ifrån så det borde inte vara några större problem.

Men lite skär det allt i hjärtat när någon försöker ta död på något så fint :cry:

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-05-22 19:05

bassman skrev:

mvh/Harryup

men..men... dom kan ju skänkas till en mer behövande norrlänning, typ jag :oops:
Mina egna högtalare gav faktiskt upp igår i form av sprucken skumkant så nu får jag spela på genexxa :x

lite mer allvarligt, vem ska jag prata med?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-22 19:46

HK430 skrev:
bassman skrev:

mvh/Harryup

men..men... dom kan ju skänkas till en mer behövande norrlänning, typ jag :oops:
Mina egna högtalare gav faktiskt upp igår i form av sprucken skumkant så nu får jag spela på genexxa :x

Om du ska köpa dem? Tänk bara på att de kräver en strömstark förstärkare för att den inte ska brinna upp :D

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-05-22 19:49

Juste utsikt över kläckningspatsen 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-22 19:50

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-05-22 21:44

Beakungen skrev:
HK430 skrev:
bassman skrev:

mvh/Harryup

Om du ska köpa dem? Tänk bara på att de kräver en strömstark förstärkare för att den inte ska brinna upp :D

Är det främst i basområdet impedansen dippar? >80hz/150/300/500?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-22 21:51

HK430 skrev:
Beakungen skrev:
HK430 skrev:
bassman skrev:

mvh/Harryup

Är det främst i basområdet impedansen dippar? >80hz/150/300/500?

Även i diskanten dippar de lågt. Under 1ohm. Men även i delat läge är det inte världens lättaste högtalare att driva. Men köp en beggad hk 7500/8500 så driver den det med bravur så länge du inte ska spela jättestarkt :wink:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-27 14:50

bassman skrev:

mvh/Harryup

Frågar igen. Vilket emotiva kördes? Drev det kappan bra? Är i funderingarna att köpa nytt steg till mina ren 80 och emotiva verkar vara prisvärt :-)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-27 22:51

Beakungen skrev:
bassman skrev:

mvh/Harryup

Frågar igen. Vilket emotiva kördes? Drev det kappan bra? Är i funderingarna att köpa nytt steg till mina ren 80 och emotiva verkar vara prisvärt :-)

Jag antar att det var Emotiva XPA-2. Själv stod jag och linkan hårding i köket och preppade käket men det spelade in utav bara fan där också så dom hade vridigt upp ordentligt ;-)

Kan tänka mig att det var Stefanw och isobarik plus några till som spelade!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-27 23:12

bassman skrev:
Beakungen skrev:
bassman skrev:

mvh/Harryup

Jag antar att det var Emotiva XPA-2. Själv stod jag och linkan hårding i köket och preppade käket men det spelade in utav bara fan där också så dom hade vridigt upp ordentligt ;-)

Kan tänka mig att det var Stefanw och isobarik plus några till som spelade!

haha okej. Hade varit skoj att prova ett emotiva och se vad det kan ge till mina ren 80. Börjar nog inse att min harman kardon inte räcker till när volymen åker upp. Alternativt så kanske ren 80an begränsar, men jag misstänker att hkn inte håller måttet.

Kan btw konstatera att jag saknar mina kappa 8 lite. Jäklar vad roligt jag hade med dessa högtalare. Gick att spela på volymer som gjorde att man bara satt och headbangade till rage against machine.

Kanske blir det ett par kappa 9 någon dag.

Först ska jag dock försöka få tag på ett par Ino piP att testa :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-05-28 00:06

Efter tre stökiga tiotimmarspass på jobbet så pustar jag nu äntligen ut framför riggen och min nya favoritleksak Mac-minin! Den ska egentligen bara serva mig med FLAC filer till min Linn streamer. (ska det vara särskrivning på Linn streamer och mac mini ??)

Hur som haver så vill jag passa på att tacka som fan för att jag ånyo fick deltaga på denna underbart eminenta tillställning av rang. I sanning sagt så var jag inte riktigt laddad för tabberas denna afton då frun har det superhektiskt med att avsluta sista bitarna av sin sjuksköterskeutbildning medan hon har arbetsgivaren nafsandes i hälarna samtidigt eftersom de kontrakterat henne innan hon ens fått ut sin legitimation. Klar den 9/6 och börjar dagen därpå,det kändes lite som att man var på fel ställe vid fel tidpunkt men samtidigt som att ett sådan här tillfälle kommer aldrig tillbaka likson dagarna i ens liv.

