Jag vill nog hävda att redan 20/50 är tämligen kompromisslöst, trots att det
tar mindre än hälften så mycket plats som 24/96. Man finns platsen så är jag
ingen motståndare ens till 24/192.
Komorok skrev:Jag misstänker att Mika Vainio - 3 x Wallclocks är mer än cd-formatet klarar av. Jag spelar den rätt starkt och det brusar duktigt i pauserna. Kanske något för de tekniskt bevandrade att titta på? Fast det är inte någon popdänga direkt.
Tjajkovskijs 1812 är väl ett annat bra exempel. Men det finns hur många
som helst. Lika många som det finns ljud som ljuder väsentligt starkare än
100 dB och som någon kan tänkas vilja spela på naturlig nivå i ett alldeles
tyst rum*.
Någon kan alltid hävda att man bör söka upp gränsen för vad som duger för
det mesta, och någon annan kan hävda att ingen bör spela starkare än 100
dB i topparna, men om frågan är vad som utgör ett invändningsfritt system
så är det fel väg att gå. Redan med dagens filmsystem så finns utrymme för
ljudtryck om 115 dB i baskanalen ensam, och samtidigt går det att spela 105
dB från var och en av de övriga kanalerna... Och det finns filmer där alla är
fullt utstyrda.
Vh, iö
- - - - -
*Med de noise shaping-möjligheter som finns går det dock att subjektivt för-
bättra situationen högst väsentligt för äldre lyssnare, läs de lyssnare som
inte hör så mycket över 10-12 kHz.
Hade CD haft en samplingsfrekvens om 50 kHz så skulle samma möjligheter
ha funnits även för lyssnare med yngre hörsel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).