Sagt och gjort så körde jag iväg med min skrangliga Honda Accord,ärvd av min svåger tillika Linnist,till Safarits utgångspunkt. jag var lite sent ute,de övriga i sällskapet hade precis avnjutit varsin tallrik fisksoppa och vid ankomsten erbjöds påvärmning av sagda delikatess till min ära. Vänligen men men bestämt så avböjde jag välkomstsoppan för att i stället förenaa mig med de övriga underbara människorna och tjuva mig en snus av Boris Böckling vars tillhåll vi inledde i. I bakgrunden spelade ett Linnsystem ackompanjerat av ett par Profundusbasare med en Linn LP12 som källa.

Glädjande nog så fick jag dagen i ära höra den förtjänstfulla plattan med Walesiska bandet Budgie medan Järnet slaktade låten medelst empiriskt vetenskapligt tala om vilken låg dynamik låten innehöll. Någonting tycke jag inte stämde denna gång hos Boris men vad gör väl det det när man ska ha trevligt,bara ännu en orsak till återbesök. Pxxx Jxxxx från Jakt & Kon(företaget och klåparen kanske inte vill nämnas vid namn) hade besudlat skivspelaren med sina klåparaktiga fingrar framkom det senare. .

Vidare till Ubbe och jag passade på att dumpa skrotbilen hemma,frun varskoddes att det skulle snabblyssnas Keltik och under protest från frun så kördes snabbt dammsugaren igång samt de fyra kloutarna,någon stopp här blev det emellertid inte.

Hos Urban så bjöds det på Kaffe och någon variant på flytande bränt kretskort,någon Blended historia som jag kände igen från mitt 40-årskalas fast denna var möjligen mildare. Vi lyssnade för en stund på Klipscharna innan vi smög ner i källaren och hörde på de öppna baffalrna. Inledningsvis och under lyssnandet på den digitala median så var det inte så kul kan jag tycka men när vi fick riva igång den gamla Lenco skivspelaren så fick jag lov att ändra uppfattning. De rullade av för tidigigt uppåt men hade precis det moset jag vill ha på rätta stället. Konkret exempel på det var när vi hörde Ola Magnell "Rulltrappan" och titelspåret från Bob Dylans "infidels" -Man Of piece..

Inget system under hela kvällen gjorde mer deep impact på mig än hur låtarna hamnade rätt in i själen mig hos Ubbe. Det digitala däremot bokstavligen sög. Jag hade kunnat sitta i den där källaren fortfarande om jag bara fick spela vinyl.

Turnen fortsatte och strax därpå så befunno vi oss ånyo i en ytterst bekant källare hos Bassman. Här lyssnades det på en Thorensspelare som en Linnförsäljare tunat in och ett par INO burkar. Det visades även levande musik med rörliga bilder på projektorn innan vi klev tvärs över gatan till Järnet och lyssnade vidare. Här var det ett lite annat fokus än hos Bassman och tundemmässigt en aningen bättre faktisk. Vi blev kvar här en stund och hann dryfta allt ifrån spritsorter till folk med för mycket pengar,dvs grannen som lustmördade mina pipare,egentligen tror jag vi hann komma till det essensiella med livet och dess mening,kanske en omskrivning för att viss berusning hade uppstått..

Nu bar det av till Tony och det var verkligen en trevlig avrundning på äventyret. Stefan den spjuvern bad mig lyfta upp slusteget han hade i bagaget varpå jag höll på att bryta av mig ryggen,det var en koloss av rang visade det sig,uppskattningsvis i trettio till trettiofemkilosklassen,Ett Emotiva samt någon lillebror i 50W klassen. Dessa pjäser pluggades in i Tonys "garagestereo" dvs Kappa 8. jag vill påstå att det spelade satan ute i garaget,vi blev stående därute med varsin ölburk i handen under någon timme innan det var dags att vattna Tonys stora stenblock som han har på gården för femtiofjärde gången. Nu lagades det mat av stjärnkockarna och vi andra kollade in Tonys "tillfälliga" ack så enkla system. I vanlig ordning så var det djävulskt bra och bedövad som vi var så var det knappt obehagligt att landa den enkla nybörjarnålen i 40tusenkronorsklassen på skivan samtidigt som man aktade sig för den fyra kilometer långa drivremmen som effektivt skulle isolera motorns eventuella oljud från tallrikslagret och puppan. Måste säga att det spelade sjukt bra hos Tonka denna gång,det svängde rent utav,enda är att han borde skaffa sig lite riktig musik i stället för tre fyra olika pressningar av Hotel California och skaffa lite ösiga plattor som är kul att lyssna på för att dom är bra-inte för att dom låter bra. Till sist hittade vi en Deep Purple som han inte hunnit kasta bort och höll riktigt på att digga ihjäl oss.

Köttet och potatisen var förmodligen det bästa jag ätit,vilket påminner mig om att jag måste förbi Bassman med ett slant vid tillfälle,om jag skulle varit grov i munnen så skulle jag säga att den gastronomiska upplevelsen enklast beskrivs som att det knullade munnen big time!

Ett pris delades ut(eller skickades vidare) själv så såg jag pokalen passera min näsa då det är en omöjlighet att errnå denna utmärkelse utan att avsmaka inledande tidigare nämnda fisksoppa,och för en sekund så ångrade jag att fisksoppan fick min näsa att förknippa doften med sur urinvägsinfektion på 80-årig tant med ljummen blöja. Välförtjänt så skiftade pokalen ägare ånyo och det var dags för badbalja.

Mysigt och varmt av bara fan,både tempen och promillehalten ökade kan jag bevittna,väl uppe ur tunnan så försökte jag avprogrammera en stackars Linnbroder och berättade mot hans vilja om Klimax DS och Klimax Kontrols tillkortakommanden. Minns att han såg aningen förskräckt ut och lite som om jag hade mist förståndet,under hemresan,skjutsad av samma Linnist (tack Jappe) så måste jag ha pratat ihjäl honom. Tror jag lovade honom att låna KDS och KK´n så han själv skulle få höra på vilket sätt den var omusikalisk med egna öron,är inte hundra säker men..

Hemma avrundades natten med insomning till Linn Keltik på mer än moderat ljudnivå,den blivande sjuksköterskan kom och väckte mig vid 05-tiden och hotade med både kateterinsättning ECT behandling och PVK i bägge händera om inte Dylan omedelbart tystades ner(stickrädd i händerna som satan)

Således så är jag väldigt nöjd med safarit 2013 och hoppas på att få vara med fler gånger fast jag kanske är nog så brutalt ärlig och nobbar fisksoppa..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-28 23:56

+1 här också, trevligt att få lite bilder. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-29 00:44

ivor-isobarik skrev:Efter tre stökiga tiotimmarspass på jobbet så pustar jag nu äntligen ut framför riggen och min nya favoritleksak Mac-minin! Den ska egentligen bara serva mig med FLAC filer till min Linn streamer. (ska det vara särskrivning på Linn streamer och mac mini ??)

Hur som haver så vill jag passa på att tacka som fan för att jag ånyo fick deltaga på denna underbart eminenta tillställning av rang. I sanning sagt så var jag inte riktigt laddad för tabberas denna afton då frun har det superhektiskt med att avsluta sista bitarna av sin sjuksköterskeutbildning medan hon har arbetsgivaren nafsandes i hälarna samtidigt eftersom de kontrakterat henne innan hon ens fått ut sin legitimation. Klar den 9/6 och börjar dagen därpå,det kändes lite som att man var på fel ställe vid fel tidpunkt men samtidigt som att ett sådan här tillfälle kommer aldrig tillbaka likson dagarna i ens liv.

Sagt och gjort så körde jag iväg med min skrangliga Honda Accord,ärvd av min svåger tillika Linnist,till Safarits utgångspunkt. jag var lite sent ute,de övriga i sällskapet hade precis avnjutit varsin tallrik fisksoppa och vid ankomsten erbjöds påvärmning av sagda delikatess till min ära. Vänligen men men bestämt så avböjde jag välkomstsoppan för att i stället förenaa mig med de övriga underbara människorna och tjuva mig en snus av Boris Böckling vars tillhåll vi inledde i. I bakgrunden spelade ett Linnsystem ackompanjerat av ett par Profundusbasare med en Linn LP12 som källa.

Glädjande nog så fick jag dagen i ära höra den förtjänstfulla plattan med Walesiska bandet Budgie medan Järnet slaktade låten medelst empiriskt vetenskapligt tala om vilken låg dynamik låten innehöll. Någonting tycke jag inte stämde denna gång hos Boris men vad gör väl det det när man ska ha trevligt,bara ännu en orsak till återbesök. Pxxx Jxxxx från Jakt & Kon(företaget och klåparen kanske inte vill nämnas vid namn) hade besudlat skivspelaren med sina klåparaktiga fingrar framkom det senare. .

Vidare till Ubbe och jag passade på att dumpa skrotbilen hemma,frun varskoddes att det skulle snabblyssnas Keltik och under protest från frun så kördes snabbt dammsugaren igång samt de fyra kloutarna,någon stopp här blev det emellertid inte.

Hos Urban så bjöds det på Kaffe och någon variant på flytande bränt kretskort,någon Blended historia som jag kände igen från mitt 40-årskalas fast denna var möjligen mildare. Vi lyssnade för en stund på Klipscharna innan vi smög ner i källaren och hörde på de öppna baffalrna. Inledningsvis och under lyssnandet på den digitala median så var det inte så kul kan jag tycka men när vi fick riva igång den gamla Lenco skivspelaren så fick jag lov att ändra uppfattning. De rullade av för tidigigt uppåt men hade precis det moset jag vill ha på rätta stället. Konkret exempel på det var när vi hörde Ola Magnell "Rulltrappan" och titelspåret från Bob Dylans "infidels" -Man Of piece..

Inget system under hela kvällen gjorde mer deep impact på mig än hur låtarna hamnade rätt in i själen mig hos Ubbe. Det digitala däremot bokstavligen sög. Jag hade kunnat sitta i den där källaren fortfarande om jag bara fick spela vinyl.

Turnen fortsatte och strax därpå så befunno vi oss ånyo i en ytterst bekant källare hos Bassman. Här lyssnades det på en Thorensspelare som en Linnförsäljare tunat in och ett par INO burkar. Det visades även levande musik med rörliga bilder på projektorn innan vi klev tvärs över gatan till Järnet och lyssnade vidare. Här var det ett lite annat fokus än hos Bassman och tundemmässigt en aningen bättre faktisk. Vi blev kvar här en stund och hann dryfta allt ifrån spritsorter till folk med för mycket pengar,dvs grannen som lustmördade mina pipare,egentligen tror jag vi hann komma till det essensiella med livet och dess mening,kanske en omskrivning för att viss berusning hade uppstått..

Nu bar det av till Tony och det var verkligen en trevlig avrundning på äventyret. Stefan den spjuvern bad mig lyfta upp slusteget han hade i bagaget varpå jag höll på att bryta av mig ryggen,det var en koloss av rang visade det sig,uppskattningsvis i trettio till trettiofemkilosklassen,Ett Emotiva samt någon lillebror i 50W klassen. Dessa pjäser pluggades in i Tonys "garagestereo" dvs Kappa 8. jag vill påstå att det spelade satan ute i garaget,vi blev stående därute med varsin ölburk i handen under någon timme innan det var dags att vattna Tonys stora stenblock som han har på gården för femtiofjärde gången. Nu lagades det mat av stjärnkockarna och vi andra kollade in Tonys "tillfälliga" ack så enkla system. I vanlig ordning så var det djävulskt bra och bedövad som vi var så var det knappt obehagligt att landa den enkla nybörjarnålen i 40tusenkronorsklassen på skivan samtidigt som man aktade sig för den fyra kilometer långa drivremmen som effektivt skulle isolera motorns eventuella oljud från tallrikslagret och puppan. Måste säga att det spelade sjukt bra hos Tonka denna gång,det svängde rent utav,enda är att han borde skaffa sig lite riktig musik i stället för tre fyra olika pressningar av Hotel California och skaffa lite ösiga plattor som är kul att lyssna på för att dom är bra-inte för att dom låter bra. Till sist hittade vi en Deep Purple som han inte hunnit kasta bort och höll riktigt på att digga ihjäl oss.

Köttet och potatisen var förmodligen det bästa jag ätit,vilket påminner mig om att jag måste förbi Bassman med ett slant vid tillfälle,om jag skulle varit grov i munnen så skulle jag säga att den gastronomiska upplevelsen enklast beskrivs som att det knullade munnen big time!

Ett pris delades ut(eller skickades vidare) själv så såg jag pokalen passera min näsa då det är en omöjlighet att errnå denna utmärkelse utan att avsmaka inledande tidigare nämnda fisksoppa,och för en sekund så ångrade jag att fisksoppan fick min näsa att förknippa doften med sur urinvägsinfektion på 80-årig tant med ljummen blöja. Välförtjänt så skiftade pokalen ägare ånyo och det var dags för badbalja.

Mysigt och varmt av bara fan,både tempen och promillehalten ökade kan jag bevittna,väl uppe ur tunnan så försökte jag avprogrammera en stackars Linnbroder och berättade mot hans vilja om Klimax DS och Klimax Kontrols tillkortakommanden. Minns att han såg aningen förskräckt ut och lite som om jag hade mist förståndet,under hemresan,skjutsad av samma Linnist (tack Jappe) så måste jag ha pratat ihjäl honom. Tror jag lovade honom att låna KDS och KK´n så han själv skulle få höra på vilket sätt den var omusikalisk med egna öron,är inte hundra säker men..

Hemma avrundades natten med insomning till Linn Keltik på mer än moderat ljudnivå,den blivande sjuksköterskan kom och väckte mig vid 05-tiden och hotade med både kateterinsättning ECT behandling och PVK i bägge händera om inte Dylan omedelbart tystades ner(stickrädd i händerna som satan)

Således så är jag väldigt nöjd med safarit 2013 och hoppas på att få vara med fler gånger fast jag kanske är nog så brutalt ärlig och nobbar fisksoppa..

:lol: :lol: :lol:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2013-05-29 08:48

ivor-isobarik, man måste ju bara älska dina texter.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi